"Pak cik tahu niat kamu baik... Tapi sekarang bukan masa yang sesuai untuk pak cik lepaskan anak pak cik pada kamu."
Riak wajah Haraz kelihatan tenang. Pak Cik Hans melihat Haraz mengalihkan pandangan ke sisi. Sejak dia mengenali Haraz, tidak pula lelaki itu berkasar atau bersikap kurang ajar terhadapnya.
Dia tahu lelaki seperti Haraz mampu menjaga Humairah namun ada sesuatu yang membuatkan hatinya berat untuk menerima Haraz sebagai menantu. Sesuatu yang akan melibatkan masa depan anak perempuannya.
Lama Haraz berdiam sambil menunduk memandang kedua-dua belah tangannya. Dia tahu apa yang difikirkan lelaki tua itu. Tidak lain dan tidak bukan pasti ada kaitan dengan pekerjaannya. Siapa yang sanggup bermenantukan pembunuh sepertinya?
"Kalau pak cik izinkan, saya sanggup tinggalkan kerja saya yang satu tu untuk hidup dengan Humairah." Setelah beberapa minit memikirkan tentang itu, dia rasa mungkin inilah masanya.
"What?!" Brian yang sejak dari tadi menghendap mula mengeluarkan suaranya. Dia keluar dari tempat persembunyian dan meluru ke arah Haraz sebelum lengan lelaki itu ditarik keluar dari ruang tamu.
"Apa yang kau merepek ni? Kau fikir Denizz dengan yang lain-lain boleh terima ke? Rosak rancangan kita kalau ini keputusan kau Haraz." Brian menayangkan riak bengang.
"Aku nak kahwin," kata Haraz menggunakan ayat ringkas.
"Kita masih boleh discuss dengan dia, jangan buat sesuka hati kau macam ni. Kau tu dahlah tulang belakang tertinggi dalam kumpulan kita, habis lumpuh kalau kau tak ada nanti."
"Bincang? Kau rasa dia akan terima pembunuh macam aku jadi menantu dia?" Haraz merenung tajam ke dalam sepasang anak mata Brian.
"Haraz... Sebenarnya pak cik tak kisah tentang pekerjaan kamu tu. Pak cik cuma risaukan Humairah, dia satu-satunya anak perempuan yang pak cik ada... Pak cik takut nak lepaskan dia," sampuk Pak Cik Hans yang berdiri di belakang Haraz.
"Ayah, yang lepas biarlah lepas. Lagipun Mairah tahu Haraz takkan ambil kesempatan ke atas Mairah, kan?" celah Humairah pula sambil tersenyum memandang Haraz. Kantoi perempuan ni juga menghendap.
"Pergilah tidur sana. Ni hal orang-orang tua," kata Haraz tanpa nada.
"Habis tu saya ni orang muda ke? Awak tua sangatlah?" balas Humairah.
"Kau budak-budak, pergi tidur. Jangan masuk campur." Haraz memandang wajah ceria Humairah, gadis itu nampak seperti tidak mengantuk.
"Mana boleh tak masuk campur, ayah risau awak ambil kesempatan ke atas saya sebab ada sesuatu pernah terjadi pada saya dua tahun lepas."
"Jadi apa?" Brian mengerutkan dahi.
"Dah lupa ke saya tak jadi kahwin last minutes disebabkan lelaki tak guna tu?" soal Humairah pada Brian.
"So? Apa kaitan dengan perbincangan kita sekarang ni?" Brian masih memandang Humairah.
Haraz hanya diam memasang telinga.
"Biasalah lelaki tu orang kampung sini juga, dia tahu ayah ada banyak harta, belum kahwin lagi dah ugut suruh tukar nama itu ini. Mana ayah tak bengangnya?"
"Hahaha! Sebab tu je? Aku ingatkan apalah tadi. Pak cik jangan risaulah pasal tu, Haraz ni orang kaya tau. Kereta mewah besar kat luar tu Haraz yang punya, belum termasuk kereta-kereta sport yang lain lagi... Dalam bank dia tak payah ceritalah, berkepuk-kepuk duit..." Brian bercerita dengan penuh keberiaan demi menyakinkan orang tua itu.
YOU ARE READING
𝐇𝐞'𝐬 𝐀 𝐁𝐚𝐝 𝐆𝐮𝐲
Action[𝐂 𝐎 𝐌 𝐏 𝐋 𝐄 𝐓 𝐄 𝐃] -𝐈𝐧 𝐄𝐝𝐢𝐭𝐢𝐧𝐠- ♡ 𝐊𝐚𝐫𝐲𝐚 𝐤𝐞𝐭𝐢𝐠𝐚 𝐌𝐫𝐇𝐚𝐳𝐑𝐞𝐲𝐳 ♡ ★𝐒𝐞𝐜𝐨𝐧𝐝 𝐬𝐞𝐫𝐢𝐞𝐬 𝐨𝐟 𝐌𝐫𝐬. 𝐃𝐞𝐧𝐢𝐳𝐳★ ★𝐌𝐚𝐢𝐧 𝐜𝐡𝐚𝐫𝐚𝐜𝐭𝐞𝐫 𝐜𝐡𝐚𝐧𝐠𝐞𝐝★ ★𝐑𝐨𝐦𝐚𝐧𝐜𝐞 + 𝐀𝐜𝐭𝐢𝐨𝐧★ ✧Terselitnya kesud...