الفصل العشرون

6.1K 252 10
                                    

الفصل العشرون

" اللهم اعنى على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك "

انقضت ايام العزاء وعادت نجلا وهانيا الى قصر السيوفى وكذلك بسمة وسراج برفقة احمد .. اخبرهم المحامى ان اليوم هو الموعد المحدد لفتح الوصية ، تجمع الجميع منتظرين قدوم المحامى كان الصمت هو المسيطر لاول مرة يجتمعوا منذ وفاة جدهم ...

اما خارج القصر فوقفت سيارة سوداء ذات الدفع الرباعى امام القصر نزل منها مراد نزع نظارته الشمسية وألقاها باهمال داخل السيارة بعدما اغلق زر بدلته ، اشار لرجاله ان يتبعوه ، وكان شكلهم وجسدهم يوحى انهم فى انتظار معركة طاحنة ...

صعد عدة درجات للوصول الى باب القصر الداخلى وضغط على زر الجرس ليفتح الباب بعد دقائق ..

حينما سمعوا الجرس وقف احمد واخبر الجميع انه بالتاكيد المحامى الا انه تفاجأ حينما فتح الباب وظهر مراد امامه ..

  عقد احمد حاجبيه وسأله باهتمام
-: مين حضرتك !!

مد مراد يده معرفا بنفسه انا مراد خليل ابو المجد .. سحب احمد يده بعيدا وقال خليل ابو المجد بتاااع

هز الاخر راسة وابتسم ابتسمة ساخرة وقال
-: اه هو !!

-: احنا مش عاوزين عزا من حد
كاد ان يغلق الباب امام وجهه الا ان مراد وضعه يده ودفعه قليلا قائلا
-: وانا مش جى عشان اعزى ..

جز احمد على اسنانه بضيق وقال
-: امال انت جى ليه !!

-: جى عشان اخد مراتى ..

اتسعت عينى الاخر وسأله باندهاش قائلا
-: مراتك !! الظاهر انك غلطان فالعنوان ..

كان مراد على وضعه وهو يحاول استفزازه قائلا
-: لأ العنوان صحيح ممكن بقى تناديها من جوه معلش عشان مستعجل وعاوز امشي ..

حاول احمد دفعه واغلاق الباب فهو يظن انه احمق او يدعى ما يقول ، ليردف
-: امشي يا مراد هنا بالزوق بدال ما اندهلك الامن ..

ضحك مراد وهو يشير نحو البوابة المنفرجة على وسعها ورجال الامن يجلسون ارضا وهم مربوطين بالحبال ..
شهق احمد  بغضب ورفع يده كاد ان يلكمه فى وجهه الا ان الاخر تفادها وامسك بيده قائلا
-: انا مش جى اعمل مشاكل انا عاوز مراتى هخدها وهمشي ..

تعالت اصوات الشجار حتى سمع الباقون ليهرولون نحو الخارج ليتفاجاوا بشجار احمد ومراد ، فى البداية لم يتضح وجه مراد لان احمد كان يقف امامه وما ان راته هانيا حتى ارتجفت وشهقت وهى ترجع للخلف تحاول ان تبتعد عن انظاره ..

فصل جاسر بينهما وقال
-: هو فى ايه !! .. ايه الى بيحصل هنا بالظبط !!

اجابه احمد بغضب قائلا
-: الاستاذ جى يهزر ويقول جى ياخد مراته ..

مجنونة اقتحمت حياتى (مكتملة )حيث تعيش القصص. اكتشف الآن