“Apa yang dah jadi Fiq?..Macam mana boleh jadi macam ni?.” Soal ayah mertuanya Malik.
“Fiq pun tak tahu daddy.. Fiq pun terkejut bila Umar bagi tahu Umairah masuk hospital.” Kata Syafiq tanpa rasa bersalah.
“Fiq pergi mana sampai tinggal kan Umairah sorang ii dekat rumah..Fiq tahu kan Umairah takut tinggal sorang ii waktu malam..” Ujar Puan Sri Zaleha.
“Fiq ada hal mommy..” Kata Syafiq.
“Penting sangat ke hal Fiq? tu sampai tinggalkan Maira sorang ii.” Soal Tan Sri Kamil sambil memandag wajah anak lelakinya.
“Penting daddy sebab tu Fiq keluar sekejap.” Kata Syafiq.
Umairah mencelikkan matanya perlahan ii..
‘Aku kat mana ni. Apa yang dah jadi.’ Desis Umairah di dalam hati.. dia melihat semua ahli keluarganya ada bersamanya.. Baru dia teringat Syafiq memukulnya dengan teruk.
“Ya Allah..Mairah okey ke? Nak apa ii tak? Ada sakit dekat mana ii tak.” Soal Puan Sri Zaleha.
“Mairah okey mommy..Cuma sakit sikit dekat belakang badan.” Ujar Umairah.
“Sayang macam mana boleh jadi macam ni.”Syafiq berpura ii tanya walaupun dia tahu semua yang terjadi disebabkan dia.. Syafiq datang kerah Umairah dan memeluk Umairah..
“Kau jangan bagi tahu family aku dengan ayah kau perkara yang sebenar..kau pandai pandailah bagi alasan yang logik sikit..kalau kau bagi tahu perkara sebenar aku tak teragak ii nak buat ayah kau makin benci dengan kau.” Bisik Syafiq ditelinga Umairah.
Umairah terkedu mendegar kata ii suaminya.. kenapa suaminya begitu kejam terhadap dia..apa salah dia sampaikan suaminya sanggup memperlakukan dia sebegitu rupa.
“Ehem Fiq rindu sangat tu.. sampai tak nak lepas isteri kamu.”Usik Encik Malik..
“Rindulah ayah.. sehari tak dengar Mairah bercakap rasa macam setahun.” Kata Syafiq kepada ayah mertuanya..Dia tak nak apa yang berlaku anatara dia dan Umairah terbongkar.
“Kalau macam tu baguslah..lega hati ayah bila tengok kamu sayangkan Umairah.” Kata Encik Malik.
‘Tak ayah.. Syafiq tak sayangkan Mairah pun yah.. dia berlakon untuk tutup kekejaman dia yah..Mairah terseksa hidup dengan dia..Mairah dah tak sanggup nak hidup dengan lelaki yang tak de hati perut ni.Mairah sakit sangat..Ibu kenapa Mairah tak mati sekali dengan ibu.sekurang ii Mairah tak perlu terseksa macam ni..Mairah nak ibu.’ Rintih Umairah di dalam hati.. Umairah hanya mampu meluahkan di dalam hati sahaja.. dia takut Syafiq akan buat ayahnya makin benci terhadap dirinya.. cukup lah selama ni ayahnya benci dia.. dia tak nak ayahnya semakin benci terhadap dirinya.
Cukup sakit apabila ayahnya bencikan dia selama ni..Cukup sakit apabila ayahnya tidak mengaggap dirinya sebagai anak ..Dan sekarang hubungan Umairah dan ayahnya semakin baik.. dia tak nak ayahnya kembali benci terhadapnya.. cukup sakit..
“Umairah ayah balik dulu tahu..nanti ayah datang lagi.” Kata Encik Malik sambil mencium dahi Umairah dan keluar dari wad tersebut.
“Mommy dengan daddy balik dululah.. kalau ada apa ii bagi tahu okey.” Kata Tan Sri Malik.
“Okey.” Kata Syafiq dan menyalam tangan Mommy dan daddy nya.. Umairah turut melakukan perkara yang sama.
Setelah kelibat mommy dan daddynya hilang..Syafiq memandang Umarah dengan pandangan yang penuh maksud tersirat.
“Kau hasut apa dekat Umar sampai dia sanggup putus kawan dengan aku semata ii nak back up kau.. apa istimewanya kau sampai dia sanggup putus kawan dengan aku.. selama ni aku dengan dia tak pernah bergaduh teruk macam ni tahu.. tapi sejak kau muncul dalam hidup aku semuanya jadi kucar kacir.. kau ni memang bawa sial dalam hidup aku..
aku ingat bila aku datang hospital ni untuk uruskan jenazah kau rupa rupanya kau masih hidup eh.. liat betul nyawa kau ni.. aku rasa kau tak puas lagi kena seksa dengan aku right.. aku tak nak la seksa kau sekarang.. aku nak bagi kau sembuh betul ii dulu.. baru puas aku nak seksa kau.. kalau kau mampus pun bagus juga.. aman sikit hidup aku.. tak de lah aku nak hadap perempuan murah macam kau.. dasar perempuan sial.” Kata Syafiq dengan sinis.
“Awak memang tak de hati perut Syafiq.. daripada awak seksa saya.. baik awak bunuh saya terus.. saya dah tak sanggup nak hidup dengan lelaki yang kejam macam awak ni.. bunuh lah saya sekarang Syafiq.. bunuh!.” Kata Umairah dengan nada yang tinggi.. perlahan ii air matanya turun dengan deras.. dia dah putus asa untuk hidup.. dia penat nak hadap perangai Syafiq..sumpah dia penat.
“Kau jangan cabar aku Mairah.. nasib baik kau dekat hospital sekarang.. kalau tak dah lama kau mampus aku kerjakan..You wait baby.. lepas kau keluar dari hospital aku akan seksa kau lagi teruk..kalau boleh sampai kau nyawa ii ikan..nampaknya kau tak sabar nak aku seksa kau right.. aku pun tak sabar nak seksa kau.. sabar ehh sikit je lagi.. okey lah aku nk keluar dengan sofea byee..” Syafiq mencengkam rambut Umairah dengan kuat sambil ketawa jahat dan berlalu pergi.
Umairah menangis teresak ii.. sungguh dia tidak sanggup lagi dengan semua ni.. dia penat dengan semua ni.
YOU ARE READING
LAYAKKAH AKU
Non-FictionBerdasarkan kisah benar mengenai kehidupan seorang wanita apabila masuk dia fasa perkahwinan. NUR ALIANA UMAIRAH seorang gadis yang telah dipinggirkan oleh ayahnya... Kerana bagi ayahnya umairah lah punca isterinya meninggal... umairah dibenci oleh...