18

48 11 0
                                    

18 [JAKE]

"Lavender.... kenapa you beli Lavender?"

Mama sedari tadi merenung pada sekuntum Lavender yang dikepitkan sekali dalam bungkusan bunga Lily itu. 

"I tak tahu pula you minat Lavender... bukan you suka sangat Sakura, ke?"

Aku hanya tersengih. Kasut yang dilucutkan disusun ke dalam rak kasut, lalu aku bergerak ke ruang tamu sambil dibontoti wanita itu yang wajahnya penuh kemusykilan. Sekali dengan penat, aku hempaskan badan ke sofa. 

"Entah, Ma. It smell like home to me," balasku. Aku mengeluh panjang. Melepaskan lelah dibawa dari tempat kerja.

"Home apa pula you ni. Rumah kita tak pernah bau Lavender." 

Mama ternampak sedang memunggah koleksi bunga Lilynya di atas meja makan, di ruang yang lainnya. Tapi ruang itu terus menampakkan ruang tamu, dan kebanyakkan ruang di rumah agam ini sepertinya berasaskan konsep terbuka. Tak hairan la kalau seorang itu di ruang lain, dan seorang itu dapat melihat bayangnya dari bilik lain. 

"Ma," aku mengangkat pandang ke wanita itu.

"Kadang rumah itu bukan sekadar bangunan, Ma." ujarku lembut.

Mendengarnya, Mama terus mencekak pinggang seusul itu.

"So it's a person?" lalu Mama tersenyum simpan makna. "Sofi la tu," tebaknya. Aku tidak pula lantas menafikannya. Tiada apa yang salah dalam tebakan Mama itu. Benar, dan tepat sekali.

Aku perhatikan gelagat Mama itu. Ketika itu fikiranku seakan dibawa ke satu tempat, dan peliknya ia kekal berlegar di tempat itu. Kepalaku memberat, dan beban itu aku rasa penat untuk dibahu seorang. 

"Ma,"

"Yes?" Mama yang sedang mengolah pasu bunga itu memandangku. 

"What if... what if I want to go back to Korea?"

Jeda. Kami saling berbalas pandangan sambil dijenguk keheningan yang memberat. Lama Mama merenung dalam ke mataku tanpa berkelip. Dalam semua itu, aku faham dengan reaksi Mama. Aku sudah boleh menduga.

"Jaeyun..." Mama perlahan-lahan mendekatiku. Duduknya dilabuhkan disebelahku.

"You tak happy kat sini juga ke?" soalnya. Aku dapat melihat seribu kerisauan mula membentuk pada raut wajahnya. 

"I tak jaga you bagus ke?" 

Aku terus berbaring pada ribaan Mama. Bermanja kasih sekali-sekala dengan insan yang cintaku padanya tak akan termamah ditelan usia. 

"You jaga I lebih dari bagus, Ma. I pun dah makin sihat. I dah tak perlu bergantung sangat dekat pil-pil ubat tu semua, you sendiri nampak berapa banyak I berubah sejak last year. I dah boleh kerja, and I love my job. I gained and recollect myself. I dah start suka hari siang. I dah start keluar bawa Layla jalan-jalan every week. I dah start jaga makan I,"

Aku dapat merasakan tangan Mama gemalai mengelus rambutku. Memanjakan anak lelaki seorangnya ini. "Then, kenapa you nak balik ke sana, Jaeyun? Tak ada benda baik kat sana untuk you. I was the one who have to witness how hard it have been for you through your face the first time you got here after so long," 

"Ma, I happy kat sini Ma. Tipu I cakap I tak happy. I ada dengan family I lepas lama duduk kat sana." 

Keluhan lembut aku hela. Mataku pejam, lalu aku buka untuk merenung mata redup itu penuh tulus. "Tapi separuh kebahagiaan I juga ada kat sana, Ma."

Mama kekal merenungku. Dalam kediaman itu, aku faham maksud renungan itu. Dan aku yakin Mama juga faham dengan renunganku.

"Awak sayang dia sangat, Jaeyun? It's been a year, I tak sangka you nak balik Korea semata-mata untuk Sofi."

Lewat Waktu | JAKEWhere stories live. Discover now