"KAKAK?"
Umayma menyerabutkan tudung yang disarungnya. Rasa mahu marah orang sahaja tetapi tidak mahu marah pada sesiapa. Kalau ditengking dinding, nanti disangka gila pula.
Qasyid mendekati Umayma. "Kakak cari lampu suluh kakak ke?"
Umayma mengerutkan dahi. Lampu suluh? Bila masa dia ada lampu suluh. Yang dia ada, pemetik api sahajalah. Lama dia berdiam seperti lembu memerhatikan 'crush'nya, barulah dia tersedar sesuatu.
Oh, lampu suluh! Mesin masa!
Umayma berpaling laju memandang Qasyid dengan penuh berharap. "Ya! Qasyid ada nampak tak mesin... eh, lampu suluh akak tu?"
Qasyid menjelaskan dengan muka polosnya. "Semalam Qasyid ampak abang Cupyan ambil. Lepas tu, abang Cupyan pun langi cepat-cepat macam kena kejar dengan encik Poc." Qasyid melakonkan orang sedang berlari di akhir ayat.
Umayma tersengih mendengar perkataan terakhir itu. Encik Pocong pula terpalit nama? Mesti encik Pocong tengah menangis bawah tepi kain kafan mak dia sebab kena fitnah dengan budak kecil.
Namun, senyuman Umayma termati sendiri. Kenapa budak itu ambil mesin masanya? Sudahlah dia perlukan mesin masanya sekarang.
Tanpa disangka, satu ayat terpacul dari bibir Umayma. "Jagalah kau, Sufyan."
Qasyid meneguk air liur sedikit melihat riak kakak iparnya berubah menjadi ketakutan. Entah kenapa budak kecil itu rasa tidak selamat.
Qasyid menarik-narik perlahan baju Umayma. "Akak... kenapa ini?"
Umayma tersedar dari lamunannya segera membetulkan air mukanya kepada biasa. "Tak adalah. Qasyid nak makan? Biar akak masakkan."
Wajah Qasyid berubah ceria. "Nak! Nak! Qasyid nak makan aiskrim! Hari itu Qasyid ampak ayah bawa aiskrim balik rumah."
Umayma yang duduk di atas katil lantas berdiri. "Dah, jom kita makan aiskrim."
Umayma dan Qasyid berjalan turun ke bawah untuk ke dapur. Mestilah mahu makan aiskrim, mustahil mahu berjoli-joli di dapur. Tetapi, dalam hati Umayma, hanya Allah yang tahu apa yang dikatakannya.
Umayma berdetik di dalam hati. "Tak apa, aku tunggu budak-budak itu balik dan aku akan dapat mesin masa aku semula."
"Hachuum!"
Sufyan menurunkan tangan yang menutup mukanya. Hari ini dia asyik terbersin sahaja. Seronok betul kakaknya mengumpat dirinya hari ini. Dia menarik sisa hingus yang di dalam hidungnya.
"Kau okey tak? Demam ke?" Luqman di sebelah bertanya prihatin. Mahu tidaknya asyik terbersin macam orang selesema kawannya ini.
Sufyan menepis hidungnya. "Entahlah. Aku rasa kakak aku mengumpat aku kot." Kakinya masih berjalan menuju ke pintu pagar memandangkan sekarang waktu balik..
"Sufyan!" Laungan itu mendapat perhatian Sufyan dan Luqman. Kelihatan Surfina berpakaian seragam sekolah sedang menunggu adiknya di pintu pagar sekolah.
"Kau tak nak pergi ke?" soal Luqman. Mana tahu Sufyan hendak pergi ke kakaknya ke...
"Biarlah dia. Bukan kakak aku tak tunggu pun." Sufyan membalas selamba. Dasar adik derhaka.
Surfina berpeluk tubuh memandang Sufyan yang sengaja berjalan lambat-lambat. Memang minta jutsu pelempang dari dia sahaja.
Sudahlah Surfina sengaja balik awal supaya tidak terserempak dengan Qaulalhaq. Boleh pula adiknya jalan macam kura-kura.
YOU ARE READING
Kepada 15 Tahun Yang Lalu
Teen Fiction𝓚𝓮𝓹𝓪𝓭𝓪 15 𝓣𝓪𝓱𝓾𝓷 𝓨𝓪𝓷𝓰 𝓛𝓪𝓵𝓾... ...................................... "Adik harap, adik boleh jumpa mama. Walaupun syurga adik tiada dekat sini, adik tetap boleh masuk syurga kan?" - SUFYAN QASHAD. Surfina dan Sufyan. Dua beradi...