"KRAK!
Adam terjaga dari lena. Dirinya sudah tidak terurus. Rambutnya kusut, wajahnya berdebu. Kehangatan air mata masih kelihatan pada wajah sawa matang itu. Badannya juga tidak mustahil berbau.
"Adam "
"Siapa? " Soalnya kembali.
Seminggu di pondok usang ini telah menjadikan dirinya seorang lelaki yang pelupa. Barangkali jika sebulan, dia bakal menjadi orang gila.
"Hawa "
Adam merangkak sedikit menuju pada dinding yang berlubang di sebelah kanannya. Ada tangan yang menolak Tupperware ungu atas lantai kayu itu.
Adam lantas bersandar pada dinding.
"Aku "
"Aku rasa malu sangat tengok diri aku sekarang ni Hawa "
"Jangan macam ni la Adam.. "
"Kau tak rasa malu ke dapat kawan lelaki macam aku? Lemah macam perempuan"
"Buat apa nak malu? Lagi pun Adam bukan khunsa " seloroh Hawa.
Adam ketawa.
Hawa bersandar pada dinding. Betul-betul di belakang Si Adam. Lututnya di bawa pada pelukan.
"Hawa ada bawa seseorang "
"Hm siapa? "
Serasa syahdu menusuk dan merembes ke dalam arteri. Adam lantas menoleh apabila tangannya di sentuh tapak tangan kasar seseorang.
"Ne- nenek?! "
"Adam kesayangan nenek.. "
Adam laju menghampiri neneknya di sebalik lubang dinding. Kedua-dua tangan berkedut itu di genggam dan di cium berkali-kali.
"Adam.. Adam rindu nenek.. Adam minta maaf sebab malukan nenek. Ampunkan Adam, nenek.. " rayunya. Air mata mengalir jatuh pada tangan si wanita tua itu.
"Adam tak salah. Nenek tahu cucu nenek budak baik. Nenek minta maaf tak dapat pertahankan Adam.. " wajah cucunya di usap lembut.
"A.. Adam nak peluk nenek "
Pinta Adam bagaikan kanak-kanak 5 tahun.***
Kereta Toyota canggih memasuki halaman rumah ketua kampung. Di belakang kereta Toyota hitam itu, ada beberapa lagi kereta canggih yang ikut parkir di halaman hijau itu.
Tok ketua terpana.
Isterinya juga turut terkedu. Penyapu di tangan jatuh.
"Hmm apa bising-bising ni? Memekak aje la! " Idham keluar dengan seluar jeans semalam yang masih tersarung.
Rambutnya yang kusut di garu-garu kasar. Cemberut wajahnya apabila tidurnya di ganggu.
Wanita berusia 50 turun daripada kereta canggih di hadapan mereka.
Walaupun sudah berusia, namun tetap kelihatan bergaya dan elegan di mata orang-orang kampung. Cermin mata hitamnya di tanggal.
Seorang lelaki tua berbaju kot kelabu ikut turun dari tempat pemandu.
"Er, tuan puan cari siapa ya? " Soal Pak Mat selaku penghulu kampung.
YOU ARE READING
ADAMHAWA
Teen FictionAdam | Hawa Bukti cinta Fyi: look at my bio and press the second link, thankyou sayang. Mula:8 February 2022 Tamat: 1 mac 2023