17

28 3 0
                                    

DIA menapak keluar dari tandas. Blouse yang dipakainya dibetulkan sedikit. Pandai Iq pilihkan untuknya. Muat-muat dengan tubuhnya. Qai berjalan ke arah Maira dan Hana. Sahabat yang sentiasa ada di saat dia susah atau senang. Dia amat sayangkan mereka berdua.

"Mana Shila dan Lia?" Soal Qai.

"Asrul dan Asril call Alia tadi. Ajak keluar sama-sama. Dating kut," jawab Maira. Qai hanya mengangguk.

"Cantik kau pakai baju ni," puji Hana. Qai hanya tersenyum tipis. Maira memegang pipi Qai lembut.

"Kau tak payah fikir sangat pasal si Laila tu. Teruskan saja hidup kau. Aku dan Hana akan sentiasa ada dengan kau. Dekat belakang kau. Kalau kau jatuh sebab dia, kita orang akan sambut kau. Tapi kalau kau jatuh longkang tu bangun sendiri laa ye," Maira tersengih. Qai memeluk erat Maira.

"Thanks. Thanks sudi jadi kawan aku. Aku tahulah bangun sendiri. Kau ni pun," Qai tergelak kecil. Terharu kejap.

"Weh! Mana aci! Peluk-peluk tak ajak," Hana terus memeluk Qai dan Maira.

"Yang kita peluk-peluk dalam tandas ni kenapa? Tempat syaiton," ujar Maira.

"Entah Qai. Kau yang start peluk dulu," jawab Hana.

"Eh aku pula. Maira tu yang bagi ayat touching dekat aku," bidas Qai.

"Eh sudah! Jangan gaduh. Ril text aku tadi. Dia orang tunggu kita. Jomlah," Maira terlebih dahulu keluar dari tandas. Hana dan Qai hanya mengekori Maira dari belakang.

"Hai guys!" Sapa Maira apabila mereka tiba di restoren tempat Qai kena simbah tadi. Qai dan Iq saling bertatapan.

"Ehem!" Deheman dari Riyad terus membuatkan mereka berdua beralih anak mata.

"Sempat lagi buat eye contact ye. Dari mata turun ke hati ke?" Perli Hana.

"Jauhilah kalian dari melakukan zina mata," nasihat ustazah Maira.

"Mana adalah," dalih Qai.

"Dah jom makan. Aku dah lapar ni," celah Ril. Orang tengah lapar boleh pula dia orang bergaduh depan rezeki ni. Riyad terus membaca doa. Lagak seperti ketua keluarga sekejap.

"Asal tak makan Qai?" Soal Ril. Qai hanya mengukir senyuman.

"Aku tak ada seleralah," jawab Qai.

"Kau jangan macam-macam. Nanti gastrik kau datang. Jenuh nak angkut kau nanti," bebel Hana.

"Ish! Yalah-yalah aku makan," Qai mencebik.

"Meh saya suap," Iq menjongketkan keningnya ke arah Qai.

"Tak apalah. Lagi hilang selera saya nanti," jawab Qai selamba. Iq mengetap bibir.

"Apabila orang frust kena reject. Muka tak boleh lawa lagi ke?" Perli Riyad. Mereka semua ketawa. Makin cemberut muka Iq dibuatnya.

"Malas aku cakap dengan korang," Iq sambung makan.

"Oh, cakap dengan saya... rajinlah?" Duga Qai.

"Lagi malas," Erk? Dia pulangkan balik paku kepada Qai. Pasangan kena reject. Qai sambung makan. Iq menjeling Qai melalui ekor mata. Merajuk ke tu?

"Sorry. Jangan merajuk," ujar Iq.

"Mana ada."

"Your face tell me everything," Iq memandang ke arah Qai. Qai menelan air liur.

"Pergh! Sweetnya," celah Maira.

"So sawit!" Ujar Ril.

"Shut up you!" Marah Qai. Mukanya berubah rona. Malu!

"Tak payahlah malu-malu. Dah korang jangan kacau," Hana datang sebagai penyelamat Qai.

"Terima kasih Hana. Kau lah penyelamat aku dari serangan monyet-monyet durjana ni," Perli Qai kepada mereka bertiga.

"Aku diam saja," celah Riyad. Muka tak bersalah ditayangkan.

"Monyet pun monyetlah," ujar Iq tabah.

"Nasib tak samakan kita dengan parasit," ujar Ril.

"Tu Laila," bidas Maira.

"Parasit. Penghancur kebahagiaan orang. Dia tak suka tengok orang lain happy," ujar Iq.

"Tak. Dia tak suka tengok saya happy. Lagi-lagi dengan Iq," balas Qai. Dia mengeluh perlahan. Tak ada selera balik nak makan.

"Gedik nak mati. Macam cacing pita. Eloklah sama-sama parasit," tak sangka jahat juga mulut si Ril ni. Mereka semua memandang ke arah Ril.

"Cacing pita jangan sebut. Aku tengah nak makan ni. Ada aku sembur dekat kau," bentak Hana. Aku tengah elok-elok berselera ni boleh mention pasal cacing pita. Waduh!

"Sorry. Sambung makan semua," Ril tersengih. Maira mengeleng perlahan. Dalam waktu yang singkat. Tak sangka mereka boleh jadi rapat. Rapat sangat. Macam dah lama kenal.

"Aku nak pergi basuh tangan sekejap," Qai lantas bangun dan berlalu pergi ke sinki yang agak tersorok. Dia makan sikit saja. Cukuplah untuk alas perut. Iq turut mengikut Qai dari belakang.

"Berat betul dugaan dia orang. Sampai ada orang dengki. Aku harap dia orang boleh teruskan hubungan dia orang. Walaupun hanya sebagai teman," ujar Maira. Hana mengangguk.

"Bukan salah dia orang pun. Dia orang hanya berpegang pada prinsip yang dia orang ada. Matlamat yang dia orang nak capai. Tak sangka ada lagi penghalang dia orang untuk bersama. Si Laila  tu pun satu, dah tahu orang tak suka, pergi buat orang bertambah benci dekat dia," Riyad mengeleng perlahan.

"Just protect them," ujar Ril.




Tbc.






Btw, vote and comment guys!😘

Ku Terus Menunggumu ✔Where stories live. Discover now