03

130 20 2
                                    

Matanya terkelip-kelip. Nafas dihembus berat. Rambutnya yang jatuh kedepan ditolak kebelakang. Sekotak rokok dikeluarkan dari poket uniform kerjanya. Inilah ubat penenangnya dikala stress. Pemetik api dinyalakan lalu disua pada sebatang rokok dibibirnya. Asap rokok dihembus dari mulut.

Otak ligat berfikir mana dia mau cari duit. Hutangnya banyak lagi yang belum dibayar. Along pun dah banyak kali bagi warning.

Entah apa salahnya. Dilahirkan sebegini rupa. Selalunya, gadis-gadis seumur dia masih enjoy lagi masa muda dengan family. Ada yang juga yang masih belajar. Dia pula tiap hari berfikir mana mau cari duit. Tukar-tukar kerja tiap minggu sebab along selalu cari dia di tempat kerja. Macam pelarian dibuatnya.

They say I've lost my mind
They say I'll never find it
I think they're kind of right
In fact, I kind of like it
They say I've lost my mind
They say I'll never find it
I think they're kind of right
I guess I'm always gonna be the bad child
I guess I'm always gonna be the mad child
'Cause you will never understand my weird mind
My weird mind
And to every single person here that doubts me
Tellin' me that they could live without me
'Cause they will never understand my weird mind
My weird mind

Handphonenya dipandang. Nombor tidak dikenali. Along lagi kah? Malas dia mau angkat call. Malas mau dengar caci maki along.

Handphonenya berbunyi lagi. Dua tiga kali tetap tidak diangkat. Degil orang ni. Kali keempat, laju ikon hijau disentuh.

"Bella! Gosh, kenapa susah sangat angkat call?" Suara garau seorang lelaki menyapa telinganya.

Pelik! Cari Bella kenapa call dekat phone dia. "Sorry. Salah nombor ni."

"Huh? Tapi…" Panggilan dimatikan. Hahaha. Jahatkan dia. Bella ni pun satu, apasal bagi nombor dia.

Handphone berbunyi lagi. Panggilan dari nombor yang sama. Malas mau angkat. Tempoh hari sudah berjanji. Tidak boleh campur adukkan hidup Bella dengan hidupnya. Lantaklah orang tadi penting atau tidak. Paling-paling scandal Bella. Bellakan banyak boyfriend. Itulah sumber duit dia.

###

Nombor telefon yang Bella bagi semalam, Ereyl hack. Ligat tangannya menekan-nekan iPadnya. Lokasi sudah dikesan.

"Dapat dah. Dia sekarang dekat Mint Cafe."

"Hah! Dah tu. Jomlah cari dia." Riz excited lagi. Sekarang main cari-cari anak ayam pula.

"Masalahlah perempuan ni. Aku dah kata jangan ambil perempuan tu." Dann merungut. Tangan lincah bermain stereng. Minyak dipijak kuat. Sedikit marah.

"Kita terdesak, Dann. Tengoklah habis kes Datin Nora ni. Kalau dia buat masalah terus, kita batalkanlah kontrak tu."

"Bersabarlah sikit." Adam menenangkan Dann. Dann memang pemarah sikit. Sudahlah pemarah, anti-perempuan lagi. Hah! Memang bergaduh jelah dia nanti dengan Bella.

"Dah sampai dah."

"Jom masuk." Laju langkah Riz pergi ke pintu masuk Mint Cafe.

"Eh, kejap." Namun sempat Ereyl hentikan.

"Kenapa lagi?" Dann mengerutkan dahi. Stress dia. Plan Datin Nora belum dibincangkan lagi. Tanpa Bella macam mana mau jalan plan. Dahlah call tak reti nak angkat. Semalam beria nak kerja.

"Dia bukan dalam cafelah."

"Dahtu?"

"Belakang. Belakang cafe." iPad dipandang lagi. Yakin. Memang dibelakang cafe.

"Apa pula dia buat dekat belakang tu. Merokok?" Riz ketawa kecil. Benda tak lawak pun sebenarnya. Saja naikkan suasana.

Belakang cafe dituju. Sampai saja disana, mereka disambut dengan asap-asap kecil. Dari bau sudah mereka agak asap apa itu. Bella duduk mencangkung di belakang cafe. Rokok di jari sudah tinggal separuh. Asap berkepul-kepul keluar dari mulut dan hidungnya.

Bad Child [ON HOLD]Where stories live. Discover now