13 [SOFI]
Aku mengoles lip balm cherry scented pada bibir. Itu final touch up aku. Kemudian aku mencapai getah rambut jenis elastik lalu disarungkan ke pergelangan tangan. Sempat aku mengintai pada cermin di tepi meja study. Meneliti penampilan aku pada malam ini.
Cun.
Perfect.
Bombastik, Sofi.
Mengekek aku seorang diri, dah macam perempuan meroyan. Geli hati melayan perangai sendiri.
Aku terus duduk di meja study balik lalu membuka notifikasi dari Jake yang baru masuk.
+ Aight
See u here :)Tersenyum aku sekejap. Bukan apa, aku suka cara texting dari Jake. Nampak macam dia betul-betul menunggu kedatangan aku ke kafe. Aku letakkan balik telefon, perhatian aku beralih pula ke rambut yang baru hendak diikat. Pun begitu, konsentrasi aku terganggu dek menerima satu panggilan. Dikerling nama pemanggil itu, lalu dahiku berkerut seribu.
Yugyeum, budak kelab keusahawanan. Tiga saat masa diambil sebelum aku mengangkat panggilan yang datangnya bagaikan sukan Olimpik itu. Jarang sekali ya.
"Hello?" sahutku.
"Sofi, I need your help."
"Hah?"
Aku meraba-raba tengkuk. Aku dah rasa tak sedap hati.
"Tolong apa tu?"
"Macam ni,"
Kami dilanda kesenyapan sejenak.
"Aku tak rasa aku boleh jadi host untuk event esok,"
"Then?"
"Boleh kau gantikan aku? Skrip semua aku dah siapkan, kau tinggal hafal je."
Mencerlung terus mataku. Andai lelaki bernama Yugyeum itu berada di depan mataku saat ini, memang betul-betul aku judge dia. Gila ke apa?! Ingat senang macam tu je?
"Tapi event tu esok, Yugyeum. Aku tak ada masa nak prepare semua, kan dah bincang ambil part mana... aku dah settle part aku dah."
"I know... but," suara lelaki itu mengendur.
"But... Ada benda tiba-tiba jadi. Nenek aku kat kampung tengah tenat so aku kena ikut family semua balik ke kampung as in right now."
Aku terus menggaru dahiku berkali-kali. Tiba-tiba aku naik resah, rasa terbeban dengan tanggungjawab yang tanpa amaran disangkut ke bahuku.
"Please, Sofi? Kali ni je. Lain kali aku yang pegang semua kerja, aku biarkan kau rehat. Lagipun esok event start petang, so malam ni kau boleh practice... boleh tak?"
"Aku..." keluhan berat dihela. Aku rasa berat untuk menolak pula.
"Please? Kau je aku boleh harap dalam kelab ni..."
Aku diam sekejap. Sedalam-dalamnya aku berfikir. Konsekuens apa bakal terjadi kalau aku pilih ini, dan kalau aku pilih itu. Ah, aku benci situasi macam ni, seolah-olah dipaksa membuat keputusan yang sudah tetap jawapannya.
"Aku try." balasku senada.
"Sofi... Thank you Sofi... nanti skrip aku forward dekat kau. Okey? Apa-apa kau chat je aku, aku tolong apa yang patut!"
"Tak apa la... Kau pun mesti sibuk nanti. Aku doakan nenek kau tak ada apa-apa, Yugyeum. Hantar skrip ke aku nanti,"
"Ah... okey thank you, Sofi. Will do. Thanks tau..."
Panggilan terhenti disitu. Aku rasa nak menjerit. Tapi tak boleh, jadi aku teriak dalam hati je buat masa ni.
"Gila babi..."
Aku dapat merasakan mataku mulai berkaca. Terasa hangat yang menyerbu ke mata sehingga la akhirnya aku menangis di situ juga. Apa ni? Panjang sangat skrip, macam mana aku nak hafal panjang macam ni? Mana tentatif program? Aku tak tahu part mana que aku untuk berucap, bila aku habis berucap, bila entrance aku.
Aku tak tahu prosedur event esok berlangsung macam mana. Ni betul-betul pertama kali aku pegang kerja host event. Aku tanya Yugyeum, sampai sekarang tak reply. Dah pukul 12 lebih ni.
Setitik demi setitik cecair hangat turun ke kertas skrip itu.
Aku menggapai tangan ke atas tilam sebaik menangkap bunyi deringan telefon. Ditelek pada nama pemanggil, tersentak terus aku. Aku terlupa langsung pasal janji dengan Jake pada malam ini. Panggilan itu diangkat.
"Hello, Jake? Jake... sorry. Saya tak dapat datang. Ada benda ni..." suaraku tersekat-sekat. Sebak sangat rasa. Aku tak tahu dah nak buat apa sekarang ni.
"Sofi? Hello Sofi? Are you okay? Kenapa awak menangis ni?"
Diam sekejap. Hanya bunyi tangisanku bergema di corong telefon.
"Okay." balasku.
"Tak boleh macam tu... you can tell me, saya dengar." ujarnya lembut, ada nada memujuk di hujung ayatnya.
"Tak..." mataku mula melilau. Tak tahu nak mula dari mana.
"Esok saya tiba-tiba kena jadi host. Saya tak reti, Jake. Malam ni saya baru kena practice, saya tak pernah jadi host so saya tak tahu macam mana prosedur dia apa semua."
"Hah? Bukan tu kerja Yugyeum ke?"
"Haah, tapi dia mintak tolong saya tadi. Katanya nenek dia tenat so dia kena ikut family balik kampung,"
"Hah? Berapa kali nenek dia tenat ni?! Setiap kali event besar la nenek dia nak tenat!"
"Hah????!" membulat terus mataku. Apa babi? Aku baru kena scam besar-besaran ke ni?!
"Sofi, I'm sorry tapi saya rasa awak kena tipu ni." terdengar Jake mendongkol geram di sebelah talian.
"Awak kat mana ni?"
"Kat apartment saya... Jake, sorry tau. Saya memang dah siap dah nak ke kafe, tapi tak jadi pulak. Lupa nak bagitahu awal-awal. Sorry buat awak tunggu saya pulak."
"Ah, tak apa. Bagi location apartment awak. Tunggu saya dekat bawah nanti."
"Hah?" terkebil-kebil mataku. Blank sekejap. "Awak nak datang, sekarang?"
"Yes."
"Eh, lambat dah ni. Awak pun mesti baru habis kerja ni. Tak payah la, Jake. Saya boleh handle."
"Sofi, sekarang. Kalau tak, saya tanya Hana."
Wah dia ni. Petik nama Hana tiba-tiba.
"Okay, okay. Nanti saya hantar."
"Alright."
Panggilan dimatikan. Aku yang seorang di situ serta merta diserang rasa berkobar.