17

101 14 0
                                    

"Aku lagi cari mama mama muda buat kasih wang sejuta nananana."

Dann buat muka jijik. Tak faham dia macam mana Riz dan Bella boleh tebal muka bergelek sakan depan handphone macam tu. Dia pandang Ereyl yang aysik menscroll screen handphonenya sambil bernyanyi kecil. Kerusi besi yang Ereyl duduki ditendang kasar. Sikit nak terpelanting handphone ditangannya.

"Kau kenapa, lahanat?!"

"Kau tak join monyet dua ekor tu, Reyl?"

"Euww, no. Jijik gila.". Tolak Ereyl. Gila ke apa dia nak join sekali main tik tok tu. Sampai sekarang dia tak jumpa apa faedah dan keuntungannya main natang alah tu. Dapat malu adalah.

"Alah. Tak yah lah malu, Reyl. Aku tau kau mau try juga gelek-gelek macam tu." Makin ligat kakinya menendang kerusi Ereyl. Sengihan memang tak boleh cakaplah, nak terkoyak mulut tu. Suka sangat menyakat kawannya ni.

"Ish! Apa jo? Geli tau tak? Nama Ereyl dengan perkataan tik tok tu memang tak boleh digabungkan dalam satu ayat. Haram rasanya aku dengar. Nak berdarah telinga." Terangkat-angkat bahu Ereyl menunjukkan betapa jijiknya dia dengan aplikasi itu.

Mengapa kau bersendiri?
Tanpa siapa yang di sisi
Siapalah yang sampai hati?
Biar aku jadi teman kamu malam ini,

Shimmy, shimmy yea, shimmy yea, shimmy ya
Shimmy, shimmy yea, shimmy yea, shimmy ya
Siapalah yang sampai hati?
Biar aku jadi teman kamu malam ini

Ah sudah! Siapa jemput Andi Bernadee buat konsert dekat sini ni. Handphone Bella berbunyi menandakan call masuk. Dann berpaling pada Bella namun seketika cuma. Niat nak bagitau Bella ada call untuk dia tapi, hmm. Alergik dia tengok Bella bergelek. Berdosa matanya. Ni gerenti nak kena samak lepas ni.

Lagu Bad Child pula berkumandang dari handphone Bella. Menandakan ada panggilan untuk Ava pula.

"Nombor yang sama ke Dann?" Soal Ereyl. Dahinya berkerut sedikit apabila sekali lagi Andi bernyanyi.

"Haah." Screen handphone Bella dipandang sekilas sebelum mengiyakan soalan Ereyl.

"Aku ingatkan kita je yang tahu pasal Ava dengan Bella ni."

"Family dia lah tu. Takkan mak bapak dia tak tahukan." Malas-malas Dann menjawab. Kukunya ditilik. Panjang dah. Kejap lagi dia nak potong kukulah.

"Lol Dann, kalau family dia yang call kenapa tak save je nombor tu."

Dann pandang Ereyl. Ada betul juga apa yang Ereyl cakapkan tu. Sekali lagi handphone Bella berbunyi. Tak penat ke Tones and I dengan Andi ni buat konsert.

"Oi, Bella! Ada call weh!" Dann meninggikan suaranya. Itupun sikit nak tenggelam dek lagu tik tok monyet-monyet tu.

"Yah?" Laju Bella berlari menuju ke arah tengah ruang tamu. Handphonenya yang dari tadi tidak pandai berhenti melalak dicapai dari atas meja. Namun tidak pula diangkat panggilan tersebut.

Ereyl buka mulut, nak bertanya. Tapi terhenti niatnya melihat wajah serius Bella yang sedap menatap screen handphone. Mata Bella bergerak ke kiri dan kanan. Tengah baca essay ke apa? Apa yang lama sangat tenung handphone tu.

"Korang, Bella keluar kejap ya." Laju Bella mencapai handbag dan cardigannya di atas sofa.

Belum sempat yang lain bersuara, dia sudah lesap keluar rumah. Ereyl pandang Dann dengan pandangan curiga.

"Positif, Reyl. Maybe boyfriend-boyfriend dia nak minta break serentak." Gurau Dann. Dia ketawa kecil dengan lawak yang tak seberapa lawaknya itu. Kang kalau tak melawak makin risau pula budak Ereyl ni.

Laju langkah Bella setelah keluar dari teksi. Mesej dari ex-boyfriendnya, Faris itu dibaca balik. Lol. Dia bukan jenis yang tak boleh move on dengan cerita lama. Dia tak pernah serius pun dengan mana-mana lelaki yang dipikatnya. Semua tu hanya sekadar untuk mengisi masa lapang dang sumber wang sakunya saja. Tapi, yang dia pelik ni, macam mana pula Faris boleh tahu nombor telefon Ava? Disuruhnya pula jumpa di depan rumah sewanya. Tak ke pelik tu. Dia tak pernah ingat bagitahu Faris alamat rumahnya.

Bad Child [ON HOLD]Where stories live. Discover now