Chapter 46

471 21 0
                                    


"Sayang, white or black?" Syiraz mengangkat dua jenis warna selendang yang aku nak pakai sekarang. Selendang yang tersusun rapi dalam almari besar pakaian di bahagian kanan itu aku pandang sekilas.

Otak ligat memilih pemilihan warna selendang untuk dipadankan dengan cardigan lilac dan baju white shirt serta skirt cream yang aku pakai tika ini.

Tak sampai lima minit, aku dah give up nak fikir. Haa apa susah, suami kan ada. So, inilah masanya untuk pergunakan suami dengan sebaik mungkin.

Aku senyum segaris memandang wajah Syiraz yang masih berdiri tegak di hadapan almari berwarna silver itu. Dia mengangkat sebelah keningnya, tanda 'Kenapa?' Setelah itu dahinya berlapis.

"Awak lah pilih. Warna baju saya ne sesuai dengan warna apa?" Soalku kembali. Nampak tak betapa susahnya orang perempuan dalam bab nak memilih warna pakaian ne.

"Black."

"No." Bantahku keras.

"Mana sesuai dengan tema baju saya." Terangku. Tak puas hati dengan jawapan yang tak munasabah Syiraz itu.

"Ok. White." Syiraz me-muktamad-kan keputusannya itu. Nasib baik ada dua pilihan je, itu pun isterinya tak boleh nak buat pilihan sendiri. Suka sangat merumitkan kan perkara yang remeh.

Syiraz menghulurkan selendang berwarna putih itu kepada aku. Namun lambat-lambat aku terima. Aku mendongak memandang wajahnya semula.

"Tapi..." Haa sudah. Apa lagi alasan isterinya kali ini.

"Kalau saya pakai warna putih, skin saya nampak tak cerah macam mana?" Aku menundukkan kepala. Inilah masalah orang perempuan bila setiap kali nak pakai selendang berwarna putih. Insecure padahal skin tone memang dah cerah, putih, gebu gebas dah.

Syiraz beriak tenang. Malas nak melayan perangai isterinya itu.

"Sayang.. Kita dah lambat ne." Tegas Syiraz.

"See.. Awak pun setuju kan." Raut wajah aku berubah menjadi muram.

"Setuju apa?" Syiraz mengerut dahi, tak faham. Takda pula penyata hitam dan putih kat situ.

No agreement yang dibuat!

Aku diam tak berkutik.

Sesaat..

Dua saat..

"Ok.. Sorry." Syiraz datang menghampiri tempat dudukku. Selendang putih itu bertukar tangan. Dengan penuh ketelitian dia melilitkan selendang itu. Sekejap diaturnya ke kiri, dikemas-kemaskannya dibahagian kanan kemudian di pin nya di bahagian kedua sisi kepala aku.

Setelah selesai, Syiraz menghulurkan cermin untuk ditatap oleh aku. Tanpa ragu-ragu, aku terus menjengukkan wajah pada pantulan cermin itu.

Jatuh rahang aku tatkala melihat wajah sendiri. Who is she! I don't know her! Aku merenung tajam Syiraz. Tepat-tepat ke anak matanya. Dia ne bukannya nak memujuk tapi dia menambahkan lagi minyak ke dalam api.

Kurang asam punya suami!

Rupa dah macam apa dah, dengan awning nya tak on point. Ikut sedap rasa je lilit selendang kat atas kepala aku ne.

Aku membuka setiap pin yang terselit di celah sisi selendang. Selendang dibuka dengan hati yang menyebalkan. Mulutku pula tak henti-henti membebel.

Takpa-takpa.

Ada ubi ada batas,
Ada hari aku balas.

Just wait and see.

Syiraz yang dari tadi hanya menjadi pemerhati, kini dia sedang mengemam bibir dari meletuskan tawanya. Jelas terpampang wajah tak puas hati isterinya itu. Seronok pula dapat menyakat isterinya itu.

His Remedy of Life [OG]Where stories live. Discover now