20

34 2 0
                                    

DIA sibuk membaca novel di situ. Bingit sangat telinga dia mendegar Hana dan Maira bergaduh. Hari-hari memang akan ada antara mereka yang akan bergaduh. Lumrah hidup mereka bertiga. Dia memasang lagu korea di telefonnya tapi dengan suara yang rendah saja. Bimbang orang lain akan menyedari kehadirannya di sini. Kedudukan dia sangat tersorok di taman ini. Dia mendengar lagu Pentagon sambil membaca novel.

"Kpopers?" Tegur seseorang. Qai yang tengah khusyuk membaca novel tersentak. Cepat-cepat dia mematikan lagu tersebut. Baru nak dengar lagu Beautiful Goodbye.

"Mana ada. Saya dengar jarang-jarang sekali saja," dalih Qai. Tipulah kau Qai. Padahal hari-hari kau dengar lagu korea.

"Tak marah pun," balas Iq selamba. Iq mengambil tempat duduk di hadapan Qai. Nampaklah wajah Qai yang kemerahan itu.

"Err... sorang saja ke?" Soal Qai.

"Ada nampak sesiapa ke dekat sebelah saya ni? Tak ada kan, so soranglah," ujar Iq. Qai hanya mengangguk. Seganlah. Dahlah duduk berdua macam ni. Rasa macam... dating.

"Qai suka baca novel ke?" Soal Iq. Qai hanya mengangguk.

"Iq buat apa datang sini?" Soal Qai pula.

"Tadi ingat nak jumpa Qai dekat asrama. Tapi apa pula students lain cakap tengok Iq ada dekat situ. So, Iq jalan-jalanlah dekat sini. Mana tahu boleh jumpa Qai dekat sini ke. Qai kan suka lepak dekat sini. Tak sangkalah boleh jumpa betul-betul dekat sini," jelas Iq panjang lebar. Qai hanya mengangguk.

"Kenapa Iq nak jumpa Qai?" Qai memandang Iq. Iq menghulurkan beg kertas yang dibawanya tadi kepada Qai. Qai mengerutkan dahinya.

"Apa ni?" Soal Qai polos.

"Hadiah."

"Untuk? Birthday Qai dah lepas," jawab Qai spontan. Dah kenapa buang tabiat pula ni nak bagi aku hadiah.

"Saja. Sebagai tanda perkenalan kita. Iq nak Qai simpan benda ni sampai bila-bila," ujar Iq. Qai membuka beg kertas itu dan melihat isi dalamnya. Qai menarik keluar kotak dari beg itu. Terus berkaca mata Qai melihat isi kotak itu.

"Iq? Bi... biar betul?" Soal Qai. Dia melihat music box dan satu lagi kotak yang berisi gelang berwarna putih. Tak pernah orang bagi hadiah macam ni kepadanya.

 Tak pernah orang bagi hadiah macam ni kepadanya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Betullah tu. Qai simpan music box tu, gelang tu Qai pakailah sampai Qai kahwin nanti. Mana tahu..." Iq sengaja menghentikan percakapannya.

"Mana tahu apa?" Soal Qai. Dia mengangkat kening.

"Mana tahu saya ke yang duduk sebelah Qai atas  pelamin nanti," ujar Iq bersahaja. Qai melopong. Jangan bagi aku harapan Iq kalau harapan yang kau bagi tu harapan palsu semata-mata 

"Hahaha... gurau sajalah," Iq tergelak melihat riak wajah Qai. See! Qai mengetap bibir. Jauh di sudut hati Iq, dia mampu berdoa andai Qai adalah jodoh dia maka satukanlah dia dan Qai dengan cara yang baik.

"Apalah Iq ni. Buat terkejut saja," Qai ketawa perlahan. Terasa hambar pula.

"Sorry," ujar Iq tak bersalah. Qai hanya mengangguk.

"Boleh Iq tanya Qai sesuatu?" Soal Iq. Qai mengangkat muka. Dia mengangguk perlahan.

"Tanya sajalah. Kalau Qai boleh jawab, Qai jawab," Qai berkata perlahan.

"Nanti... kalau kita dah berpisah, kita still boleh jadi kawan kan?" Soal Iq.

"Mestilah. Kenapa Iq tanya macam tu?" Soal Qai balik.

"Taklah... kan ada lagi dua minggu Qai dan kawan-kawan stay dekat sini. Jadi Iq takutlah nanti Qai akan lupakan Iq dekat sini," balas Iq perlahan.

Dua minggu. Ya... Qai sendiri pun tak sedar ada lagi dua minggu sebelum mereka balik Selangor. Minggu ni pun banyak benda sudah berlaku terhadap dirinya. Banyak yang dia belajar sejak duduk dekat sini. Banyak juga yang dia hadapi sepanjang berada di sini. Banyak kenangan indah yang tidak dapat dia lupakan. Terutama sekali kenangan dengan lelaki bernama Iqram.

"Rindu Qai eh? Alaa bucuk bucuk Qai... ada orang rindu Qailah," Qai ketawa. Senang dia dapat mengenakan Iq. Iq menarik muka.

"Orang seriuslah Qai. Yalah memang nanti Iq akan rindukan Qai pun. Nanti Iq nak borak dengan siapa? Qai saja yang duduk belakang Iq," jawab Iq.

"Alah... dia buat sedih pula. Nah tisu,"Qai menghulurkan tisu kepada Iq. Drama betul mereka berdua ni.

Tapi tulah, disebalik drama mereka berdua ni ada juga orang yang memerhati dari jauh. Laila. Dia mengetap bibirnya kuat. Dia memang tak suka ada orang rapat dengan Iq. Orang itu telah rampas haknya. Dan orang itu adalah Qai. Laila cuba mengatur nafasnya.

"Kau saja nak cabar aku Qak. Kau tahu nasib kau nanti macam mana perempuan," ujar Laila kasar. Dia memandang jengkel ke arah Iq dan Qai yang bermesra di taman bunga itu. Sepatutnya aku yang duduk dekat situ perempuan bukan kau!





Tbc.











Ayok! Ada orang jealous. Sweetnya Iq. Iq dah jatuh cinta ke? Macam mana dengan prinsip dia tu?🤔
Vote and comment guys💖

Ku Terus Menunggumu ✔Where stories live. Discover now