Pintu bilik Dann dibuka kasar. Muncullah seekor monyet yang dari tadi berhibernasi di dalam sangkarnya. Wajah memang serius habis. Handphone ditekapkan ditelinga.
Adam yang baru habis baca buku ketiganya memandang monyet tersebut. Ava dan Ereyl yang dari tadi terjerit terlolong main pubg turut memfokuskan pandangan pada Dann. Begitu juga Riz yang asyik bergelek Tik tok, terus terhenti gelekannya yang menggoda. Lagu lirikan matamu yang telah diremixkan itu dimatikan.
"Ye, ummi." Langkah diatur ke sofa sebelah Adam. Punggungnya dilabuhkan. Ummi? Maksudnya ibu Dannlah kan?
"Nanti abang bawa yang lain balik." Alalala. Comelnya Dann bahasakan dirinya sebagai abang. Langsung tak nampak macam Dann yang baling jaket tadi. Berbeza betul. Entah-entah Dann pun ada split personality disorder macam dia juga. Yang sorang lembut macam ni, sorang lagi perangai macam setan. Eh eh. Apa dia merepek ni.
"Tak. Tak sibuk pun." Mata terpandang Ava yang tekun mendengar butir bicara Dann sambil tersengih kambing.
"Tapi ummi, abang bawa sorang lagi kawan abang ni, boleh tak?"
"Ok ummi. Abang pun sayang ummi. Assalamualaikum." Pergh, anak mithalinya seorang Dann. Lembut je suara tu. Orang yang dekat sini ni, abang tak sayang ke? Hahaha.
"Ummi cakap apa?" Laju Ereyl bertanya setelah panggilan dimatikan.
"Ummi suruh kita balik. Adik Kak Humaira tu kahwin."
"Adik Kak Humaira kahwin? Melepaslah kau, Riz. Kakak idola kau kahwin."
"Yeah! Ava macam mana?" Riz laju mendekati mereka yang memang dah berkumpul dekat sofa. Tidak diendahkan usikan Ereyl sebentar tadi.
"Bawalah dia."
"Ava. Changelah jadi Bella, ada teman aku main tik tok nanti."
"Hell no! Kau jangan berani-berani bertukar jadi Bella, Ava. Kita nak pergi kampung ni, jangan malukan aku dengan perangai tak senonoh Bella tu." Tarik balik perkataan comel tadi. Dann tak comel. Dann mulut longkang.
"Lah biarlah dia. Badan dia bukan badan kau." Ereyl seakan-akan menyokong Riz. Apa lagi sukalah Riz ada yang support dia. Akhirnya, mereka tiga pun bergaduhlah pasal Bella ni. Kalau bergaduh mulut je takpe. Tak kisah. Ni sampai baling bantal, buku. Sikit lagi nak dibalingnya laptop Ereyl tu. Nasib baik Adam cepat bertindak selamatkan laptop tersebut.
"Cop! Cop!" Ava berdiri. Tangan cuba menghalang daripada mereka bertumbuk. "Yang korang cakap macam aku boleh change ikut suka hati aku macam tukar baju hari ni nak jadi Bella besok nak jadi Ava ni, kenapa?"
"Lah, tak boleh ke?"
"Tak." Ava menjawab malas.
"Dahtu. Macam mana nak tukarkan korang?" Laju Dann bertanya. Dia kena tahu in order untuk menghalang Ava berubah.
Ava angkat bahu. "Manalah aku tau. Dia bertukar sendiri."
"Dahtu. Berapa lama selalunya baru boleh bertukar balik." Riz pula curious.
"Ikutlah. Tak tentu. Minimum selalunya dalam tempoh 24 jam, paling lama sebulanlah."
Dann menghela nafas berat. Nampaknya dia hanya mampu berdoa agar Bella tak buat hal dekat kampungnya nanti. Seorang Riz pun susah dia nak jaga. Ni kalau tambah seketul Bella. Memang disasterlah jawabnya. Bingung dia.
"Bilanya ummi suruh balik?" Adam bertanya.
"Hujung minggu ni."
Ereyl mengangguk perlahan. Ada lagi empat hari. "Sempat kita buat beberapa job ni."
YOU ARE READING
Bad Child [ON HOLD]
Teen FictionAva Isabella Gadis muda dengan masa silam yang gelap. Kehilangan satu persatu orang yang dia sayang menyebabkan dia hilang kepercayaan dan menjadi seorang yang anti-sosial. Ada satu rahsia yang disembunyikan menyebabkan dia lain daripada orang lain...