Göbekli Tepe

25 16 1
                                    

Göbekli Tepe jest zadziwiającą konstrukcją, która zszokowała środowisko archeologiczne i podważyła większość znanej nam historii o neolicie w Euroazji. Pierwszy raz wykopaliska, które wskazały na starożytność tego miejsca były przeprowadzone dopiero w latach 90. XX wieku. Do tej pory uważano to za ruiny islamskiego cmentarza, gdyż większość budowli była zasypana piaskiem. Z daleka wyglądało jak zwykle wzgórze, skąd mogła wziąć się sama nazwa miejsca, która po turecku oznacza "wybrzuszone wzgórze".


Wiek tego miejsca szacuję się na conajmniej 10 tysięcy lat p.n.e, co czyni go o wiele starszym od Stonehenge lub Wielkiej Piramidy, poprzedza znaną nam datę wynalezienia rolnictwa, chowu zwierząt, koła czy pisma. Oznaczałoby to, że zostało zbudowane prymitywnymi narzędziami, co jest mało prawdopodobne, gdyż składa się z wielkich słupów, niektórych ważących do 50 ton i liczących od 3 do 6 metrów. Oprócz tego, w Göbekli Tepe nie znaleziono żadnych pochówków ani domów. Zakłada się, że wszystkie obiekty były celowo zakopane. Nie wiadomo jednak dlaczego, ani jak długo były używane. Szacuje się, że końcem "wypełniania" całego kopca jest 6 wiek p.n.e. Do tej pory nie ma żadnych tropów na powód schowania tak niesamowitej konstrukcji.


Najnowsza teoria mówi o tym, że faktycznie w epoce kamiennej łowcy i zbieracze mogli się spotykać i budować prowizoryczne osady w pobliżu budowli. Zakłada się, że Göbekli Tepe było świątynią, w której mogliby składać ofiary. Może na to wskazywać fakt, że na prawie wszystkich filarach widać wyryte zwierzęta, a niektóre pokoje są poświęcone tylko jednemu z nich, co mogłoby wskazywać na to, że oddawali im cześć. Archeolodzy twierdzą, że wykonanie słupów musiało być pracą doświadczonego rzemieślnika, który umiał dokładnie i technicznie odtworzyć ciała zwierząt. Trzeba mieć na uwadze, że tylko niewielka część została odkopana i pod ziemią najprawdopodobniej kryje się jeszcze wiele innych owalnych komnat świątyni.Dużą kontrowersję wzbudził filar 43, przedstawiający sępa, skorpiona i inne abstrakcyjne symbole. W 2017 roku zespół inżynierów z uniwersytetu w Edynburgu stwierdził, że Göbekli Tepe mogło być obserwatorium astronomicznym. Uważali, że da się połączyć rzeźby zwierząt z pozycjami różnych gwiazdozbiorów na ziemskim niebie sprzed wielu tysięcy lat. Oprócz tego tzw. "Kamień Sępa' miał upamiętniać uderzenie komety sprzed 13 tysięcy lat. Jednak pomysł ten został odrzucony przez archeologów, którzy uważali, że zakładanie "tradycji" związanej z niepotwierdzonym wydarzeniem astronomicznym jest naciągane i mało prawdopodobne jest, żeby starożytni myśliwi sprzed 12 tysięcy lat rozpoznawali te same konstelacje, które opisywali Grecy, Egipcjanie oraz Arabowie.


Źródła:
https://artsandculture.google.com/asset/pillar-43-from-building-d-g%C3%B6bekli-tepe/6gEhF8PyJ3orgwhttps://pl.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6bekli_Tepehttps://www.urania.edu.pl/wiadomosci/gobekli-tepe-pierwsze-obserwatorium-astronomiczne-na-swieciehttps://phys.org/news/2017-04-ancient-stone-pillars-clues-comet.html https://www.researchgate.net/profile/Jens-Notroff/publication/235799794/figure/fig2/AS:669993775669259@1536750372367/Goebekli-Tepe-overhead-view-of-the-main-excavation-area-photograph-N-Becker-c-DAI.jpg

Autor: Dalla_2005

Zbiór HistorycznyOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz