C2

19.3K 538 26
                                    

AISH dan Rashdan masih kaku dalam kedudukan yang sama. "Apa fikiran Aish? Abang tak nak masuk campur tapi Aish satu-satunya adik abang. Abang tak nak Aish terluka nanti." Rashdan memandang Aish yang masih merenung lantai kayu rumah. Jelas muka tidak percaya Aish.

"Entah lah. Kepala Aish masih tak boleh nak proses. Kalau abang jadi Aish, apa abang buat?" Bingung Aish memikirkan soal itu.

"Abang tak tahu nak cakap apa sebab masing-masing ada keputusan sendiri. Tapi apa yang abang boleh cakap, pilihan seorang ibu adalah pilihan yang terbaik. Semua ibu bapa mahukan yang terbaik buat anak dorang. Kalau Aish masih tak ada jawapan, Aish buat solat istikarah. Minta petunjuk daripada Allah." Rashdan sungguh kasihankan Aish yang terbeban dengan harapan seseorang.

"Tapi macam mana kalau dia tak suka Aish? Macam mana kalau dia dah ada girlfriend dan bencikan Aish? Macam mana pula kalau dia puk-." Belum dia menghabiskan ayatnya, Rashdan sudah menariknya ke dalam pelukan. Aish selesa dalam dakapan hangat Rashdan dan inilah yang dia perlukan buat masa sekarang.

"Aish jangan cakap macam tu. Sesungguhnya Allah sebaik-baik perancang dan mungkin itu adalah ujian untuk Aish. Tapi kalau dia berani buat macam-macam dekat Aish, Aish bagitau je kat abang. Abang akan tumbuk dia, berani dia nak apa-apakan adik comel abang ni eh." Aish tergelak dan terharu dengan kata-kata Rashdan.

Rashdan tersenyum memandang wajah Aish yang gembira. Dia tahu perkara sebegini amat sukar untuk Aish, namun sebagai abang dia hanya mampu memberi semangat dan kata-kata yang boleh menggembirakan hati kecil Aish Qayla.

Dalam mereka bergelak ketawa, mereka tidak sedar yang mereka sedang diperhatikan seseorang. "Apa yang awak buat tu Ain?" Encik Hamzah melihat isterinya yang mengintip disebalik pintu

"Sejuk hati saya tengok dorang macam tu," ujar Puan Ain.

"Abang rasa, betul ke apa yang kita buat ni?" Risau andai dia sudah melukakan hati anak perempuannya.

"Ni untuk kebaikan Aish juga. Awak nak ke, si Aiman tu datang cari Aish dan buat perkara yang sama?" Puan Ain menggeleng kepalanya dan menutup pintu dengan perlahan.

"Saya pernah jumpa dengan anak Ahmad tu. Saya tahu dia budak yang baik. Awak jangan risau inshaallah ini yang terbaik buat Aish." Puan Ain hanya mengangguk setuju.


ZHARIL meletakkan keretanya di garaj rumah, Dato Daruz. Dia membuka pintu rumah yang mewah "Assalamualaikum mama papa." Zharil menyalami Datin Zaidah dan Dato Daruz.

"Kamu dari mana ni Zharil?" tanya Datin Zaidah.

"Ril baru lepas jogging tadi dekat-dekat taman di sini, tu yang datang singgah kejap, lapar nak makan." Dengan tangan menggosok perutnya yang kosong.

"Ha, baguslah tu kamu datang tepat pada waktunya. Mari makan dulu nanti kita berbual," sampuk Dato Daruz.

Selesai makan, Zharil membuka langkah ke ruang tamu apabila dipanggil oleh Dato Daruz. "Apa yang papa nak bincang?" Dia mengambil tempat di hadapan Dato Daruz.

"Bila Ril nak bawa calon menantu mama?" Belum sempat Dato Daruz berkata, Datin Zaidah lebih cepat bertindak.

"Ril bukan tak nak bawa.. tapi tak ada yang nak kat Zharil ni ma," balas Zharil.

"Alasan je kamu ni. Ramai je yang datang dekat dengan Zharil tapi Zharil yang tolak perempuan-perempuan tu. Mama tak kira, mama nak Zharil bawa calon menantu juga."

"Halah ma. Bukan apa, tapi Ril malas lah nak pikir pasal kahwin ni. Ril busy sekarang ni dengan kerja Ril." Zharil memandang papanya untuk meminta bantuan. Dato Daruz memalingkan wajahnya ke arah isterinya berpura-pura tidak nampak pandangan anaknya.

Zharil DarrizWhere stories live. Discover now