*FLASHBACK*
"Aku harap kita dapat result SPM yang cemerlang lah." Ujar Sumayyah...
"In shaa allah kita akan dapat result yang cemerlang... lagipun kita dah usaha sehabis baik selebihnya kita serahkan kepada Allah SWT kay!." Kata Umairah...
"Aamiin... Thankyou babe bagi aku semangat eh kejap tau aku nak panggil mummy and daddy aku jangan pergi mana ii." Ujar Sumayyah...
"Okey." Jawab Umairah...
Umairah berasa terkilan terhadap ayahnya kerana tidak ada bersamanya ketika itu... Kan best kalau arwah ibu masih hidup lagi... Astaghfirullahalazim apa aku cakap ni... Aku kena terima takdir yang telah Allah SWT tetapkan....
"Eh Umairah sini la kenapa tercegat dekat situ." Kata Sumayyah...
Lalu umairah pergi ke arah Sumayyah dan keluarganya...
"Assalamualaikum Aunty Uncle... Apa khabar?." Soal Umairah kepada mummy dan daddy Sumayyah...
"Waalaikumussalam baik je Mairah... Eh kan kami dah cakap panggil kami mummy and daddy... Kitorang dah anggap Mairah macam anak kami sendiri dah." Ujar mummy Sumayyah
"Sorry mummy Mairah lupa." Kata Umairah sambil menahan air mata...
"Eh Mairah kenapa kau menangis." Soal Sumayyah dengan nada yang gelabah...
"Tskk... Aku just teringkatkan arwah ibu aku ... Aku rindukan dia tskk ii." Kata Umairah sambil menangis teresak ii...
"Shhhh kalau kau rindukan dia... Kau sedekahkan Al-Fatihah dekat ibu kau." Ujar Sumayyah sambil memeluk Umairah...
"Hmm thank babe..." Kata Umairah dengan suara yang serak...
"Dah ii takmau sedih ii kay! Hari ni kita nk ambik result so no sedih ii kay!." Kata Sumayyah...
"Okey babe! Jom la kita pergi dewan cikgu dah tunggu tu." Kata Umairah...
Lalu mereka pon pergi ke dewan untuk mengambil result mereka....
"Terima kasih kepada semua yang hadir pada hari ini... Tanpa berbasi ii saya akan umumkan siapa yang mendapat result paling terbaik iaitu NUR ALIANA UMAIRAH BINTI MALIK telah mendapat 8A... Berikan tepukan... Baiklah sekarang saya akan umumkan siapa yang mendapat 7A 1B iaitu NUR SUMAYYAH BINTI RIZAL ... tahniah saya ucapkan kepada kamu bedua kerana telah mendapat result yang gempak ." Kata cikgu hariz...
"Tahniah anak ii mummy dan daddy.... Ha kan kami dah cakap yang result korang gempak... Kan sayang." Ujar daddy Sumayyah...
"Ish abang ni malu la..." Kata mummy Sumayyah sambil menahan malu apabila Umairah dan Sumayyah memadangnya dengan pandangan yang nakal...
"Dah ii jangan pandang mummy macam tu... Sian mummy muka da merah ii dah tu..." Kata Encik Rizal...
"Ish abang ni kan...kay lah jom mummy belanja makan tapi daddy lah tolong bayarkan." Kata Puan Fudziah... Lalu berlalu pergi bersama dengan anak ii nya..
"Ish aku pulak kena... Habislah duit aku." Kata Encik Rizal..
*Skip*
🌼🌼🌼Umairah teruja untuk menunjukkan result yang dia peroleh kepada ayahnya....
"Kau pergi mana sampai balik lambat." Soal ayahnya dengan bengis...
"Maaf ayah Mairah pergi makan malam dengan mummy dan daddy Sumayyah." Kata Umairah dengan nada yang ketakutan...
Ayahnya berlalu pergi tanpa berkata apa ii kepada anaknya....
"Ayah Mairah nak tunjuk sesuatu dekat ayah harap ayah happy la." Kata Umairah...
"Hmm apa cepat sikit jangan buang masa aku." Kata ayahnya...
Lalu Umairah memberikan resultnya kepada ayahnya dengan harapan ayahnya gembira dengan kecemerlangan yang diperoleh olehnya ....
" Ish setakat keputusan macam ni aku tak kesah lah... Ingat aku hamak sangat ke nak tengok result kau? Huh! Buang masa aku saja... Dari dulu sampai sekarang menyusahkan...kalau kau tak wujud dekat dunia ni isteri aku takkan mati lah.... Kalau kau nak sambung belajar silakan... Lagi bagus... Tak de lah aku nak hadap muka kau dalam rumah ni... Tak de lah kau menyusahkan aku lagi kan... Lagi baik kau sambung belajar aman sikit aku." Kata Encik Malik dan belalu pergi ....
Umairah terkedu dengan apa yang telah dikatakan oleh ayahnya... Dia kecewa mendengar kata ii yang keluar dari mulut ayahnya... Hatinya bagai dihiris ii apabila merasakan dirinya tidak bermakna dalam hidup ayahnya lagi malah dia dianggap beban dalam hidup ayahnya....
*END FLASHBACK*
"Ha kau termenung apa tu." Soal Sumayyah...
"Eh tak de apalah just teringkatkan zaman dulu ii... Lepas ni jarang lah dah kita nak lepak yelah kau kan dah nak kahwin." Kata Umairah...
"Ish kau ni walaupun aku dah kahwin tak bermakna aku tak boleh lepak dengan kau langsung tau." Jawab Sumayyah...
"Hehhe yelah ii aku balik dululah... Lagipun dah lewat nanty ayah aku bising pulak... Bye!." Kata Umairah dan berlalu pergi...
YOU ARE READING
LAYAKKAH AKU
Non-FictionBerdasarkan kisah benar mengenai kehidupan seorang wanita apabila masuk dia fasa perkahwinan. NUR ALIANA UMAIRAH seorang gadis yang telah dipinggirkan oleh ayahnya... Kerana bagi ayahnya umairah lah punca isterinya meninggal... umairah dibenci oleh...