3

32 7 5
                                    





"Kalau lah Hawa dapat tahu nama Adam awal awal lagi "

"Maaf" Balas Adam perlahan.

"Apa Adam cakap tadi? "

"Ha? Mana ada aku cakap apa-apa " pintas Si Adam laju.

"Adam tak nak cakap apa apa ke dekat Hawa? " Bibir kecil itu memuncung.

"Jaga diri  "

"Tu je? "

"Jangan lupa aku"

"Lagi lagi.. "

"Dah la, pergi balik "

"Eee, orang nak feeling-feeling dia halau orang pula! " Hawa hentak kaki. Geram!

"Hawa.. "

"Hm? "

"Tak ada apa-apa la"

"Adam jangan rindukan Hawa tau! Assalamualaikum! " Hawa tersenyum manis sambil melambai tangannya pada Adam.

"Waalaikumussalam.."

Kereta Exora berwarna putih kini hilang dari pandangan matanya. Sekaligus membawa si bukti cinta meninggalkan seorang Adam kesepian sekali lagi.

Senyuman nipis terbit dari wajah Adam.

Hawa.

***

"Hawa, jumpa kumbang ke dekat kampung? " Soal Puan Sofia.

"Kumbang? Kumbang apa? Kampung nenek mana ada kumbang, tikus ada la " balas Hawa kembali.

"Lelaki yang Hawa suka la " usik Puan Sofia.

Hawa terdiam malah tertutup mulutnya daripada mengeluarkan sebarang biacara. Pipinya mula naik kebas.

"Mm.. mana ada! "

"Ye la tu.. yang dekat belakang pokok
tu apa? " Soal Encik Nik pula.

"Tu kawan aje la! " Hawa menunduk malu.

"Haih, sejak bila anak murai dah jadi pemalu ni? " Usik Puan Sofia di ikuti tawaan Encik Nik.

"Mmm mana ada, ish! " pasangan suami-isteri itu tersenyum mendengar balasan anak gadis mereka.

Siapa lagi yang ajar Hawa jadi pemalu kalau bukan Si Adam. Hawa memandang sawah padi di sepanjang jalan raya itu. Kepalanya dilentokkan pada cermin tingkap.

Bibir itu mengukir senyuman manis.

Radio di pasang Encik Nik. Melodi mula menghiasi segenap ruang kereta yang meluncur laju membelah jalan raya itu.


Mimpi adalah kunci

Untuk kita menaklukkan dunia
Berlarilah tanpa lelah
Sampai engkau meraihnya
Laskar pelangi
Takkan terikat waktu
Bebaskan mimpimu di angkasa
Warnai bintang di jiwa

ADAMHAWAWhere stories live. Discover now