Bab 9

114 21 51
                                    

"YAY! Alhamdulillah! Hampir siap!" Umayma bersorak keriangan melihat rekaan mesin masanya sudah menghampiri seperti yang dijangka.

Umayma meregangkan ototnya. Haih... lenguh bahu dan belakang rasanya apabila duduk lama sangat di atas kerusi. Huhuhu, janganlah dia sakit urat malam ini.

"Hrm..." Umayma membelek lampu suluh ataupun lebih dikenali sebagai mesin masa itu. Manalah tahu, tertinggal di mana-mana bahagian. Suis utama iaitu suis tekan tutup diperiksa pada sisi mesin masa itu. "Baiklah. Suis baik."

Umayma beralih pada papan skrin yang sebesar kuku manusia remaja di sisi bertentangan. Ada papan kekunci yang agak kecil di sebelah papan skrin. Sebagai percubaan, jarinya sengaja ditarikan di atas papan kekunci itu.

Umayma tersenyum, puas. "Papan kekunci pun dalam keadaan elok. Cuma satu saja."

Penutup belakang mesin itu dipulas. Serta-merta terpapar di hadapan mata tiga ruang kotak sel yang perlu diisi sesuatu. Itulah masalahnya. Tiada tenaga yang mampu menghidupkan mesin masa ini.

Bagaimana dia mahu buktikan... terutamanya pada papa, bahawa mesin masa ini bukanlah sampah?

Umayma menongkat dagu. Tangannya sibuk mengangkat dan membelek mesin masa itu. "Haih... mesin oh mesin. Bagitahulah. Macam mana nak hidupkan kau ini?"

Umayma ini pun. Tanya bukan mesin masa itu mengerti. Tetapi kalau mesin itu jawab nanti bukan cerita 'Kepada 15 Tahun Yang Lalu', jadi kisah 'Umayma dan Mesin Masa Ajaib' pula.

Itulah kau, Umayma. Sibuk mahu siapkan rangka mesin masa selepas terinspirasi dari cerita P. Ramlee, 'Ibu Mertuaku'. Celah mana dapat inspirasi pun, dia tidak tahu. Yang dia tahu, selepas tonton dia terus ada semangat untuk buat mesin masa. Sampai tolak tepi soal tenaga untuk hidupkannya.

Mungkin terinspirasi semasa bahagian si menantu cucuk mata sampai buta. Sebab itu berharap dapat putarkan masa dan halangnya. Ya... mungkin sebab itu.

"Ting!"

"Krekk..."

Bunyi mesej diterima serta bunyi pintu dibuka serentak menyapa halwa telinga.

  "Umayma." Puan Marisa memanggil menantunya. Lagaknya seperti kelam-kabut sahaja.

Umayma memusingkan tubuhnya menghadap Puan Marisa. Rasa pelik melihat Puan Marisa resah sebegini. Teragak-agak dia bertanya. "Erm... kenapa ibu?"

Puan Marisa segera menjawab. "Sufyan kemalangan."

Membulat mata Umayma jadinya. "Suf... Sufyan?"

"Sekarang dia ada di hospital. Cepat bersiap."

✧✧☘✧✧

BEBERAPA MINIT SEBELUM...

"Jaga-jaga!"

"Crash!"

"Bush!"

"Ha, sudah..." Surfina menepuk dahinya secara spontan. Mesti Qaulalhaq ini! Pasti mereka berdua akan dimarahi. Cepat-cepat dia berpaling ke belakang.

"Suf..." Pupil matanya bergetar memandang wajah Sufyan. Terketar tangannya cuba menafikan apa yang berada di hadapan matanya. "... Yan."

Di atas Sufyan, ada Qaulalhaq. Dahi Sufyan dibasahi darah. Mata Sufyan terpejam rapat. Malah, tiada langsung tanda-tanda untuk bergerak. Belahan luka tergaris di atas dahi Sufyan. Mungkin Sufyan sipi-sipi terlanggar kereta tadi.

"Sufyan..." Terketar bibir Surfina menyeru nama adiknya. Tangannya ingin menyentuh bahu Sufyan terhenti tatkala dijerkah satu suara.

"Surfina, apa kau dah buat! Kenapa kau orang tak minta izin masa keluar? Tengok apa yang dah jadi! Tidak fasal-fasal kemalangan!" Qaulalhaq merenung tajam gadis di hadapannya. Sufyan masih di pangkuannya.

Kepada 15 Tahun Yang LaluWhere stories live. Discover now