Wielki Mur Chiński

57 24 0
                                    

Wielki Mur Chiński — zapewne o nim słyszałeś, ale czy znasz jego historię?Pierwsze wały służące do obrony powstały w III wieku p.n.e. Wzniesiono go na rozkaz pierwszego cesarza Chin, a same wały miały służyć do obrony północnych Chin przed najazdami hord z Wielkiego Stepu. W pewnym momencie linię umocnień wychodziły poza obszar osadnictwa chińskiego.Sam Wielki Mur powstał dopiero w XV wieku za panowania dynastii Ming. System fotyfikacji siegał od granic Korei aż po pustynię Gobi. Przy murze pracowało milion robotników. Co ciekawe, Mur miał również chronić przed demonami. Wierzono, że demony nie są w stanie przekroczyć zakrzywionych konstrukcji, więc z tego powodu, mur nie ma prostej lini.Trzeba również podkreślić, że mur nie jest jednolitą budowlą, a jest to wiele murów zbudowanych w różnych okresach. Zauważył to brytyjski historyk John Man.

Pierwszą wersję muru zbudowano za czasów Quin SHi Huana — pierwszego cesarza. Tylko wątłe fagmenty przetrwały do naszych czasów. Kiedy wszedł w wojnę z mędrcami konfucjańskimi, nakazał spalić księgi na temat filozofi i historii. Skazywał na śmierć osoby, którę ośmieliły się dyskutować nad zasadami konfucjanizmu.

Niestety, podczas budowania owego muru zginęło milion robotników. To straszna liczba. Mur nie pełnił wyłącznie funkcji wojskowych, ale był także oznaką siły i afirmacją chińskiej kultury.

Co ciekawe, służba żołnierzy na wieżach strażniczych nie należała do przyjemnych. Zazwyczaj takowi żołnierze byli często samotni, no może nie wtedy, gdy wróg zaatakował. W samym wojsku chińskim były surowe zasady. Jeńcy, którzy dostawali się do niewoli a zostawali uwolnieni, zostawali pozbawieni przez władze swojego kraju jej ponownie. Łatwo było także przekupić wartowników, którzy kolabrowali dość często z wrogami.

Największym mitem na temat Muru Chińskiego jest to, że można go zobaczyć gołym okiem z kosmosu, co jest nieprawdą, ponieważ, nawet z niskiej orbity okołoziemskiej nie dostrzeżecie muru.Chris Hadfield, który spędził pięć miesięcy na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w latach 2012-2013 potwierdził fakt dotyczący widoczności Wielkiego Muru CHińskiego. Nawet sam, chiński astronatua, Yang Liwei stwerdził tę samą wersję.

Autor: Voltover

Zbiór HistorycznyOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz