"LEPAS tu, cikgu?" soal Advik dengan pen dan buku di tangan. Eh ada kelas dalam talian juga ke pada tahun 2004?
"Tulang yang paling mudah patah adalah tulang di bahu kita atau dipanggil tulang selangka. Lengan juga tulang yang paling cepat patah." Umayma menjelaskan sambil matanya kekal ke arah mesin masanya.
Orang lain tengah risaukan Umayma, si penjahat sempat lagi tuntut ilmu dekat Umayma. Rasanya Umayma boleh buka tuisyen percuma. Tetapi, Haq tak akan bagi punya (takut isteri dia kena ngorat).
"Aaah..." Dayyan memgeluh saat masuk ke dalam bilik itu. Dia menyandarkan tubuhnya di kerusi komputer yang berada di penjuru. "Penatnya..."
Dayyan mengalihkan wajahnya ke arah Umayma dan 'anak muridnya'. "Kau buat apa saja dengan budak ini?"
"Aku tuntut ilmu dengan cikgu Umaymalah." Advik menjawab dengan polos. Budak baik lagaknya si Advik ini. Cuma otak jadi biul sebab salah masuk jalan.
Dayyan mengerutkan dahinya. "Cikgu Umayma? Sejak bila pula budak ini buka tuisyen dekat sini. Ah, sudah! Sudah! Aku nak kau belikan aku sesuatu."
Advik menghela nafas kasar melihat Dayyan mencari wang di dalam dompetnya. "Habis tu? Kau keluar tadi pergi mana?"
"Aku bangun lambatlah. Macam kau tak tahu. Ah, ini dia." Dayyan mengeluarkan sekeping duit not seringgit. Dia menghulurkannya ke arah Advik. "Belikan apa-apa dekat pekan."
"Seringgit sahaja?" Nada suara Advik seperti mengendur. Dalam hati, berharap dia dibelanja. Huhuhu... lalat pun tak nak masuk dompet dia.
Dayyan menayangkan riak menyampah. "Ingat aku termakan ke dengan suara kau?"
"Suara tidak boleh makan." Mendatar sahaja Umayma menyampuk. Tangannya sibuk menyiapkan apa yang perlu pada mesin masanya.
Dayyan menjeling ke arah Umayma. "Ah, budak! Kau diamlah."
"Manusia ada hak asasi untuk menyuarakan pendapat mereka. Kita hidup di dalam negara yang tidak menghalang..." Bicara Umayma terhenti dengan celahan Dayyan.
"Ah, kau beli sahajalah apa-apa, Vik! Nanti makin kuat sentap aku dengan budak ini." Dayyan memasukkan duit seringgit ke dalam poket Advik secara paksa.
Advik menunjukkan riak wajah reda. Kesian Advik, selalu ditindas. "Oh, ya. Mana bos, ya?"
"Bawah kaki aku." Sarkistik sahaja Dayyan membalas. Abang ini... orang tanya elok-elok, bukan? Namun kalau bos yang dengar, silap hari bulan Dayyan yang duduk di bawah telapak kaki si bos.
"Bos pergi ambil barang untuk mesin masa budak itulah. Takkan nak masuk pejabat perdana menteri dengan sarung singlet sahaja." Dayyan melabuhkan punggungnya di atas kerusi komputer itu kembali.
"Aku pergi dulu, en?" Advik meminta diri dengan penuh sopan. Boleh jadi hero Hollywood ini.
"Tiada siapa kisah." Dayyan mengujarkan kata penuh sinis. Dia sudah membuka telefonnya untuk memberi 'ular'nya makan.
"Erm." Riak wajah Advik berubah meluat. Kurang ajar punya kawan sejahanam. Tunggu, aku beli baja sahaja untuk kau makan.
Pergi sahaja si Advik itu, Dayyan menanyakan soalan kepada Umayma sekaligus memecahkan kesunyian. "Ada benda yang tak siap lagi ke?"
"Hampir siap. Nombor pad masih belum ketat. Papan kekunci versi kecil pun akan ditambah." Umayma menjawab tanpa bertapis.
Yalah, orang kena pukau, bukan? Kalau tanya apa warna seluar dalam pun dia jawab dengan jujur.
YOU ARE READING
Kepada 15 Tahun Yang Lalu
Novela Juvenil𝓚𝓮𝓹𝓪𝓭𝓪 15 𝓣𝓪𝓱𝓾𝓷 𝓨𝓪𝓷𝓰 𝓛𝓪𝓵𝓾... ...................................... "Adik harap, adik boleh jumpa mama. Walaupun syurga adik tiada dekat sini, adik tetap boleh masuk syurga kan?" - SUFYAN QASHAD. Surfina dan Sufyan. Dua beradi...