Pintu tandas dibuka dari dalam. Disebabkan majlis tunang ni lama lagi dan dia mengantuk yang amat. Ditambah lagi dia tak kenal siapa-siapa dekat sini. Maka dia mengambil kesempatan tandas yang bersih dan kering ini sebagai tempat beradu. Senang. Tutup je penutup tandas tu. Duduk. Tidurlah. Ke dia seorang je buat macam tu. Korang tak pernah ke? Jangan nak kecam dia tidur dekat sarang syaitan pula. Tak boleh tahan. Takkan dia nak tidur bergolek dekat taman bunga sana pula. Itu namanya memburukkan nama Adam. Ada kena sebat dengan mak Adam kang.
"Ava." Tadi Luqman dah tanya soalan-soalan out of nowhere. Yang ni monyet pula muncul out of nowhere.
Ava mengurut dada. Terkejut betul. Macam mana Dann tahu dia dalam tandas ni. "Ya, Dann?"
"Aku cari kau dari tadi. Mana kau pergi?"
"Tak pergi mana-mana pun. Sini je." Selamba Ava menjawab. Sempat dia lap tepi bibirnya, kut-kut ada air liur basi.
"Sini? Dari tadi kau di tandas?" Berkerut dahi Dann. Sakit perutkah Ava? Berak batu ke dia? Berak tak ajak, bodohlah.
Laju Ava menggeleng. Tak boleh jadi ni. Jangan kantoi. Buat malu. "Maksud aku. Aku tak lari mana-mana, ada je sekitar rumah ni."
Ava tersenyum janggal. Harap tak kantoilah. Tak senonoh betul perangai anak dara curi-curi tidur dalam tandas.
"Jom, makan." Ajak Dann. Perut diusap. Lapar.
Comel. Ava tersengih kecil. "Mana yang lain?"
"Yang lain dah makan, tak ajak aku." Tanpa sengaja riak comel ditunjukkan lagi.
"Aku pun dah makan sebenarnya. Biar aku kawan kaulah." Ava tersengih kecil. Langkah diatur menuju ke arah dapur yang hanya sekangkang kera je dari tandas. Kesian anak ummi ni, kebulur.
Melihat Dann yang hanya duduk mematung di atas kerusi. Ava mengambil pinggan lalu dicedoknya nasi dan lauk. Dihidangkan di depan Dann. Segelas air masak juga disediakan. Barulah dia duduk sekali di sebelah Dann
"Kau makan dengan siapa?" Soal Dann.
"Abang Luqman." Handphone di tangan dibelek-belek. Tiada yang menarik pun sebenarnya. Saja buat-buat macam banyak betul benda nak diusik dalam handphone tu.
"Kawan Adam tu?"
"Haah."
Teringat balik pickupline-pickupline Luqman. Gigih betul nak berchia chia. Dah tahun 2020 pun masih lagi nak main pickupline. Dah lah hambar. Nasib baik je lah dia hensem.
"Senyum-senyum ni kenapa? Sewel dah?"
Ava mengetap bibir. Mati khayalannya pasal Abang Luqman dia. "Suka hati akulah. Aku tengah teringat balik ayat-ayat manis Abang Luq tadi. Berdebar jantung weh. Auch." Dada kiri dipegang. Jari telunjuk kanannya dikuis-kuis atas meja makan.
Terus mati selera makan Dann setelah melihat figura jijik disebelahnya.
"jadi kau sukalah kalau ada lelaki lain yang sweet talk dengan kau?"
Ava mengangguk. Perempuan mana je yang tak suka lelaki sweet talker macam tu. Dapat boyfriend sweet talker confirm tak nak lepas dah.
"Lelaki sweet talker macam tu selalunya suka mainkan hati perempuan." Selamba Dann berkata sambil sedap menyuap nasi berlauk.
"Tak semualah, lol."
"Aku lelaki ke kau yang lelaki?" Tempelak Dann. Wajah Ava dijeling. Beria betul nak pertahankan lelaki sweet talker.
Ava terdiam. Malas nak membantah. Betullah tu, Dann lelaki. Mestilah dia tahu mana betul, mana yang salah. Dia yang perempuan ni manalah tahu apa-apa.
YOU ARE READING
Bad Child [ON HOLD]
Teen FictionAva Isabella Gadis muda dengan masa silam yang gelap. Kehilangan satu persatu orang yang dia sayang menyebabkan dia hilang kepercayaan dan menjadi seorang yang anti-sosial. Ada satu rahsia yang disembunyikan menyebabkan dia lain daripada orang lain...