*Chapter ni agak bosan. Enjoy.
KEPALA dilentok di atas meja, helaian muka surat diselak malas. Kenapalah aku ni bodoh math. Ya, itulah yang bermain di fikiran Hawa saat ini.
Klak!
"Kakak! Jom makan! " Wajah ceria si gadis kecil muncul disebalik pintu yang baru terbuka itu. Dia menghulurkan tangan comelnya.
"Jom, Haura" tangan kecil itu disambut.
Aroma lauk ayam masak merah menusuk hidung. Punggung dilabuhkan di atas kerusi. Matanya ralit melihat lauk diatas meja.
"Ha tunggu apa lagi, jom la baca doa. Nanti sejuk pula"
"Cuti awal tahun ni, nak balik kampung tak?" Encik Nik membuka soalan apabila meja suasana meja makan mula menjadi sepi.
"Nak! " Ujar Haura teruja.
"Hawa?"
"Bukan mak dengan abah outstation ke cuti nanti? " Hawa menguis-nguis nasi di dalam pinggannya.
"Outstation tu baru cancel semalam" balas Encik Nik kembali.
"Ouh, kalau macam tu Hawa okay je balik kampung" ujar Hawa tenang. Walaupun di dalam hatinya, dia ingin bersorak gembira.
***
Sungai Petani, Kedah
09:00
"Okay semua, loceng dah berbunyi. Awak semua boleh keluar rehat. Jangan lupa tutup lampu kipas " serentak dengan itu, semua pelajar bangun dari duduk.
"Terima kasih, Cikgu Ain"
Sebaik saja guru 30-an itu melangkah keluar, suasana kelas mula menjadi bising. Ada yang bergelak sakan, ada yang sibuk mengemas buku, ada juga yang keluar pergi ke kantin.
"Weh, kau faham tak apa cikgu ajar tadi Is?"
"Faham je, asal? "
"Tak adalah, aku tak faham la jalan kerja dia. Aku cuba fokus, tapi otak aku berpusing-pusing"
Iskandar ketawa.
"Nanti dekat kelas tambahan, aku ajar kau"
"Eh sekejap! Adam..
mana?"
"Entah, tadi tiba-tiba hilang. Membuang kot" jawab shabil selamba sebaik saja menolak kerusi masuk kebawah meja.
"Pepandai engkau je"
"Weh, korang tau kan pasal Sara"
"Sara?" Soal Arif
"Maksud kau, Sara Afira? " Iskandar membalas.
"Kau orang tahu kan, dia suka Adam? " Arif mula membisik.
"Hahaha, siapa je tak tahu" tawa Iskandar perlahan, cukup saja untuk didengari mereka bertiga.
Sara? Anak YDP PIBG yang gayanya macam anak omputeh tu. Padahal sekolah dekat Kedah. Tepi sawah pula tu.
"Maksud aku, ramai je perempuan yang suka Adam dengan kau. Tapi, haritu dia hebohkan yang dia suka Adam dekat kawan-kawan dia. Sampaikan satu tahap, ramai yang usik Adam suka Sara"
"Ramai suka aku? Merepek. Tapi aku pun sedar yang Adam selalu kena usik pasal Sara." ujar Iskandar kerusinya di tolak masuk ke bawah meja.
"Ye ye je tak ramai suka kau, kau je yang sombong suka palau orang yang suka kau" balas Shabil dengan reaksi jelek.
YOU ARE READING
ADAMHAWA
Teen FictionAdam | Hawa Bukti cinta Fyi: look at my bio and press the second link, thankyou sayang. Mula:8 February 2022 Tamat: 1 mac 2023