Ava pandang baju kurung modern yang tersarung di tubuhnya. Kepala yang tidak gatal digaru perlahan. Perlahan jelah. Kang rosak rambut, mengamuk sakan budak Ros tu. Dari awal pagi lagi Ros datang bawa seperangkat alat solek. Ditatanya rambut dan wajah Ava. Lepastu tak bagi dia keluar bilik sebab takut hasil seninya rosak. Terpaksalah dia berkurung dalam bilik ni dari pagi sampai ke tengahari ni.
Yang monyet-monyet tu pula awal pagi lagi sudah jalan pergi ke rumah pengantin, konon nak tolong apa yang patut. Ummi dan Kak Humaira pula baru je jalan tadi. Katanya nak jalan sama-sama sebab takut Ava sesat tapi masalahnya sekarang ni dia malu. Tak pernah-pernah pakai baju macam ni. Last-lastnya tinggallah dia seorang disini.
"It's okay, Ava. Sehari je ni." Kau expect apa? Dia pakai t-shirt dengan seluar jeans je pergi rumah pengantin. Sudahlah dia ni sudah dikira sebagai keluarga belah pengantin perempuan. Nampaklah tak senonohnya di situ. Kang ummi yang lemah lembut tu pun boleh bertukar jadi hulk.
Ava menggeleng perlahan. Tas tangannya diambilnya. Well, tas tangan Bella sebenarnya. Pinjam. Apa salahnya. Handphone dan dompet dimasukkan ke dalam tas tangan berwarna putih mutiara itu. Lalu dia melangkah keluar.
"Baju siapa kau pakai ni?" Tinggi nada suara Dann.
Ava mengurut dada. Kus semangat. Apa bodoh sangat hamba Allah seorang ni main terjah je. Kalau dia tergolek dari tangga rumah ni macam mana? Dahlah semalam hujan. Ni kalau dia tergolek kompom masuk dalam lopak depan rumah ni.
"Apa?"
"Baju." Balas Dann tidak puas hati. Atas bawah dia tenung Ava.
Ava pandang diri sendiri. Baju kurung modern berwarna cream di badan dibelek. Memang mereka sepakat family perempuan pakai baju sedondon warna cream. "Baju Ros."
Ros jelah harapan dia nak meminjam baju. Almaklum badan mereka dua jelah yang kecik dekat sini. Sepupu-sepupu Dann yang lain semua kecukupan zat besi tak macam mereka dua yang macam rangka berjalan ni.
"Selesa?" Ava tersengih. Suka dia bila Dann tanya soalan macam ni. Macam ada yang perhatian dekat dia. Walaupun nadanya kedengaran sarkastik. At least, ada yang peduli pasal keselesaan dia.
Sedar Dann yang masih menunggu jawapan, Ava menggeleng laju. Sesungguhnya dia tak selesa. Sendat satu hal. Kain dia ni berbelah, so memang boleh nampak betis dia tu. Tapi, siapa dirinya nak komplen. Dahlah memijam. Lagipun, memang baju kurung Ros semua style macam tu. Ikut trend kata Ros.
Berhati-hati dia turun tangga. Ni masih berkaki ayam lagi dia dah kekwa. Tu kalau dia pakai lagi kasut tumit tinggi yang terletak baik punya dekat bawah tangga tu, entah macam mana gayanya berjalan nanti. Dengan kain sendat ni memang tak boleh bergerak bebaslah jawabnya.
"Kejap." Terhenti langkahnya. Dann yang dari tadi berdiri di bawah tangga dipandang pelik.
"Tengok betis.". Eh,eh. Dann, kau jangan buat gila nak tengok betis anak dara orang siang-siang ni. Depan rumah lagi. Amboi Ava, habis malam-malam bolehlah.
"Kau dah kenapa? Lol." Ava tersengih. Dia sambung balik acara turun tanggannya. Takut-takut dia tergolek. Takut lagi dia dengan monyet di depannya ni.
"Aku serius ni, Ava." Laju Dann berjalan menuju ava yang masih struggle nak turun satu persatu anak tangga rumah ummi ni. Kain baju kurung moden Ava diselak hingga paras lutut.
"Dann!" Terjerit kecil anak gadis itu. Apa sial. Dia ingatkan Dann main-main tadi. Memang tak senonohhlah perangai anak ummi ni. Kata jaga ikhtilat.
Dann buat tak endah dengan segala maki hamun yang keluar dari mulut Ava. Matanya fokus pada betis putih Ava. Putih dan gebu. Ah! Tapi tu belakang kira. Sekarang ni, dia nak tahu kenapa betis Ava penuh dengan parut. Parut panjang pula tu. Macam hasil torehan pun ada.
YOU ARE READING
Bad Child [ON HOLD]
Ficção AdolescenteAva Isabella Gadis muda dengan masa silam yang gelap. Kehilangan satu persatu orang yang dia sayang menyebabkan dia hilang kepercayaan dan menjadi seorang yang anti-sosial. Ada satu rahsia yang disembunyikan menyebabkan dia lain daripada orang lain...