5 [SOFI]
Satu lagi malam kelam disambutku. Malam itu, satu bayang bintang tidak terlihat di layar langit. Malam yang sejuk daripada biasa. Malam yang sunyi, tiada bunyi nyalakan anjing di kejiranan.
Dan malam itu, aku tenggelam dengan air mata.
Surat terakhir yang dibaca aku bawa ke dada. Biar la surat itu remuk. Biar la surat yang berhiaskan titisan air mata itu terus basah dengan air mataku. Biar aku semaikan setiap bait kata Jake ke dalam sanubariku.
Saya tak tahu bila saya akan jumpa awak, tapi saya tak nak ianya jadi perjumpaan yang terakhir.
I still love you. I really do.
Maafkan saya, Sofi. Saya penat, saya betul-betul penat.
Awak la satu-satunya sebab untuk saya terus kuat.
I missed you.
Aku sembamkan kepala ke meja. Aku menangis, menangis, dan menangis sepuasnya.
Malam itu, apa yang aku dapat dengar, hanya la raungan hiba di satu ruangan bilik yang sunyi bertemankan kedinginan biasan cahaya bulan.
Aku terbangun sebaik mendengar deringan telefon. Lambat-lambat aku menggapai sebelum menjawab panggilan. Kepala masih terlentok di atas meja.
"Hello?" suara serakku menyapa.
"Baru bangun ke?"
Mendengar satu suara itu, aku terus mengangkat muka. Nama tertera di skrin telefon aku kerling.
Aku bawa ke telinga semula.
"Oh, ma."
"Oh, ma. Oh, ma. Baru bangun ke? Suara macam baru bangun je tu."
"Oh, haah. Kenapa mama telefon?"
"Kau baru bangun, Sofi? Dah pukul berapa ni?"
Jam digital di tepi tilam aku intai. Pukul 12:30 tengahari. Lama juga aku terlena. Aku sendiri pun tidak sedar bila aku tertidur, tahu-tahu je terbangun dek panggilan telefon dari mama.
"Kakak busy la malam tadi. Tidur lambat sikit," ujarku.
"Alasan,"
Aku menggaru kepala. Rimas. Waktu-waktu macam ni, perlian dari mama la benda terakhir aku nak dengar. Aku malas nak bergaduh dengan mama hari ni.
"Kenapa call, ma?" soalku, cuba beralih topik.
"Lusa ada memorial service untuk atuk. Kakak datang tak?"
Suara menerobos di corong telefon itu aku biarkan bergema di gegendang telinga sejenak. Lama aku fikir hendak balas apa.
"Oh..." mataku melilau ke sekeliling.
"Papa... Ada ke?"
"Ada. Papa baru balik outstation semalam. Abang pun ada."
Lagi sekali aku, "Oh..."
Dua-dua bala ada pula tu.
"Tengok dulu la ma. Biar kakak cek jadual dulu."
"Hm, ye la kak. Cikgu Taska je pun, apa yang kau busy sangat tu mama pun tak tahu,"
Aku gigit bibir. Lagi, benda sama lagi. Itu je la yang mama nak bangkitkan. Mentang-mentang anak sulungnya bekerja di firma guaman.
Muak aku.
"Okey dah la, ma. Kakak nak siap-siap. Apa-apa kakak call. Bye."
Aku tak menunggu sahutan mama apabila panggilan itu terus aku matikan. Aku pegang dadaku yang berombak. Sebak rasanya. Tapi tak apa la, nak menangis pun aku dah penat.