“HAH, kau orang dah siap ke belum?” tanya Puan Marisa. Sempat dia menilik wajahnya di hadapan cermin. ‘Cantik juga aku ni. Patutlah ramai terpikat,’ desisnya sendiri dalam hati.
“Sudah!” Lima orang itu sudah lama berbaris di hadapan rumah. Encik Zakaria juga sudah memanaskan enjin kereta Protonnya. Hanya menunggu kehadiran permaisuri istana itu sahaja.
“Ibu lambat sangat…” Umayma tersengih.
“Mana ada ibu lambat. Kau orang tu yang awal. Orang lain masih makan, yang kau orang pula sudah berdesup duduk depan cermin,” sindir Puan Marisa. Qasyid yang sedari tadi berada dengan anak keduanya didukung.
“Biasalah ibu, teruja katakan.” Surfina mencelah. Awning tudungnya dibetulkan. Sufyanlah, tiba-tiba menyentuh awning tudungnya. Memang makan sebiji penumbuklah jawabnya.
“Sudah-sudah. Kalau asyik berbual memang kita tak ke mana. Masuk kereta cepat,” arah Encik Zakaria. Selepas membaca doa, dia menekan pedal minyak dan keretanya meluncur laju ke destinasi yang dituju.
“Kita nak pergi mana?” tanya Sufyan. Dia tidur awal semalam, jadi sesi perbualan keluarga itu masih menjadi rahsia buatnya.
“Pusat beli-belah. Pukul lima petang nanti ibu, ayah dan Qasyid kutip kau orang. Jadi kau orang ada banyak masa berempat. Pastikan Haq dan Umayma sentiasa berada dengan Surfina dan Sufyan. Ibu tak mahu ada kes hilang, sesat dan seangkatan dengannya. Faham?” Puan Marisa mengeluarkan arahan mandatorinya. Wajib dipatuhi atau makan kuali!
“Faham!”
“Eh, sekejap. Maksudnya kami kena jaga…” Ayat Qaulalhaq tergantung.
“Ya, jaga Surfina dan Sufyan.” Ringkas Encik Zakaria memberi jawapan.
“Ala, ibu…” Qaulalhaq mula merungut. Ingatkan dapatlah dia berdua dengan Umayma. Rupanya dia kena jaga dua mahkluk kecil yang suka menyibuk itu.
“Apa ibu-ibu? Ibu, ayah dan Qasyid nak berjalan ke tempat lain.” Puan Marisa buat-buat tidak tahu. Malas mahu layankan anak keduanya itu. “Sekurangnya kalau Surfina dan Sufyan ada, tak adalah pergaduhan nanti. Kalau kamu bergaduh dengan Umayma pun, ada juga yang boleh jadi penyejuk.”
“Betul, betul!” Serentak Umayma, Surfina dan Sufyan menjawab.
“Umayma, kau pun?” Terkedu juga si Qaulalhaq. “Iyalah…” Mahu atau tidak, lelaki itu perlu akur juga. “Hancur harapan,” bisiknya sendiri.
“Tabahlah…” Sufyan yang duduk di sebelah Qaulalhaq lantas menepuk bahu lelaki itu. Apabila Qaulalhaq menjelingnya tajam, dia terus memberi senyuman sucinya.
Umayma dan Surfina menahan tawa mereka. Encik Zakaria dan Puan Marisa menggelengkan kepala. macam-macam karenah betul. Perangai Qaulalhaq juga semakin berubah sejak kehadiran dua beradik itu dalam keluarga mereka.
“Okay, dah sampai. Ingat ya, pukul lima petang.” Sempat Encik Zakaria mengingatkan. Usai bersalaman dengan anak menantunya, dia menarik Sufyan dan Sufyan menarik Surfina. “Jagakan budak berdua itu. Memang umur sudah 17 tahun tapi kadang-kadang perangai kalah tujuh tahun. Ayah serahkan tugas ni pada kamu berdua.”
Surfina dan Sufyan membuat tabik. Mereka bersalaman dengan pasangan itu dan sempat mencubit pipi Qasyid. Selepas kereta Proton itu hilang dari pandangan, barulah Surfina dan Sufyan berpaling memandang pasangan remaja itu.
“Okay, jom!” Kedua beradik itu mengukir senyuman selebar mungkin.
“Ayah cakap apa tadi?” tanya Umayma. Lama juga ayah mertuanya berbisik kepada dua beradik itu.
YOU ARE READING
Kepada 15 Tahun Yang Lalu
Fiksi Remaja𝓚𝓮𝓹𝓪𝓭𝓪 15 𝓣𝓪𝓱𝓾𝓷 𝓨𝓪𝓷𝓰 𝓛𝓪𝓵𝓾... ...................................... "Adik harap, adik boleh jumpa mama. Walaupun syurga adik tiada dekat sini, adik tetap boleh masuk syurga kan?" - SUFYAN QASHAD. Surfina dan Sufyan. Dua beradi...