#مشاعر-غامرة
#البارت_الخامس_والثلاثون
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••☆
كل شيء في الحياة يتبدّد ويزول إلا النور؛ فإنه يسعى ليتعرف على جمال الحياة. في أفق الحياة آمال وآلام، ومن بينها تولد عصافير الجمال.نزل كلام الدكتورة علي سمع رياض كالصاعقة التي ضربته فاقدته توازنه وظل يردد بعصبية وصدمة"
مستحيل ورد تكذب علي كيف عملت اكده فيا تاني ، دي اكثر واحدة خابرة ان مجدرش اعيش مع مره كذابة ورد بعملتها دي فجدت ثقتي فيها وانا عمري ما هسامحها واصلنظرت إليه الدكتورة آزاد بانزعاج وقالت ليه بتعجب "
في اية يا كبير مين قال ان ورد كذبت عليك، انا كل اللي قلته تشخيص الحمل خطأ ،مش مفيش حمل،
التشخيص السليم وسبب النزيف ورد حامل في تؤام وبسبب نزول الحمل في الحوض، اصبح في ثقل علي عنق الرحم وعمل نزيف ولازم ترتاح الست شهور الجاية، لاما نعمل عملية ربط علشان الاجنة متنزلشطالعها رياض بصدمة الجمته وجعلته يركع سجدا حامدًا شاكرًا إلي الله الذي اعطاه من فيض كرمه، بعد رضاءه بقضاء الله وقدره عوضه بإنعامه عليه جزاء صبره ، واعطاه بدل الطفل طفلين من زوجته العاشقة
نهض رياض بعد إن شكر ربها وقال للدكتورة بحزم وصوت مشحون بالعاطفة "
اعملي الصالح ليها يا دكتورة،المهم ورد تكون بخير واللي في حشاها المهم دلوج ان النزيف اتوجف صوحهزت راسها بالموافقة وابتسمت له "
الحمد لله هو بس ثقل واجهاد مش اكثر وبعد الربط هتقدر تتحرك زي ما تحب يومين ونجهزها للعملية وياريت راحة تامة وبلاش توتر او اي ارهاق نفسي او بدني ،عن اذنكمغادرت الطبيبة وهرع رياض إلي غرفة ورد رأها نائمة كالملاك واثر الدموع مازال علي وجنتيها الحمرواتين, ملس عليهم بحنان ورقة ، تبسمت دون إن تفتح عيناها وقالت"
سامحني لو كنت وقعت قلبك، انا مش قادرة اسامح نفسي علي اللي حصلانحني علي وجهها ولثم وجنتاها وتذوق ملوحة دموعها وقال بعذوبة ورقة عاشق "
لو جلبي انخلع كان عليكي وعلي انك تخوني عهدي معاكي ونتفارج، مش الولد اللي بيربط جلوبنا يا ورد الثجة والاحترام والوفاء والعشج للعشج من غير الجور علي حج حدا او علي مجامي ككبير للعيلةفتحت عيناها وكان الف تساؤول يكتنفها ويملاءها بحيرة وسالته باستفسار "
من امتي خونت عهدك يا رياض او خنت قلبي في عشقك يمكن قتلته ودوست عليه اخلاصا لجاد ووفاء ليه ، لكنك كنت ومازلت ساكن قلبي وعايشة علي عهد عشقه ليكرفع راسها وضمها الي صدره وقال بحزن"
مين جال انك خونتي، لكن فهمت غلط من الدكتورة لما جالت تشخيص حملك خطأ ظنيت انك كذبتي عليا تاني، مكنتش خابر ان ربنا رايد يرضيني ويطعمني بزيادة وبدل الولد اتنين
أنت تقرأ
رواية( ملح بطعم السكر ) للكاتبة / سلمي سمير
أدب نسائيالحياة محطات نعيشها ونتعايش معها ، فيها ما يسرنا وفيها ما يحزنا ،نهرب من اقدرانا التي تنتظرنا ،، وليس لنا مفرآ منها هكذا هي حياة ورد الشام التي تغيرت حياتها مرتين ، مرة يوم موت ابيها سندها وضهرها والمرة الثانية حين استيقظت ذات يوم لتنصدم بانه زوجه...