Del 19

36 2 0
                                    

Kort etter kom dyrlegens bil rullende inn på gårdsplassen. Jeg reiste meg og opp og gikk mot damen i bilen." Hei, jeg er Anna. Jeg hørte du hadde en haltende hest her?" Smilte hun som var Anna og rakte hånda frem for å hilse. Jeg tok den vennlig." Jeg heter Hanna og er bare på sommerbesøk her så du må nok stille hun der spørsmålene." Sa jeg og pekte på en trist Julie." De skulle på et sprangstevne og de har øvd et helt år så Julie som hun heter er veldig lei seg." Forklarte jeg den hyggelige damen." Jeg skjønner at hun er lei seg men det kan være at det ikke er noe særlig alvorlig." Sa Anna og gikk mot Julie." Har du lyst til å vise meg hoppa di?" Spurte Anna Julie. Julie nikket og snufset før hun gikk mot stallen." Det er henne hun heter Lilli." Det var nok Markus som hadde satt Lilli inn i boksen igjen. Nå visste jeg enda en ting om Julie; hun var veldig følsom. Lilli humret da Anna kom inn i boksen hennes." Det er en fin jente du har. Vi kan ta henne med ut så kan jeg få se litt når hun skritter og litt sånt." Julie nikket og tok grimen på Lilli og leide henne ut.
Vi gikk ut på det lille jorde som kunne brukes til ridebane." Du kan starte med å skritte henne." Ropte Anna til Julie som med en gang begynte å gå rundt i sirkel. Lilli hadde litt mye energi så hun kastet på hodet og bukket en del." Rooolig jenta." Hørte jeg så vidt Julie si til hoppa si. Haltingen ble verre da Lilli satte over i trav." Du kan stoppe henne nå. Jeg skal ta en kikk på henne." Sa Anna og gikk bort til Julie og Lilli. I dyrlegeveaken hadde hun mange rare ting. Anna klemte litt på beinet som Lilli haltet på og gjorde noe jeg ikke fikk med meg. Lilli kastet på hode noen ganger for hun likte ikke så veldig godt å stå stille så mye." Jeg kan se det nå." Sa Anna og skrev noe ned i blokka hennes." Lilli har fått et slag mot hoven bakerst til høyre. Det er en liten bettenelse i det og hun er litt hoven. Du kan dessverre ikke delta på det stevnet Julie. Da kan skaden bli verre og kanskje vi må avlive henne. Du kan skritte rolig rundt på ridebanen men helst ikke traving og galoppering. Lilli må gå på antibiotika en liten stund og så, kanskje etter sommer, er hun frisk." Anna skrev mer i den blokka si. Jeg forventet at Julie skulle begynne å gråte igjen men hun sto der og holdt tårene tilbake." Hvis du er ordentlig flink med Lilli kan det være hun blir frisk om 2 måneder." Sa Anna og rev ut et ark fra skriveblokka." Her har du det du skal gjøre med Lilli. Kontakt meg om hun blir verre." Sa Anna og ga Asker til Julie. Så mye å huske på! Jeg visste ikke at egentlig var så mye som kunne være galt hvis hesten bare var litt halt." Jeg skal nok ta vare på henne." Smilte Julie og strøk den lyse hoppa. Dyrlegen sa noe mer og så vinket hun og dro videre i bilen sin." Vel, det var det stevnet, men det kommer nok flere sjanser." Sukket Julie og leide Lilli inn i stallen.

En annen bil kjørte inn på tunet. Det var tante, onkel og Jonas som kom. Jonas løp ut av bilen til meg og Markus. Julie kom akkurat ut av stallen." Har dere hørt det?" Sa Jonas litt andpusten. Vi ristet på hodet." Det er kanskje et lite føll i fjellet og moren er auksjonert bort."

VillhesteneWhere stories live. Discover now