"LIMA belas... tahun." Umayma terduduk. Dia sebak. Air matanya mengalir. "Surfina... Sufyan..." Tangan dua beradik itu ditarik lalu mereka dipeluk erat.
"Maaf... maaf sebab kau orang jadi anak yatim tanpa mama..." Umayma teresak-esak. Masih terngiang-ngiang suara budak lelaki tadi dalam kepalanya.
"Aku harap, aku boleh jumpa mama. Walaupun syurga aku tiada dekat sini, aku tetap boleh masuk syurga kan, kakak?"
Suara itu bermain-main dalam mindanya. Umayma menyembam wajahnya pada anak-anaknya. "Haq..." panggilnya, sendiri. Sungguh, dia mahukan Qaulalhaq ketika itu.
"Shh, mama. It's okay. Tak apa... bukan salah mama." Surfina tersenyum nipis. Seolah-olah dia tahu apa yang difikirkan gadis itu.
"Kami okey. Biarlah, beberapa bulan dengan mama dan papa, tok ma dan tok pa. Itu pun dah bahagia. Lagi-lagi untuk budak Sufyan ni." Surfina menepuk belakang tubuh Umayma.
"Betul tu, mama. Sekarang ini, kita kena balik dulu. Nak berbincang, dekat halaman rumahlah. Duduk sini, Sufyan risau Sufyan nampak benda lain nanti." Sufyan menggaru kepala.
Umayma mengangguk. Dia berdiri, menarik tangan Surfina dan Sufyan. "Jom. Kita ada 42 minit lagi sebelum pukul 12. Kalau boleh akak-mama nak balik sebelum 11.55 malam."
Surfina dan Sufyan akur. Mereka berjalan menuju ke rumah dengan senyuman. Langsung tidak berbicara apa-apa. Sampai di halaman rumah, mereka bertiga terus duduk bersila.
"Haq sihat?" tanya Umayma dengan senyuman. Nadanya sedikit sebak.
"Papa sihat. Kalau boleh hari-hari nak jadi singa, jadi mama jangan risaulah." Sufyan menjawab dengan nada sinis. Pastinya buat Surfina.
Surfina membuat muka apabila berasa tersindir. Fikirannya terus teringatkan sesuatu. "Kau hutang aku Milo Nugget, eh? Kau kata sekejap je, tapi berbulan kita dekat sana. Jadi aku nak kau sponsor coklat aku selama enam bulan."
Sufyan ternganga. "Enam bulan? Kenapa pula? Kau pun sekurangnya dapat jumpa yang lain kan?" bentak Sufyan.
"Ah... tak ada, tak ada."
Umayma tergelak. "Ha, dah. Tak payah gaduh-gaduh. Kau orang pula, macam mana? Okey?"
Surfina dan Sufyan membisu. Mereka memandang sesama sendiri sebelum memeluk erat Umayma.
"Sihat, alhamdulillah. Tak malas, tak rajin. Tak jahat, tak baik. Biasa-biasa sahaja." Surfina menjawab untuk mereka berdua.
Umayma menjungkit kening. "Iyalah. Jaga diri. Pesan dekat Haq juga... Makan jangan lupa. Kesihatan jaga. Kalau rasa perlukan yang lain, tak apa. Aka... mama izinkan." Gadis itu tersenyum sedikit.
"Nah, papa tu macam ais batu. Beku. Tak layan pun perempuan. Mama jangan risau, kami okey je. Papa pun okey je." Sufyan pula menjawab. "Ini rahsia sebenarnya, tapi Sufyan pernah nampak papa menangis lepas tatap sebuah album tebal."
"Album?" Surfina mengerutkan dahi. "Yang mana?"
"Kau tak tahu. Album tu ada logo dekat depan. Cantik. Logo kucing," jelas Sufyan. "Kau tak payah fikir, kau tak tahu pun."
Surfina mencebik. Dia memandang Umayma. "Mama pula okey ke?" soalnya yang merujuk kepada perpisahan mereka beberapa minit akan datang dan juga reaksinya buat mereka yang berada di masa hadapan.
Umayma tersengih. "Mestilah. Apa pula tak okey? Drama air mata dah tamat... Kau orang ada..." 20 minit dihabiskan dengan sesi kekeluargaan antara mereka bertiga. Macam-macam topik keluar. Sekejap tergelak, sekejap air mata menitis.
YOU ARE READING
Kepada 15 Tahun Yang Lalu
Novela Juvenil𝓚𝓮𝓹𝓪𝓭𝓪 15 𝓣𝓪𝓱𝓾𝓷 𝓨𝓪𝓷𝓰 𝓛𝓪𝓵𝓾... ...................................... "Adik harap, adik boleh jumpa mama. Walaupun syurga adik tiada dekat sini, adik tetap boleh masuk syurga kan?" - SUFYAN QASHAD. Surfina dan Sufyan. Dua beradi...