"Dari mana?" Terkejut Hannah dibuatnya. Dia memandang ke arah jam sebelum dia kembali memandang Mikael.
"Awal abang balik." Soalan Mikael tidak dijawab.
"Sekali sekala. Ini sayang dari mana?" Mikael tanya lagi.
"Saya pergi taman." Jujur Hannah menjawab.
"Taman?" Mikael mengulang. Hannah mengangguk.
"Taman yang saya jumpa mak cik Rubiah. Saya pergi sana tadi. Mana tahu saya dapat jumpa mak cik dekat sana." Mikael mengangguk.
"Naiklah. Pergi mandi." Hannah mengangguk. Dia mengikut arahan Mikael. Mikael meraup wajah.
"Bila?" Mikael memandang. Sebelah kening diangkat.
"Apa yang bila?" Lia menggenggam kedua belah tangannya.
"Bila kau nak kahwin dengan aku?" Mikael diam. Dia memandang ke arah lain.
"A-aku..." Bahunya dipegang. Dia memandang Lia kembali.
"Kau sendiri pun tak pasti. Macam mana kau nak kahwin dengan aku?" Mikael senyap.
"Mika. Jangan disebabkan aku, korang punya rumah tangga hancur. Tak apa, aku boleh tanggung anak aku sorang sorang. Jangan risaukan aku." Mikael menggeleng.
"Tak apa. Aku... Aku akan cuba pujuk Hannah supaya dia benarkan aku kahwin dengan kau." Dia menghela nafas kecil.
"Mika, kenapa kau layan aku macam ini? Bukan dulu waktu aku minta kau kahwin dengan aku, kau tolak ke?" Lia memandang Mikael. Meminta penjelasan. Mikael mengangkat bahu.
"Entah tak tahu." Lia mengeluh kecil.
"Hannah." Mikael mengangkat wajah.
"Kau rasa apa perasaan dia kalau dia tahu kau buat macam ini pada dia?" Mikael gigit bibir bawah. Dia tidak menjawab. Tidak perlu dijawab pun, orang akan tahu.
"Aku faham perasaan Hannah. Aku pun pernah berkahwin dulu. Tak sampai beberapa bulan pun, aku dah kena cerai. Sebabnya dia curang." Lia tersenyum hambar. Mikael memandang tidak percaya.
"Kau pernah kahwin?" Lia mengangguk.
"Pernah. Dulu. Lepas je dia ceraikan aku, dia bawa aku ke satu tempat. Aku tak tahu apa tempat itu. Tapi bagi aku, itu neraka. Yang paling jahanam." Matanya mula berkaca kaca.
"Kenapa?" Mikael bertanya. Terlepas ketawa sinis dari mulut Lia.
"Dekat situ, aku kena rogol. Betapa jijiknya aku dengan diri aku sekarang." Lia menekankan perkataan jijik.
"Pernah juga aku terfikir, aku rasa kena gugur kan kandungan ini. Tapi... Tapi... Entahlah. Aku tak sanggup." Lia ketawa. Mengejek diri sendiri. Teragak agak Mikael ingin mengusap kepala Lia. Lia memandang Mikael.
"Apa kau buat?" Lia bertanya. Pelik dengan sikap Mikael.
"Tenangkan kau." Lia ketawa kecil.
"Same like before. Kau sentiasa ada untuk aku waktu aku perlukan kau." Lia kali ini tersenyum kecil. Ikhlas senyuman itu diwajahnya. Mikael menarik tangannya semula. Mereka diam seketika. Dua dua melayan perasaan.
"Aku dah buat keputusan." Mikael memandang Lia.
"Keputusan?" Lia mengannguk.
"Keputusan apa?" Mikael bertanya.
"Kita tak akan berkahwin. Aku tak sanggup tengok kau sakit. Aku tak nak pecah belahkan rumah tangga kawan aku sendiri." Lia tersenyum.
"Habistu kau?" Lia menggosok perutnya. Belum besar lagi. Sebab itu tiada siapa yang tahu yang dia mengandung.
YOU ARE READING
CINTA SEBENAR MIKAEL [C]
Romance[C O M P L E T E] Perkahwinan mereka bukanlah atas dasar cinta. Mereka berkahwin atas dasar keterpaksaan. Mereka harus menerimanya dengan hati yang terbuka. Janji dibuat di antara mereka berdua di awal perkahwinan. "Kalau antara kita dah ada orang...