BAB 5💐

5.2K 175 3
                                    

Sebulan kemudian.... Syafiq buntu memikirkan tentang syarat daddynya... dia masih lagi tidak menjumpai wanita yang sesuai untuk dirinya... dia tidak mahu berkahwin dengan pilihan daddynya... kerana cintanya milik sofea iaitu girlfriend yang paling dia cinta...

"Ha Fiq mari sini... daddy ada benda nak bincang dengan kamu ni." kata Tan Sri Kamil kepada anaknya...

Syafiq sudah dapat meneka apa yang ayahnya ingin sampaikan kepadanya...

"Baik daddy." Jawab Syafiq...

"Daddy dah bagi kamu tempoh sebulan untuk cari bakal isteri.... Kamu dah jumpa belum?." Soal daddynya....

"Hurmm daddy Fiq tak jumpa lagi calon yang sesuai untuk jadi isteri Fiq.... Lagipun Fiq hanya cintakan Sofea sahaja daddy..... Why daddy tak bagi Fiq kahwin dengan Sofea?." Soal Syafiq kepada daddynya...

"Daddy tak bagi kamu berkahwin dengan Sofea tu ada sebab bukan saja ii Fiq tapi ada sebabnya.... Baiklah disebabakan Fiq gagal untuk cari calon isteri daddy akan kahwin kan Fiq dengan anak kawan daddy faham?." kata daddynya...

"Apa ni daddy not fair Fiq langsung tak kenal siapa perempuan itu.... Please la daddy ni masa depan Fiq tak kan daddy nak aturkan juga.... Fiq nak kahwin dengan perempuan yang Fiq cinta." Syafiq membantah daddynya...

"Keputusan daddy muktamad... nak tak nak Fiq kena juga kahwin dengan anak kawan daddy.... Kalau tak satu sen harta pun Fiq tak akan dapat faham." kata daddynya dan berlalu pergi meninggalkan Syafiq dan isterinya Puan Sri Zaleha...

"Apa ni mummy.... Not fair la... Fiq tak nak kahwin dengan anak kawan daddy... entah perempuan kampung mana pulak daddy kutip kalini." kata Syafiq dalam nada yang geram...

"Fiq tak baik tahu cakap macam tu... daddy dan mummy nak yang terbaik untuk Fiq.... Kami buat semua ni untuk kebaikan Fiq jugak bukan saja ii... mummy harap fiq dapat terima calon yang daddy carikan untuk Fiq." kata mummynya dan berlalu pergi....

Syafiq berlalu pergi ke rumah Khairil dengan keadaan marah yang memuncak...

TOK.....TOK....TOK...

"Ish siapa pula ketuk pintu aku macam nak roboh ni.." kata Khairil...

"Eh Fiq kau buat apa malam ii dekat rumah aku ni?." soal Khairil."

"Aku nak tido rumah kau malam ni boleh.?" kata Syafiq tanpa menjawab soalan Khairul...

"Boleh masuklah." kata Khairil...

"Okey thankyou bro." Syafiq mengucapakn terima kasih kepada Khairul kerana telah mengizinkannya untuk tido dirumahnya....

"No hal la bro... kejap eh aku suruh isteri aku buat air... Sayang buatkan air untuk Fiq boleh.?" soal Khairil kepada isterinya....

"Boleh kejap tau." Jawab isterinya Mardiah..

"Ha kau tak nak cerita kat aku ke apa yang dah jadi dekat kau.? Macam serabut je aku tengok kau ni..." Kata khairil...

"Aku serabut lah dengan daddy aku... Dia suruh aku kahwin dengan anak kawan dia ... Masalahnya aku tak kenal pon siapa perempuan tu... Tah ii daddy suruh aku kahwin dengan perempuan kampung... Tak nak aku... Low class bro!." Kata Syafiq dengan sinis...

"Ish kau ni Fiq dari dulu sampai sekarang tak berubah eh... Perempuan kampung pon ada maruah tahu... Ha pastu kau terima tak anak kawan daddy kau tu?." Soal khairil...

"Entah la Ril aku buntu la... Aku tak sanggup nak kecewakan Sofea... Kalau dia tahu mati aku... Tak lama lagi dia nk balik Malaysia kau tahu kan...". Kata Syafiq...

"Nah air yang abang mintak tadi." Kata isteri Khairil...

"Thank sayang.. anak ii mne dah tido ke?. Soal Khairil kepada isterinya...

"Dah... Saya naik dulu lah bang." Kata Mardiah...

"Ok." Jawab Khairil...

" Ha ni aku nak tanya kau terima ke anak kawan daddy kau tu?." Soal khairil...

" Tak tahu la bro... Aku buntu sekarang... Kalau aku tak terima satu sen harta daddy aku tak akan jatuh di tangan aku..." Luah Syafiq...

" Aku sarankan kau terima jelah... Cinta boleh dipupuk selepas kahwin... Pasal Sofea tu kau bincang lah elok ii dengan dia...in shaa Allah dia faham " Nasihat Khairil...

"Tengok la macam mne." Kata Syafiq...

"Kalau kau nak tido masuk lah bilik tetamu dekat hujung sana... Aku nak masuk tido dulu.. bye!." Kata khairil dan berlalu pergi...

LAYAKKAH AKUWhere stories live. Discover now