"A man who really know what he want will not waste his time over a silly things. And you. is. the. most. precious. than. a. Diamond. Mia bella. So, lets me ask you again."
"Will you.. marry me? Stay by my side no matter what happen and if, if there's something bad happen and one of us dead, till then, lets Jannah reunite us again. Be my wife, can you?" Ujar Syiraz dengan nada lembut. Menyentuh hatiku. Emosi yang tadinya disapa amarah kini berubah menjadi syahdu."Saya.." Lama aku diam. Kepala ditundukkan memandang jari jemari yang sedang menguis-nguis antara satu sama lain.
"Saya minta maaf, saya tak dapat terima lamaran awak, Arsh. I'm so sorry. I can't accept this." Kepala didonggak, anak mataku merenung tepat ke dalam retina matanya, seluruh wajahnya aku perhatikan. Tenang.
Takda langsung raut wajah kecewa yang dipamerkannya. Mungkin dia sudah menyangka jawapan yang keluar dari bibirku.
"Inaya, aku tak dapat nak janji bulan bintang agar kau dapat terima lamaran aku. Aku bukan jenis lelaki yang pandai bermain dengan kata kata manis end up satu habuk pun tak buat. I'm a man with action, not words. Aku minta maaf andai aku terlalu mendesak kau untuk terima lamaran aku." Terangnya agar aku tidak terlalu tertekan dengan situasi sekarang.
Banyak benda yang aku perlu fikirkan.
"Saya cacat Arsh, macam mana perempuan yang cacat ne boleh jadi isteri awak nanti? Saya tak sempurna. Awak cari jelah perempuan lain. Saya taknak menyusahkan awak dikemudian hari." Tubir mataku mula bergenang. Syiraz menghulurkan sapu tangannya kepadaku. Aku menyambut sapu tangannya lalu diusap ke bawah mata. Menyeka air mata daripada menitis.
"Inaya, it doesn't matter to me. Aku just nak kau. Aku nak jaga kau walaupun nanti nyawa aku sebagai galang-gantinya and kalau boleh aku nak halalkan secepat yang mungkin hubungan kita sebab aku taknak kau tinggal dekat rumah tu tanpa tittle yang sah. I mean tittle as my wife." Syiraz cuba untuk menyakinkan aku.
Sebut saja tentang gelaran sebagai isteri, perutku diserbu rama-rama yang berterbangan.
"Apalah yang istimewanya saya ne di mata awak, sampai nyawa awak pun awak sanggup gadaikan hanya semata-mata demi perempuan cacat macam saya ne. Penting sangat ke saya ne dalam hidup awak?" Soalku. Syiraz mengukir senyuman nipis. Menyedari bahawa aku sedang mengurangkan suasana yang agak sedikit tegang tadi.
Kali ni aku kena berfikir secara rasional.
"Sangat." Ujarnya sepatah. Dengan yakin. Matanya tak lepas dari merenungku sejak tadi. Redup. Mendamaikan jiwa.
"Inaya, stop cakap yang kau tu cacat. Kau tak cacat pun. Kau boleh sembuh." Aku menghela nafas saat mendengar dia menuturkan ayat itu. Mengeluh.
"Inaya, Tak baik kau mengeluh macam ni. Dengan izin Allah, kau boleh sembuh. Tak.. Kau pasti akan sembuh. As long as, kau berfikiran positive. Remember, our mindset is the key. The main power. Yakin dengan diri kau sendiri yang kau pasti akan sembuh. By hook or by crook."
Aku tergelak kecil.
"What?" Syiraz mengerut dahinya. Kening kanannya dijungkit ke atas sedikit.
"Awak ne dah macam doktor saya lah pula. Sepatutnya saya yang kena remind diri saya macam tu since I'm a doctor. So, macam ne lah rasanya kalau doktor bagi kata-kata semangat yea?" Aku menyengih. Kepala ditala ke hadapan sebelum aku memandang ke arahnya semula. Senyuman aku termati saat anak mata kami bertaut.
Aku menelan air liur kasar. Dah kenapa pula dengan dia ne. Tadi kemain bagi kata-kata semangat sekarang ne berubah pula wajah dingin dia.
"I'm serious, Inaya."
Dia marah. Syiraz membetulkan posisi duduknya, tangannya lincah memutarkan stereng kereta seseketika tangan kirinya jatuh memegang drift-gear. Nampak dari sisi je pun dah handsome macam ne. Haihh..
"I'm sorry.." Niat ku hanya ingin bergurau je, saja nak ceriakan balik suasana. Dia suruh aku positive thinking kan. So?
"Don't be. Its not your fault."
"Mengenai lamaran awak tu.."
"Take your time. Aku tak paksa kau untuk terima. Its just I want you to know that aku memang takda simpan motif apa-apa pun untuk kahwin dengan kau." Cantasnya. Dia masih fokus dengan pemanduannya tanpa menoleh sedikit ke arahku.
Perangai ne lah yang aku kurang berkenan. Dingin sangat.
Aku menghela nafas berat. Lain yang aku cuba nak sampaikan lain pula yang jadi.
"Awak serious ke main-main ne? Tadi kemain awak yakin kan saya, sekarang.. awak minta saya 'take your time'." Aku mengajuk ayat dihujung. Ayat Syiraz tadi.
"Inaya.. Like I said, I'm a man with action. Once aku dah lafazkan perkataan keramat tu. Its mean aku serious. Aku tak pernah pandang remeh tentang hal kahwin ne. Kalau aku nak kau, tu maksudnya aku memang nakkan kau." Ujarnya sambil memandang ke arah ku, seketika.
Aku tergamam seketika. Pipi membahang. Aku menundukkan kepala, tak berani nak pandang dia lama-lama.
"Dah sampai." Ujar Syiraz.
"Huh?" Aku tersentak sedikit mendengar suaranya. Dah sampai? Tak perasan pula aku dah sampai kat depan rumah dia.
Kereta berhenti diperkarangan rumahnya. Aku menoleh ke luar cermin tingkat kereta itu. Madam Catherine dan Emiliano sedang menanti kedatanganku.
"Let me." Pinta Syiraz. Aku memusingkan wajah melihat ke arahnya namun tindakan Syiraz membuatkan aku tergamam. Mataku langsung tak berkedip. Jantungku sedang berlari laju bagaikan hendak keluar daripada badan.
Syiraz sedang membuka seatbelt di tempat dudukku. Dekat.
Spontan tangan ku menarik adjustments kerusi. Kerusi kereta itu turun ke bawah berserta dengan badanku. Kelakar!
Syiraz yang terkejut dengan tindakan aku itu, mengerut dahi. Seketika kemudian, dia turut terkedu dengan perbuatannya sendiri. Laju saja badannya dibawa bersandar pada kerusi bahagian pemandu itu.
Tak menyabar sungguh!
"Sorry." Ucapnya. Kepala ditoleh ke arah luar cermin kereta. Sikunya diletakkan disisi bingkai tingkap cermin keretanya manakala jari jemarinya memicit-micit bahagian pelipis dahinya.
Haaa.. tahu gelabah.
To be continue...
YOU ARE READING
His Remedy of Life [OG]
Mystery / ThrillerAku membawa diri ke Italy untuk bercuti, namun keputusan itu tanpa aku sedar ianya akan membuatkan aku terjebak masuk ke dunia yang tak sepatutnya aku berada di tempat itu. Hadirnya lelaki misteri dalam hidup aku, umpama bom jika ditarik picunya ny...