14

33 3 2
                                    

"DONE" ujar Riyad. Akhirnya siap juga kerja secara berpasangan untuk subjek Biologi. Berbincang soalan tahun-tahun lepas. Mencabarlah juga. Qai menarik nafas lega. Dia berpasangan dengan Riyad. Dah duduk bersebelahan. Bagus cara ini. Sebab Riyad banyak ajar Qai teknik menjawab soalan Biologi ini. Jadi banyaklah juga yang Qai belajar.

"Baru siap?" Perli Ril. Dia menarik senyuman sinis kepada Riyad.

"Eh, taklah tahun lepas dah siap. Nama pun soalan tahun lepas kan," sindir Qai  balik.

"Aduh Qai. Ril cakap dekat Riyad bukan dekat Qai," balas Ril.

"Riyad sepupu Qai," bidas Qai balik.

"Hey, sudah-sudah lah. Yang korang berdua ni bergaduh pasal aku kenapa? Aku bukan watak utama pun," celah Riyad. Pening betul dua orang ni. Iq yang baru berpaling hanya mampu mengelengkan kepala. Dia menatap wajah Qai. Dah duduk depan dia kenalah tatapkan?

"Oit! Neuron-neuron kau terputus ke apa ni sampai tatap Qai macam tu?" Ril menampar belakang Iq menggunakan buku Biologi. Mentang-mentang subjek Biologi belum habis, habis segala neuron keluar. Qai yang tengah membuat nota ringkas mengangkat kepala. Iq pandang aku? Mimpi aku kejar dia ke semalam?

Okay memanglah syok sebab crush pandang. Crush ke? Tapi kau kena ingat pesan parents kau Qai. Jangan nak menggatal nak ada relationship dengan lelaki selagi kau tak habis belajar. Desus Qai dalam hati. Qai hanya buat tak layan. Jangan ikutkan perasaan nanti binasa. Iq menjeling ke arah Ril. Mamat ni memang nak kena hempuk dekat cermin tingkap.

"Biarlah ada mata. Kan Qai?" Ujar Iq. Iq memandang Qai. Qai terus memandang Iq.

"Ha? Ahh... yeye," Qai menelan air liur. Jangan tenung saya macam tu. Malu!

"Tak pernah-pernah kau nak mesra dengan perempuan. Ni tiba-tiba saja. Selama ni si Laila duk 'hai Iq!' 'Awak dah makan?' 'awak sihat Iq?' Kau tak layan pun," ujar Riyad. Siap ada intonasi Laila lagi. Hebat kau Riyad.

"Whatever. Malas aku nak layan minah tu. Dah jangan kacau aku. Aku nak borak dengan Qai," Iq berkata selamba. Terkaku sebentar Qai. Dia nak cakap dengan aku? Buang tabiat ke apa ni?

"Riyad jangan kacau Iq. Dia nak borak dengan cousin kau. Dahlah jomlah kita dating berdua sajalah," ujar Ril.

"Dah tulah pasal. Mehlah Ril kita bawa hati kita yang duka lara ni," Riyad berpura-pura sedih.

"Menyampahlah korang ni. Join sajalah sekali apa salahnya," ujar Qai. Haih! Apalah dua orang ni macam tak matang saja.

"Boraklah dua orang. Kita orang nak gi belakang. Nak BORAK dengan Hana dan Maira," sengaja Ril tekankan perkataan borak itu. Riyad terus berlalu. Tinggallah Iq dan Qai di situ.

"Awak ni kenapa? Buang tabiat eh?" Soal Qai.

"Kenapa dengan saya?" Soal Iq balik. Segan sebenarnya. Qai hanya mengangguk. Okay dia guna 'saya' 'awak' so kita teruskan sajalah.

"Tiba-tiba nak bercakap dengan saya. Shila cakap awak tak mesra dengan perempuan. Saya ni kan perempuan," ujar Qai.

"Betullah awak perempuan. Takkan awak lelaki pula," Iq tergelak kecil.

"Hey! I'm a girl okay!" Marah Qai.

"Okay jangan marah. Chillah. Hurmm... entahlah. Rasa nak berborak dengan awak. So, borak sajalah," jawab Iq selamba.

"Oh, dengan... siapa nama dia? Lala? Oh, Laila! Hah, dengan dia tak nak borak pula?" Duga Qai.

"Tak ingin pun. Lagipun saya tak suka dia," balas Iq.

"Habis tu? Awak suka perempuan yang macam mana?" Soal Qai lagi macam wartawan pun ada.

"Macam awak."

"Okay ni kelakar,"Qai sengaja berpura-pura ketawa. Padahal dalam hati ini, rasa macam ada rama-rama. Suka kita!

"Bukan lawaklah. Ah! Lupakanlah! Saya saja nak kenal-kenal dengan awak. Mana tahu boleh rapat nanti kan?" Ujar Iq.

"Oh  nak rapat no hal. Boleh saja. Saya kawan dengan sesiapa pun. Tengok perangai jugalah, kalau perangai teruk, saya kurang rapat dengan dia orang. Kalau okay saya kawan saja. Sebab kawan boleh mempengaruhi fikiran kita," hujah Qai.

"Yes! Itu betul. Patutlah awak masuk pidato. Semua benda nak dihujahkan," ujar Iq.

"Alah... awak pun masuk juga. Lagi hebat dari saya," Qai tersenyum.

"Biasa-biasa saja," Iq dan Qai ketawa. Mereka terus berborak sampai tak ingat dunia. Bila dah rapat hurmmm...

"Dah rapat pun dua ekor tu," balas Ril sambil melihat ke arah Iq dan Qai.

"Hurm... tulah... nampak serasi saja dua orang ni. Bagai pinang dibelah dua belas," balas Hana selamba.

"Banyak dibelahnya. Sampai berbelas-belas. Patutlah BM fail," komen Riyad.

"Hey! Tak pernah fail tahu!" Marah Hana kepada Riyad.

"Alah... tu pun nak gaduh. Hope tak ada orang dengkilah nanti. Buatnya dia orang sabotaj Qai," ujar Maira perlahan. Macam yang terjadi dekat aku.

"Laila," ujar mereka berempat.





Tbc.







Dah rapat dah dua orang ni. Doakan yang baik sajalah yee.😊

Sorry if hambar. 😢
Vote and comment guys!😘

Ku Terus Menunggumu ✔Where stories live. Discover now