26

55 6 2
                                    

Ava pandang jam di dinding. Kuku tangannya digigit-gigit. Diubah posisi duduknya berkaki-kali. Tetap dia tidak selesa. Sayang sofa je nampak mahal. Tapi, hmm. Hampeh! Tidak berguna di waktu-waktu seperti ini.

Mata dilirik ke arah pintu bilik Dann. Sehari penuh tak keluar bilik. Okaykah dia? Tidak lapar kah dia? Terlukakah dia? Argh! Macam-macam soalan bermain di kepala Ava.

Yang lain sudah tidur. Hanya dia seorang yang masih berjaga. Tambahlah hatinya gundah gulana melihat yang lain tidak mempedulikan Dann. Matanya dilirik lagi pada jam dinding. Dia bangkit dari duduknya. Kini dia tekad. Biarlah dia menjenguk Dann. Langkah diatur menuju bilik Dann.

Tok! Tok! Tok!

Pintu diketuk tiga kali sebelum tombol pintu dipulas dan dibuka. Tak berkunci. Kepalanya dijenguk ke dalam bilik yang gelap itu.

"Dann." Seru Ava. Mata di kecilkan sedikit. Dengan bantuan lampu dari ruang tamu, jelas kelihatan lantai bilik yang bersepah dengan barang-barang berselerakan.

"Dann." Panggilnya lagi. Kakinya melangkah masuk ke dalam bilik gelap itu. Bantal dan selimut yang terletak acak di lantai dikuis dengan kaki. Kelibat Dann masih belum kelihatan. 

Bam! Pintu bilik tertutup kuat.

Ava terjerit kecil. Jantungnya berdegup kencang. Bilik Dann langsung tidak disinari apa-apa sumber cahaya. Perlahan-lahan dia melangkah menuju ke pintu bilik. Kedua tangannya cuba menggapai tombol pintu.

Namun, belum sempat tangannya menyentuh pintu bilik, sepasang tangan besar menangkap kedua belah tangannya.

"Dann?" Ava menyeru nama Dann. Dia yakin Dann berdiri dihadapannya sekarang. Dia boleh dengar hembusan nafas berat milik Dann.

"Hmm?" Dann bersuara. Tangan kecil milik Ava ditarik. Jarak antara mereka berdua semakin kecil. "What are you doing in my room?"

Ava sedikit meremang mendengar suara Dann yang seakan berbisik. Pandangannya ditundukkan. Nak tengok depan pun bukan boleh nampak apa-apa. Gelap masa depan.

"Ava?" 

"Ya… Ya." Spontan Ava memandang depan.

"Aku tanya ni. Kau buat apa dalam bilik aku?" Tangan milik Ava digenggam erat.

"A.. Aku… Aku." Tergagap-gagap Ava bersuara. Entah kenapa otaknya seakan tidak dapat diguna pakai untuk menjawab soalan Dann.

"Aku?"

"Aku cari kau lah. Sehari suntuk dalam bilik."

Dann tersenyum kecil. Risau rupanya gadis berhati batu ni. "So, sekarang kau dah jumpa aku. Kau nak buat apa?" Dia cuba mengusik sang gadis.

"Hah?" Soalan jenis apa ni? Ava mula menyusun ayat dalam kepala.

Tok! Tok! Tok!

Belum sempat Ava menjawab soalan maut dari Adam, pintu bilik diketuk dari luar.

"Dann." Suara Adam kedengaran di sebalik pintu bilik Dann.

Senyap seketika. Dann tidak memberi respon, begitu juga Ava.

"Kalau lapar, kau cari je lauk dalam peti sejuk. Jangan lupa panaskan." Adam bersuara lagi. " Aku tidur dulu."

Bunyi derap kaki semakin menjauh. 

Cahaya bulan yang mengintai disebalik tabir, menerangkan sedikit bilik gelap itu. Dann seakan sedar sesuatu. Dia meleraikan genggaman tangannya. Melepaskan tangan kecil milik Ava. Lalu, membuka pintu biliknya.

"Lewat dah ni. Pergi balik bilik kau." Dann menolak sedikit tubuh Ava.

"Kau okey?" Ava memastikan sebelum melangkah jauh setelah Dann menunjukkan signal 'ok' dengan dua jarinya.

Bad Child [ON HOLD]Where stories live. Discover now