"SUFYAN nak duduk sebelah akak Umayma."
Terkebil-kebil mata Qasim melihat kerenah Sufyan yang sedikit aneh pada pagi itu. Dia menggaru kepala. "Ala, Sufyan pergilah duduk sebelah Surfina. Along malas nak gerak."
Sufyan memuncungkan bibirnya apabila mendengar balasan Qasim. Dia terus menghentak kaki persis seorang kanak-kanak yang suka memberontak. "Tak ada, tak ada! Sufyan nak juga duduk sebelah akak Umayma! Kalau duduk sebelah akak Surfina, nanti sakit telinga dengar dia memekak dengan abang Haq."
Surfina dan Qaulalhaq terus menjeling tajam ke arah Sufyan. Puan Marisa, Encik Zakaria dan Umayma hanya menggelengkan kepala. Macam-macam kerenah betul.
"Bagi jelah. Along kan dah besar, takkan dengan budak kecil pun nak bergaduh?" tegur Puan Marisa sambil menyuap nasi goreng ke dalam mulut Qasyid.
"Budak apanya. Dah 12 tahun kot," bantah Qasim. Dia memandang semula pinggannya, mahu makan.
"Along..." Sufyan terus merengek. Matanya sudah berkaca-kaca. Apalah yang dia sedihkan sangat itu...
"Muhammad Qasim..." Encik Zakaria mula bersuara. Dia menghembus nafas. "Mengalah sahajalah dengan Sufyan. Ayah malas nak marah kamu sebab kamu dah besar. Kalah anak gajah dah pun."
Qaulalhaq dan Surfina menyungging senyuman. Masing-masing menahan tawa. Anak gajah? Pun bolehlah!
"Tapi, ayah..."
"Along..." Hah, sudah! Suara Puan Marisa pun dah semacam. Wanita itu memandang sekilas Sufyan yang masih memuncung bibir dengan wajah sedih. Comel!
"Yalah. Yalah. Tempat duduk je pun. Bukannya lama mana, setakat nak sarapan. Itu pun nak gaduh," bisik Qasim.
Tetapi... maaflah, Qaulalhaq ini derianya lain macam sikit. "Kalau dah tahu setakat tempat duduk, takkan tu pun tak nak mengalah dengan Sufyan?" Dia tergelak sinis.
Umayma lantas mencubit paha Qaulalhaq. "Shh..."
Wajah lelaki itu cemberut. Dia memandang Qasim yang sudah beralih tempat ke sisi Surfina. Tanpa sebab, kedua mereka tersenyum lebar.
Suasana di meja makan kembali sepi...
✧✧☘✧✧
"Umayma..."
"Eh, abang..." Umayma lantas tersenyum. Dia beralih hampir setengah meter dari kedudukan Qasim yang sudah melabuhkan punggung di atas pangkin.
"Jauhnya?" Terjungkit kening Qasim melihat jarak antara mereka berdua.
"K..."
"Mestilah jauh! Along dengan kak Umayma ni bukannya mahram! Setakat ipar sahaja. Hah, kenapa lepak berdua? Sepatutnya along ajak Sufyan dan kak Sufina sekali. Barulah tak timbul fitnah. Tapi lagi baik ajak abang Haq, baru betul pasangannya!"
Qasim berdecit apabila mendengar suara itu. Dia memandang Sufyan bagaikan mahu menanamnya hidup-hidup. Geram betul!
"Kau orang ni, ada je dekat mana-mana kan? Kerja sekolah dah siap belum?" tanya Qasim, sedikit kasar.
"Eleh, dah lama siap. Ini Surfina dan Sufyan lah!" Surfina menayang riak bangga. Walhal soalan kerja rumah yang diberi sudah dipelajarinya semasa dia berada di masa hadapan (masa sebenar).
"Entah-entah salah banyak. Pergi tengok balik!" halau Qasim.
"Aku dah tengok." Qaulalhaq pula tiba-tiba muncul dengan sebatang aiskrim potong di tangan. "Betul je semua. Entah apa yang budak-budak ni makan, bijak semacam." Lelaki itu terus duduk di antara Qasim dan Umayma. Dia tersenyum memandang Qasim. Sufyan dan Surfina pula duduk di kedua sisi Qaulalhaq.
YOU ARE READING
Kepada 15 Tahun Yang Lalu
Dla nastolatków𝓚𝓮𝓹𝓪𝓭𝓪 15 𝓣𝓪𝓱𝓾𝓷 𝓨𝓪𝓷𝓰 𝓛𝓪𝓵𝓾... ...................................... "Adik harap, adik boleh jumpa mama. Walaupun syurga adik tiada dekat sini, adik tetap boleh masuk syurga kan?" - SUFYAN QASHAD. Surfina dan Sufyan. Dua beradi...