Wszyscy wiemy o tym, że w historii był taki okres, nazwany później II wojną światową. Ne temat tychże czasów powstało wiele filmów i książek, mamy także relacje ludzi, którzy wojnę przeżyli. Wiele rzeczy było dramatycznych, śmierć żołnierzy, głód cywili, ale co wstrząsa mną najbardziej to to, iż istniały takie miejsca jak obozy koncentracyjne, na których chciałabym się dzisiaj skupić.
Trzeba dopisać, że niemieckie obozy nie były pierwsze, one istniały już wcześniej, chociażby te dla Burów stworzone przez Anglików. U naszych sąsiadów takie obiekty zaczęły powstawać w 1933, a więc jeszcze przed wojną. Po objęciu władzy przez Hitlera miały one początkowo służyć jako miejsca przetrzymywania wrogów reżimu i ludzi ,,nieprzydatnych”. Pierwszy obóz koncentracyjny powstał w Dachau, na mocy zarządzenia Heinricha Himmlera. To właśnie ten człowiek, wraz ze swoim podwładnym, Reinhardem Heydrichem odpowiadał za stworzenie sieci obozów, w których byli przetrzymywani Żydzi, a także Romowie czy Polacy. Kolejne obozy powstały jeszcze w tym samym roku, a wszystkie były wzorowane na Dachau, które stało się obiektem wzorcowym.
Podczas wojny naziści wprowadzili nowe typy obozów, w których zmuszało się już nie tylko wrogów władzy, ale i inteligencję podbitych krajów, jeńców oraz zwykłych ludzi z ulicznych łapanek zmuszać do niewolniczej pracy na rzecz przedsiębiorstw niemieckich. Wszystko to miało miejsce w celu realizacji Generalnego Planu Wschodniego, mającego na celu kolonizację ziem słowiańskich. Zaczęto rozbudowywać obozy powstałe na terenie przedwojennej Rzeszy, a także tworzyć nowe, np. Auschwitz, Majdanek czy Stutthof. Podczas budowy brano pod uwagę dogodne połączenie, chociażby kolejowe lub bliskość zakładów produkcyjnych.
Po ataku III Rzeszy na ZSRR specjalne szwadrony rozpoczęły akcję masowych mordów na Żydach. Z powodu problemów organizacyjnych i psychologicznych, na konferencji w Wansee podjęto decyzję, aby niektóre obozy służyły właśnie do masowej eksterminacji. Powstało tylko parę takich ośrodków, w tym Treblinka, Sobibór, czy Birkenau (który był jednocześnie obozem koncentracyjnym.
Pod koniec wojny, kiedy przegrana nazistów była już praktycznie przesądzona, próbowali on zatuszować istnienie tychże obiektów, dlatego zaczęli je wysadzać, a niektórych więźniów wyprowadzano w marszach śmierci. Prawda i tak wyszła na jaw. We wszystkich obozach przetrzymywano około 18 milionów osób, z czego 11 milionów zginęło.
Warto też dodać, że obozy dzieliły się na różne rodzaje:
-Obozy koncentracyjne (Konzetrationslager, KL)- podstawowe placówki całego systemu, klasycznymi przykładami są: Dachau, Mathausen-Gusen a także chociażby Stutthof
-Obozy pracy przymusowej (Arbeitslager)- były powiązane z dużymi obozami koncetracyjnymi
-Obozy jenieckie (Kriegsgefangenenlager)- były budowane dla jeńców wojennych
-Więzienia policyjne- np. Pawiak lub Radogoszcz w Łodzi
-Obozy germanizacyjne- dla dzieci i młodzieży, np. Kinder-KL w Łodzi
-Obozy przesiedleńcze i przejściowe
-Obozy zagłady (Vernichtungslager)- ośrodki, w których dokonywano masowych mordów za pomocą cyklonu B rozpuszczanego w komorach gazowych, np Birkenau, Kulmhof czy Bełżec.
Ciekawym przykładem jest Auchwitz- Birkenau, który był zarówno obozem koncentracyjnym, jak i zagłady, ale historia tego miejsca jest na tyle ważna, że warto napisać o tym osobny artykuł.
Podsumuwując, naziści zbudowali sieć około 12 tysięcy różnych obozów, w których przetrzymywano masę ludzi. Większośc z osadzonych tam ludzi niestety umierała. Prawda na temat tych okropnych miejsc wprawdzie wyszła na jaw, ale zdecydowanie za późno. Trzeba pamiętać, że istniały takie miejsca, że ginęli tam ludzie. Warto o nich chwilę pomyśleć i podumać o historii, żeby to wszystko już nigdy więcej się nie wydarzyło. Na Westerplatte możemy zobaczyć wielki napis ,,Nigdy więcej wojny”. Tego powinniśmy się trzymać.
Autor: czary_i_mary
CZYTASZ
Zbiór Historyczny
No FicciónZbiór Historyczny na różne tematy, jednak wszystkie łączy jedno - każdy ma w sobie odłam historii.