11

35 3 0
                                    

MEJA panjang yang kosong itu dipilih oleh Qai dan rakan-rakannya. Shila turut menyertai mereka berenam. Qai dan Alia menjaga tempat duduk mereka manakala yang lain pergi mencari makanan. Lima minit kemudian mereka semua datang dengan makanan di tangan mereka.

"Shila, kawan kau tak marah ke kau rehat dengan kita orang?" Soal Hana. Shila mengeleng.

"Aku ada kawan. Tapi kelas lain. Kita orang berborak masa dekat asrama. Masa time sekolah, kita orang jarang jumpa," jelas Shila.

"Wait! Classmate kita tu?" Soal Maira.

"Dia orang pilih kawan. Pandang harta dan rupa. Kawan-kawan aku tu jenis macam korang, tak pilih kawan. Sebab tu aku sunyi time sekolah. Tapi untuk bulan ni aku tak sunyilah sebab ada korang," ujar Shila sambil tersenyum.

"Dengan classmate kita yang lelaki itu pun kau tak borak?" Soal Asril pula. Shila mengeleng lagi.

"Tak rapat dengan lelaki."

"Nanti mesti kau rindu kita orang kan?" Qai tersengih.

"Itu mesti."

"Qai, kau mesti rapat dengan Riyad, sepupu kau tu?" Sambung Shila lagi. Qai mengangguk.

"Dia antara sepupu yang paling aku rapat. Why?" Jawab Qai.

"Nothing. Cuma aku nak cakap yang Riyad, Ril dan Iq tu ramai peminat," ujar Shila.

"So, kau nak cakap yang kita orang kena hati-hati kalau tak nak kena serang dengan peminat dia orang tu? Soal Alia. Shila mengangguk mengiyakan.

"Hebat sangat ke dia orang tu?" Asrul mencebik.

"Eleh, jealous lah tu," perli Hana.

"Dia orang kan ada rupa. Riyad tu kan ramah, baik, handsome. Sama macam Ril. Jenis friendly. So, ramailah yang minat dia orang. Tapi Iq jenis pendiam. Dia tak banyak cakap terutama dengan perempuan. Dia tak suka couple," terang Shila.

"Macam kaulah Qai," ujar Alia.

"Kau pun tak suka couple?" Soal Shila. Qai hanya tersenyum.

"Malas nak fikir pasal tu," jawab Qai selamba.

"Entah-entah Iq dan Qai ni adik beradik. Tapi salah seorang dari korang ni kena buang keluarga. Sebab tu korang tak suka benda sama," Asril berkata dengan selambanya.

"Oit! Kepala otak kau tu tak boleh teruk lagi ke?! Ada ke patut kau cakap macam tu," marah Hana. Mulalah dia membebel. Merah telinga Asril. Dah panas kut. Haha...

"Dia orang ada peminat yang paling obses ke?" Soal Qai. Dia kena berhati-hati. Jaga maruah diri itu yang penting.

"Ada, nama dia Laila. Dia minat Iq dah lama. Tapi tak dilayan," ujar Shila. Semua mengangguk.

"Hai guys, boleh kita orang join?" Soal Ril yang baru sampai bersama Riyad dan Iq.

"Boleh saja. Duduklah," ujar Maira ramah.

"Amboi kau Maira ramahnya," perli Hana setelah mereka bertiga turut menyertai mereka.

"Macam mana sekolah sini okay?" Soal Riyad.

"Tak boleh komen lagi. Tak sampai sehari lagi kita orang sekolah sini," cebik Qai. Riyad tersengih.

"Kalau ada masalah share sajalah dengan kita orang," ujar Iq. Dia mengukir senyuman. Qai terpana. Dia senyum. Tapi bukan Shila cakap dia pendiam dan tak cakap dengan perempuan ke?

"Ramah betul kau dengan sepupu aku. Ada apa-apa ke?" Usik Riyad. Iq berdehem.

"Mana ada. Tak salahkan kalau aku ambil berat," Iq mencebik.

"Manalah tahu kut-kut kau nak jadi bakal sepupu aku ke?" Riyad mengangkat kening.

"Kau tahukan aku macam mana."

"Tahu. Antara mamat yang tak suka ada relationship. Don't worry, Qai pun macam kau juga," terang Riyad. Iq memandang Qai. Qai macam aku juga.

"Mana tahu one day nanti ada jodoh," usik Ril.

"Menyampahlah kau ni Ril," ujar Qai. Dia menjeling.

"Maira sayang...tengok tu Qai menyampah dengan Ril," ujar Ril manja. Maira tersedak. Semput nafasnya. Mulalah ada macam-macam suara mengusik.

"Maira...." Alia dan Qai panggil Maira serentak.

"Uit... uit.... ada apa-apa ke?" Hana mengusik.

"Maju kau Maira," perli Asrul.

"Diamlah!" Marah Maira. Mukanya dah berona merah. Dia menjeling ke arah Ril. Ril hanya beriak selamba. Sempat lagi dia mengenyitkan matanya.

"Sabar ye Maira," Riyad tergelak.



Tbc.





Sorry kalau ada typo mana-mana.😂
Vote and comment guys😉

Ku Terus Menunggumu ✔Where stories live. Discover now