"Sayang, awak nak pindah rumah saya atau nak duduk situ je?" Jari telunjuknya mengetuk stereng kereta. Cukuplah dua hari dekat rumah keluarga Iman. Esok majlis bertandang ke rumah keluarga Aiman pula. Ada juga tu majlisnya. Tapi tidaklah semeriah di rumah Iman rasanya. Mengikut informasi ibu Aiman, begitulah.
"Jarak lebih kurang je kan. Takpelah. Nanti lagi tiga hari baki cuti tu saya fikir. Boleh?"
Aiman mengangguk. "So tak jadi berhenti lah ni kan? Kalau awak berhenti, memang saya angkut terus barang barang awak dari rumah tu. Kita sewa rumah yang awak beli tu untuk orang lain. Full furnished."
"Eh, tak berhenti lagi. Saya tak bagi lagi notis berhenti. Kan awak juga yang cakap nak bincang depan depan."
"Lah, lupa. Okay, nak cakap sekarang atau nak fikir lagi dua hari?"
"Nantilah. Saya tengah fikir pasal ibu ayah awak ni. Tahulah saya memang kamcing dengan ibu, tapi rasa macam malu pula. Umi mesti suka bercakap dengan ibu, sebab dua dua pandai memasak. Banyaklah tu kongsi resepi nanti."
"Lah, malu malu pula. Nanti nak kata apa dekat ibu?"
"Nak ucap terima kasih sebab lahirkan pria berwibawa ke dunia."
"Hmmz, saya kena pegang account wetv awak ni. Banyak sangat tengok drama indo."
"Asalkan bukan viu, saya okay je."
Aiman tersenyum. Tangan Iman digapai dan disatukan jari jemari mereka. "Saya sebenarnya ketar ketar lagi tau nak pegang tangan awak. Rasa unreal."
"You need to do it frequently now, bb. Tahu kan tangan saya mudah sejuk. Haih macam manalah saya boleh hidup sebelum ni?"
"Kan? Macam manalah awak boleh hidup dulu kan? Must be hard for you, sayang."
"Kena panggil sayang dengan awak pun rasa macam unreal. Panggillah banyak banyak. I'd love to hear that." Sepasang mata bundar itu mrmandang suaminya. "What do you feel eh? Rasa kacak macam ni? Haih, kena sorok awak lepasni."
"Sebelum ni tak nak sorok?"
"Sebelum ni tak suka gila gila macam ni. Tahun lepas suka biasa biasa je. Ni aura sebab mandi bunga ke?"
"Hahaha. Mungkin?"
"By the way, Aiman. Nak tanya lah kan. Awak je ke yang rambut keriting macam ni? I mean, cantik gila your curl😭👍." Rambut Aiman disentuh. Ditarik juga gulungan rambut yang jatuh menutupi separa rambutnya.
"Saya tengah memandu, Iman."
"Haah. Ikut ibu."
"Nanti saya nak try straighten your hair. Mesti panjang kan sebenarnya rambut awak."
"By the way lagi, teka apa benda pertama yang saya suka pasal awak?"
"Hmm, saya rasa awak suka saya sebab hensem?"
"Lah yakin! Tak. Teka lagi."
"Saya tahu. Mesti awak suka style saya kan? Decent gitu."
"Benda pertama yang saya suka adalah rambutttt. Sebab saya dulu pun rambut macam awak tapi masa kecil, umi kata dia potong-- sebab ingatkan rambut tu kekal sampai ke besar. Rupanya sampai situ je hayat dia. Makanya sebab tu saya macam-- tak kira. Nak cari juga lelaki yang rambut kerinting cantik. At least nanti anak rambut cantik."
"Oooo ada orang tu dah fikir pasal anak."
"Tapi bukan sekarang lah, Aiman. Atleast saya dah secure nanti anak rambut keriting. Dan handsome, cantik."
"Iman, i have one question lah for you."
"Okay apatu?"
"Bayangkan kita belum kahwin ya. Saya lupa nak tanya waktu kita dalam fasa berkawan dulu. You go for look or personality?"
"Look. Saya bukannya enabler pretty privilege-- tapi saya rasa saya yang akan tengok dia everyday, makan tengok dia, nak tidur pun tengok dia. I know some people against look sebab katanya personaliti tu penting. Tapi apa salahnya kalau dah hensem, lepas tiba tiba dapat pula yang ada great personality. Tak salah kan kita mahukan yang lebih baik?" Sambil tangannya menunjuk ke arah Aiman. Lelaki itu gelak.
"So you approved lah i have both?"
Seperti anak kecil wanitanya itu mengangguk.
YOU ARE READING
:21: Only Fools Rush In || Aiman Adhwa (Versi Ringkas)
Romancemanis bukan senyuman saya?