17. Lis

8 2 2
                                    

Wena przyszła, poszła, potem wróciła po herbatkę i znowu zwiała. Także teraz siedzę z drugim kubkiem gorącego napoju i za nic nie mam pomysłu na wiersz o lisie. Zainteresowanych poezją zapraszam do wejścia w wyzwanie Kolorowy wrzesień na profilu Lillijkka. Ona tam to nawet regularnie prowadzi. Ja mam już teraz nadzieję na wyrobienie się z tym do końca października XD.

Temat lisa będę dzisiaj przedstawiała z trochę innej perspektywy. Najpierw jednak potrzebuję małej pomocy słownika języka polskiego.

alegoria «w literaturze i sztuce: postać, motyw lub fabuła mające poza znaczeniem dosłownym stały umowny sens przenośny»

I o tym właśnie zamierzam dzisiaj z wami porozmawiać. Ja wiem, że mój monolog nie doczeka się wtrąceń, ale komentarze zostawiam do waszej wyłącznej dyspozycji.

Lis od początku był utożsamiamy z krętactwem i oszustwem. W Biblii jest przedstawiany jako godny pogardy padlinożerca, symbol tchórzostwa i zatwardziałości w grzechu, a także synonim szatana. (https://www.partykula.pl/lis-symbolika)
Nic więc dziwnego, że w kolejnych epokach taki obraz lisa był również propagowany. Dobrym tego przykładem jest szeroko znana bajka Krasickiego Kruk i Lis. Ssak, aby zdobyć upragniony ser, stosuje podstęp. Przymila się, chwali i kłamie z oczekiwanym skutkiem.

I ta alegoria nadal by niezmiennie trwała, gdyby nie pewna książka wydana w 1943 roku. Jak się domyślam, ta data nic wam nie mówi. Nie szkodzi, na szczęście tytuł Mały Książę jest wszędzie rozpoznawalny. Wszyscy znamy postać Lisa, który mówi jedną z najważniejszych rzeczy:

A oto mój sekret. Jest bardzo prosty: dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu...

Oprócz tego pamiętamy o jednej z najtrafniejszych definicji przyjaźni i jej konsekwencjami.

Człowiek naraża się na łzy, gdy raz pozwoli się oswoić.

Na zawsze ponosisz odpowiedzialność za to, co oswoiłeś.

– Szukam przyjaciół. Co znaczy „oswoić"?
– Jest to pojęcie zupełnie zapomniane – powiedział lis. – „Oswoić" znaczy „stworzyć więzy".
– Stworzyć więzy?
– Oczywiście – powiedział lis. – Teraz jesteś dla mnie tylko małym chłopcem, podobnym do stu tysięcy małych chłopców. Nie potrzebuję ciebie. I ty mnie nie potrzebujesz. Jestem dla ciebie tylko lisem, podobnym do stu tysięcy innych lisów. Lecz jeżeli mnie oswoisz, będziemy się nawzajem potrzebować.

Po więcej zapraszam tu: https://joannapachla.com/literatura/55-cytatow-z-malego-ksiecia-ide-o-zaklad-ze-kochasz-je-wszystkie/ Z tego ja korzystałam.

Nagle lis nie jest chytrym kłamcą i tchórzem, tylko wrażliwym stworzeniem, niosącym ze sobą ogromną wartość. Możemy od niego wiele się nauczyć. Następnie w kulturze pojawiają się następne kreacje lisa. Przywołajmy niektóre z nich.

No, przyznać się ludzie, kto nie miał dzieciństwa i nie zna tej kultowej rudej kity? Tutaj klasyczny lis chytrusek

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

No, przyznać się ludzie, kto nie miał dzieciństwa i nie zna tej kultowej rudej kity? Tutaj klasyczny lis chytrusek. No i jeszcze największy kradziej w świecie animacji.

 No i jeszcze największy kradziej w świecie animacji

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Disnay Robin Hood bo jak klasyki to klasyki. Mi osobiście bardzo podoba się ta bajka. Troszku stara, ale takie najbardziej roztapiają serduszko.

 Troszku stara, ale takie najbardziej roztapiają serduszko

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

I na ostatek tytułowi bohaterowie bajki Lis i Pies. Tutaj też o przyjaźni i łamaniu obrazu złego rudzielca.

Z mojej strony chciałabym wam polecić cudowną książkę Pax. Jest to pozycja na miarę Małego Księcia, wzruszająca, pouczająca i cudowna. Jest ona prowadzona z dwóch perspektyw: lisa i jego chłopca. Nie chcę nic więcej zdradzić, dlatego wstawię wam tutaj przepiękną okładkę.

 Nie chcę nic więcej zdradzić, dlatego wstawię wam tutaj przepiękną okładkę

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

To tyle z mojej strony. Dziękuję za wysłuchanie.

Trzymajcie się Świetliki!

Dywan z liściOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz