Tok tok tok...
Aku mengangkat kepala memandang pintu.
Anna tanpa bersuara laju menapak kearah pintu dan membukanya.
Terpancar wajah pembantu rumah bersama handphone di tangan.
Iphone yang berwarna hitam dihulurkan dengan kasar kedada Anna. Jelingan maut sempat lagi dilemparkan kepadaku sebelum menapak pergi.
Dia ni dah kenapa? Orang gaji ke bos?
Anna hanya menarik senyuman nipis.
"Akak, kak lily call.. "
Sebut Anna ringkas lalu menghulurkan handphone ke arahku. Punggungnya mula berlabuh disisi katil."Assalamualaikum, lily nak apa ni call memalam?.. "
Soalku sambil menaikan 'volume'"Liya! Esok saya nak jumpa awak tau! Jumpa di rumah anna dalam pukul 3 macam tu. Sambil tu saya nak jumpa bakal husband saya, akim"
Sebut lily dengan nada ceria. Pedih telinga aku dengar suara dia memenuhi ruang bilik.Aku memandang wajah Anna yang berkerut. Dia tak suka lily jadi kakak ipar dia ke? Ok apa. Lily tu baik, cantik dan penyayang. Kan? Sape yang tak suka.
"Ha bole² tapi Anna cakap, Akim tak ada kat rumah ni beberapa hari. Sebab ada kerja. "
Balasku jujur."Halah, saya paksa mesti dia nak datang. Dia kan sayang sangat kat bakal wife dia ni"
Sebut lily dengan bangga.Aku hanya ketawa kecil. Yakin sangat si Lily ni. Anna tu tak payah cakaplah, muka tu masam tahap cuka.
"Ehh tak jadi la pukul tiga, sebab lily kan pregnent, lily pergi check up baby dalam pukul 3 macam tu, balik mesti nak rehat² dulu. Perut pun dan membulat dan memberat."
Terang lily datar."Jadi nak jumpa pukul berapa? "
Soalku."8 malam la. Senang. "
Jawab lily dari dalam panggilan."Ok"
Talian diputuskan.
"Ha Anna, kenapa muka masam ni?tak suka kak lily ke? "
Sebut ku sambil menghulur kembali handphone milik rumah Anna.Battery aku mati, sebab tu lily call guna nombor rumah Anna. Mesti akim yang bagi ni.
"Eh mana ada kak. Anna suka la kak lily. Dahla baik, cantik.. "
sebut Anna lalu memandang ke arah lain."Ha tu la.. Untung Anna nak dapat kakak ipar macam tu"
Sebutku sambil tersenyum manis."Errr.. Anna nak balik bilik dulu lah.. Bye kakakku sayang.. "
Sebut Anna lalu beredar.Dan akhirnya aku diulik alam mimpi.
⬜AKIM POV⬜
Pagar rumah liya,ku tolak pelahan. Aku harap kali ni tiada lagi gangguan syaitan bernama lily. Tetapi aku kena cepat. Si lily nak datang pula kat rumah aku. Konon nak jumpa liya.
YOU ARE READING
UNEXPECTED LOVE [C]
Mystery / ThrillerKISAH seorang gadis yang bersifat beku dan bapak tak sweet telah mencuri hati seorang lelaki yang bersifat lembut, ceria dan terlebih gula. Perkara ini membuatkan 'Liya' langsung tidak selesa malah Liya rasa benci akan jejaka bernama Akim yang selal...