"MAAF, lambat." Kerusi ditarik ke belakang sebelum diduduki Sufyan. Sufyan merapatkan dirinya dengan meja. Fuuuh, ikan tiga rasa! Memang sedap sehingga menjilat jari!
"Tak apa." Encik Zakaria mengangguk, memahami. Lagipun dia dengar suara Sufyan mengaji tadi, mesti lambat sebab membaca Al-Quran tadi.
Makan malam itu berjalan seperti biasa. Surfina makan dengan senyap, itu memang sifat Surfina. Kalau makan memang tidak akan bercakap. Kalau bercakap, terus hilang nikmat makanan itu.
Puan Marisa pula sibuk menyuap Qasyid nasi berserta ayam. Ish, budak ini. Makan itu suaplah sendiri. Haih... tidak mungkin dengan budak tiga tahun mahu cemburu... apalah kau orang ini.
Suapan ke mulut Qasyid terhenti saat Qaulalhaq bersuara. "Apa yang dia nak dengan Umayma?"
"Qaulalhaq, tidak elok bercakap masa makan." Tegas Encik Zakaria berkata. Dia tahu perangai anaknya bagaimana. Tengoklah beberapa saat nanti, mesti mengamuk macam King Kong.
"Takkan kita nak biarkan Umayma kena culik macam itu sahaja. Baik kita serahkan apa yang penculik itu mahukan." Qaulalhaq sudah memukul meja, menunjukkan protes. Ingat comelkah?
"Jangan risau, sayang. Umayma akan selamat. Lagipun kita sudah laporkan pada polis, bukan?" Puan Marisa cuba meredakan amarah anaknya.
Tangan Puan Marisa masih lagi menyuap nasi kepada Qasyid. Hati-hati, kak. Takut termasuk ke dalam hidung pula. Naya Qasyid tersedak nanti.
"Ibu dengan ayah macam langsung tak kisah dengan Umayma." Qaulalhaq berasa sakit hati melihat ibu bapanya seperti mahu tidak mahu dengan isu isterinya.
"Kami risau, Qaulalhaq. Apa yang kita boleh buat? Dekat mana Umayma pun kita tak tahu." Encik Zakaria menidakkan tuduhan Qaulalhaq.
Sufyan mencelah di sebalik ketegangan ini. "Rasanya... 'barang' yang penculik itu nak... ada pada penculik dan kak Umayma sendiri."
"Apa!" Terhinjut bahu Surfina mendengar jeritan Haq. Nasib Sufyan duduk di antaranya dan Qaulalhaq, tidaklah cair tahi telinga dengar Qaulalhaq menguatkan suaranya.
"Err..." Air liur yang diteguk Sufyan terasa kelat. "Mesin masa. Hari itu kak Umayma perangai pelik semacam. Jadi, Sufyan ambil mesin masa itu. Dan macam semalam..."
Qaulalhaq menjengil ke arah Sufyan. Dia sudah terbangun dari kerusi. "Kenapa tak beritahu aku awal-awal!"
Melihat anaknya seperti hilang kawalan, Encik Zakaria segera menegur. "Duduk, Qaulalhaq. Jangan keruhkan air yang sedia keruh. Biar polis yang selesaikan."
Sufyan takut-takut meneruskan katanya. "Rasanya... penculik itu mahukan mesin masa kak Umayma."
"Rasanya kalau bagitahu bapa kak Umayma, agak-agaknya bapa kak Umayma nak selamatkan kak Umayma ke?" Surfina membuat andaian sendiri.
Puan Marisa menggeleng, perlahan. "Ibu kenal tuan Luqman... maksud ibu, papa Umayma. Dia selalu pandang rendah pada ciptaan Umayma."
Qaulalhaq yang sedikit bertenang, melabuhkan kembali punggungnya. "Betul kata ibu aku. Kalau papa Umayma pun tak percaya dengan mesin masanya, kau ingat dia akan percaya ada penculik sanggup culik anak daranya... semata-mata untuk mesin masa?"
Surfina terdiam, tidak berkutik. Dia menyambung mengaul nasinya yang hampir habis dan menyuakan ke dalam mulut. Makan sahajalah, Raju.
Kalau bersuara, nanti kena bidas pula. Huhuhu... kasihanilah hidupku.
YOU ARE READING
Kepada 15 Tahun Yang Lalu
Teen Fiction𝓚𝓮𝓹𝓪𝓭𝓪 15 𝓣𝓪𝓱𝓾𝓷 𝓨𝓪𝓷𝓰 𝓛𝓪𝓵𝓾... ...................................... "Adik harap, adik boleh jumpa mama. Walaupun syurga adik tiada dekat sini, adik tetap boleh masuk syurga kan?" - SUFYAN QASHAD. Surfina dan Sufyan. Dua beradi...