Powstanie Greckie

19 11 0
                                    

W roku 1821 wybuchło powstanie na terenie Grecji, trwające 11 lat (1832),przeciwko Turcji (Imperium Osmańskiego). Było ono piętnastym powstaniem przeciwko okupantowi Tureckiemu.

Do wybuchu powstania pozwoliło w głównej mierze brak większej części garnizonowych sił tureckich i zaangażowanie Filiki Eteria. 

Filiki Eteria była tajnym stowarzyszeniem Greckim chcącym wyzwolić Grecję (i ludy ją zamieszkujące) spod Tureckiego buta. Powstała ona w 1814. 

Z powodu, iż poprzednie powstanie było stłumione dość okrutnie, tak to już na początku miało dostało miano ludobójczego powstania z obu stron.

Dzięki pożyczce udzielonej przez rząd Brytyjski (inicjatywa i nadzór: Lord Byron) możliwe było utworzenie zrębów państwowych pod czas powstania. Oczywiście Brytyjczycy mieli w tym swój interes, tak samo jak Francja i Rosja, które uznały niepodległość Grecji już w 1830 roku. Rosji w tamtym okresie czasu zależało mocno na osłabieniu pozycji Turków na Bałkanach. Wielka Brytania chciała mieć łatwiejszy dostęp do ziem w Afryce oraz południowej Europy. Na dodatek było im na rękę osłabienie Egiptu. Sułtan rządący tam dołączył się do strony Turcji w 1825, a wygrywając mógł zagroźić Brytanii w Indiach duży wzrost potęgi Egiptu.

Na banderach Greckich znajdowały się słowa Eleuthería é Thánatos oznaczające „wolność albo śmierć“. Na dzisiejszej fladze Grecji znajduje się dziewięć pasków (plus krzyż) oznaczające dziesięć sylab Greckiego hasła powstańczego.

Polacy także brali udział w tym powstaniu, głównie zasłyneli w bitwie pod Petą (4 lipca 1822). Polacy zostali upamiętnieni na jednej z tablic w Ogrodzie bohaterów w mieście Missolungi. Groby Polaków biorących udział w powstaniu znajdują się w Nafplio.

Autor: Nyyyyyyyyyyya

Zbiór HistorycznyOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz