9

21 4 2
                                    

















"Hawa pergi dulu, Assalamualaikum " selipar disarung.

"Waalaikumussalam.. hati-hati " balas Nek Dijah sambil menoleh kepala melihat pemergian cucu tunggalnya itu.

Hawa melangkah turun dari tangga kayu itu menuju ke gerai makanan berhampiran. Nek Dijah teringin benar nak makan pisang goreng panas. Hawa berjalan di tepi jalan raya, kakinya memijak rumput-rumput hijau. Matanya pula melilau mencari gerai goreng pisang yang ada di tepi jalan raya.

Jumpa!

Kakinya dibawa menyeberangi jalan raya.
Pisang goreng di atas meja yang masih panas di tenung. Ada juga keropok lekor, cucur udang dan beberapa jenis gorengan lain. Perut kini bagai bergelora. Hawa ketawa dalam hati.

"Nak beli? " Hawa mengangkat wajah, matanya bertentangan dengan seorang gadis berkerusi roda. Si gadis memandangnya dengan senyuman manis.

"Nak pisang goreng lima ringgit, keropok lekor empat ringgit " Hawa membalas senyumannya kembali.

"Maryam! Kan mama dah cakap.. jangan susahkan diri, biar mama buat " seorang wanita 40-an berjalan ke arah gadis itu.

"Ala.. mama ni, Maryam nak tolong. Maryam bosan la sekarang ni. " dia atau pun lebih dipanggil sebagai Maryam mencebik.

Hawa tersenyum melihat telatah si gadis kerusi roda,

comel.

"Eh, terlupa pulak ada customer! Marah nenek nanti sebab tak jaga kedai elok-elok " katanya sebaik saja terpandang Hawa.

"Mama la ni hahaha, maaf ye adik " Hawa tersengih mendengar permohonan maaf si gadis. "Tak apa kak ".

Comelnya mak dengan anak ni. Sejujurnya bagi Hawa gadis di hadapannya ini sangat cantik dan indah. Senyumannya mampu membuat orang lain turut tersenyum. Pasti untung gerangan siapa dapat memiliki hatinya. Hawa geli hati.

"Hawa? " Hawa mengangkat wajah terkejut.

"Is? " Entah bila Iskandar ada di sebelah gadis beroda di hadapannya.

"Iskandar, kau kenal ke adik ni? " Gadis disebelah Is menyoal Iskandar. Matanya memandang Iskandar yang berdiri tegak disebelahnya itu.

"Kenal. Baru je minggu lepas" balas Iskandar senada.

"Hawa, nama akak? " Hawa menghulurkan tangan. "Akak, Maryam " huluran disambut dengan senyuman cukup manis.

Gadis yang bernama Maryam ini sangat pemurah dengan senyuman.

"Kau okay ke meniaga sorang-sorang ni? Berapa kali aku cakap jangan meniaga sorang-sorang. Bahaya."

"Mana ada sorang-sorang. Tadi mama aku ada lah, Iskandar " pintas Maryam dengan cebikan.

"Hm. Lain kali tunggu aku "

"Yela... Yela.. Ish, tengok Hawa dari tadi berdiri. Kesian Hawa "

"Tak apa lah kak. Hawa pergi dulu. Assalamualaikum Is " balas Hawa setelah menghulurkan beberapa helai wang tunai pada Maryam.

"Waalaikumussalam, jaga diri " pesan Iskandar.

"Jaga Kak Maryam untuk Hawa jugak tau! " Hawa mengenyit mata pada dua merpati itu.

Memerah muka gadis itu setelah mendengar laungan daripada Hawa.

Iskandar pula terkaku.

"o– okay " balas Iskandar perlahan.

***


"Adam? Dah lama ke dekat sini? "

"Tak ada lah lama mana pun, setengah jam aje. Kau pergi mana tadi? " Adam yang sedang memberi makan ayam-ayam peliharaan Nek Khadijah itu menukar posisi duduknya di tangga kayu itu.

Bekas makanan ayam itu diletak tepi, kini fokusnya teralih pada Hawa. "Beli pisang goreng, Nek teringin nak makan " balas Hawa. "Duduk lah  " bola mata coklat gelap remaja lelaki itu memandang papan kayu tangga bawahnya.

"Hawa nak tanya, boleh? "

"Hm, apa dia? "

"Iskandar tu memang selalu ada dekat kedai goreng pisang tepi jalan raya tu ke? " Soalnya sebaik saja melabuhkan punggung.

"Kedai nenek Maryam? "

"Iya kot.. " angguk Hawa

"Haah. Is selalu tolong Maryam jual pisang goreng waktu cuti sekolah. Aku pun tak tau sejak bila dia rajin tolong orang berniaga. Mungkin, sejak dia rapat dengan Maryam waktu awal tahun haritu agaknya " jelas Adam panjang lebar. Matanya masih tidak beralih daripada memerhati Hawa yang duduk membelakanginya.

"Rapat? Macam kita ke? " Gadis itu menoleh.

Adam terkedu.

"Er.. mungkin. Mana aku tau Hawa " serta merta mata lelaki itu beralih memandang kereta yang menyusuri jalan raya disebelah kanannya. Belakang kepala yang tidak gatal, digaru.

Oh, Hawa.

"Hawa, hah dah balik rupanya. Naik lah Adam, nenek ada buat mi goreng. Mari lah makan " ujar nenek yang sedang berdiri di pintu kayu rumah kampung itu.

"Okay nek"

"Hawa naik dulu sediakan pinggan ya, Adam. Naik la, panas terik ni. Hilang handsome nanti " Jenaka Hawa dengan tawa kecil di akhir ayatnya.

Adam hanya memerhati gadis itu melangkah naik melepasinya dan menghilangkan diri disebalik pintu. Rambutnya diraup kebelakang.

"Handsome? " Bisik Adam perlahan. Rambutnya diraup kebelakang.

Oh, Hawa.

Gadis itu jarang tidak membuat hatinya terusik.

Astaghfirullah.

Bangun Adam!

Kaki panjang itu melangkah naik, sempat lagi dia melambai pada ayam-ayam yang diberi makan sebentar tadi.

Adam.. Adam...

Buatnya di nampak dek tiga orang manusia tu, tak ke bakal jadi bahan.

ADAMHAWAWhere stories live. Discover now