'Today is the day.. Hari perisytiharan budak tu, tak sangka genap sudah umurnya 16 tahun tapi sudah menjadi majlis tertinggi ahli sihir di dark tower, ahh aku sebagai masternya amat berbangga kepadanya'
"Kejap asal aku bercakap mcam tu? "
"Master... Its the time" seseorang mengetuk pintu bilik tersebut.
Dengan baju serba seperti ahli kerabat diraja, dia pun melangkah keluar dengan perasaan bangga, tidak lupa kepada magic wandnya.
"Sir Lucias, sudah tiba masanya"
"Ahh tak sangka Sir Heika pun ada"
"Sudah tentu lah, kita kan sahabat lama"
"Lama ke? Tidak lah begitu lama" Lucias tersenyum memandang wajah lucas anak didiknya berdiri menunggu untuk diisytiharkan sebagai highest level magician
"Lucias, kau pasti kau nak buat sekarang" Lucias seketika memikirkan hal yang dibincangkan dengan Heika minggu lepas mula bermain difikirannnya ketika itu. Entah mengapa dia merasakan dirinya sudah tidak mampu untuk teruskan lagi.
"Ye , aku dah tetapkan masa untuk hari pertabalan dia, "
"Tapi kau akan kehilangan kuasa magis kau.. "
Ya lucias akan kehilangan semua kuasa magisnya kerana kuasa tersebut akan dihadiahkan kepada ahli sihir tertinggi seterusnya.
Namun lain bagi kes Heika semasa menjadi ahli sihir tertinggi kerana Heika telah dianiayai dan terbunuh jadi automatik Lucias akan jadi ahli sihir tertinggi semasa itu. Namun kenapa Heika masih hidup?
"Well, kau pun tahu apa jadi dengan aku, suatu ketika dahulu"
"Aku pun tak pasti macam mana kau masih hidup" Lucias sentiasa tertanya-tanya kenapa Heika masih hidup sampai sekarang.
"Kalau aku cerita kau mungkin tak faham... Senang cerita aku macam mumia? Or goblin even vampire? Lebih kurang cuma aku..."
"Your holiness, it's time for us to go back"
"Haish kau ni jake, aku baru dapat jumpa kawan lama, belum panas lagi burit aku duduk kat sini! " bentak Heika dan merengus lalu meninggalkan pembantunya yang tercengang bersama lucias.
"Haih... X pernah berubah... Heika heika... Aku tahu lah kau macam dokaebi..aniya kau adalah holy spirit yang berlegar-legar, entah mengapa kau masih mampu mengunakan badan kau tu, sebab tu lah dia berada di badan budak-budak, sebab kuasanya terpaksa disealkan.. "
"Cuma kau masih boleh guna kuasa magis kau yang dah dipurifiy kn oleh holiness power kau.. Aku tahu.. Sebab tu aku layak jadi high level magician.dan sekarang...Lucas akan jadi penganti aku.."
Lucias memandang pintu yang sudah tertutup rapat,
"Maaf heika, mungkin ini lah kali terakhir kau jumpa aku.. aku tak pasti bila akan jumpa kau lagi..."
Lucias menutup buku catatannya. Dan cincin di jarinya mula diusap perlahan,
"Yae-shii"
"Kenapa nama tu asyik bermain di fikiran aku, dan wajah gadis yang tersenyum kepada aku, sangat manis sehingga kan aku hilang tumpuan dan focus aku.."
"Kim Yaemin siapa kau yang sebenarnya...kenapa kenangan dan memori tentang kau selalu menganggu aku.. "
"Sir... " Suara pembantunya mula menghentikan lamunannya.
"Hah? Ye? "
"Kita telah sampai" ujar pembantunya dan membuka pintu kepada Lucias, dan kelihatannya Heika betul-betul tiada di situ untuk membantunya.
YOU ARE READING
[COMPLETE]The Time When I Met You
FanficHighest Story Rankings: Top 10 in #sliceoflife Annyeong, its been a while semenjak Author hiatus entah berapa tahun, so i'm back with my new story...it's kind of random genre but the main genre is fantasy, i hope you guys can support this story than...