20.

465 18 76
                                    

Hij kijkt de zaal rond. Ouders, kindjes, vriendinnen, maar nog geen spoor van iemand die hij kent. Dan kijkt hij naar rechts. Daar in de hoek.

Lieke.

Ze is toch gekomen! En er zit iemand bij. Zodra die zijn hoofd omdraait, herkent hij de jongen meteen.

Matthyas het Lam.

-

Hij herkent ze uit duizenden natuurlijk. Zijn vriendin. Degene naar wie hij echt het meeste heeft verlangd de afgelopen weken. En één van zijn beste vrienden. Bij wie hij altijd terecht kon als het allemaal even niet lekker liep. Had hij maar geluisterd naar zijn gevoel en die ene keer, op dat ene moment, Matthyas gebeld of geappt en hem het verhaal verteld. Misschien had hij dan niet hier gezeten. Of nou ja, misschien minder lang.

"Gast loop door." Raoul wordt uit zijn gedachten gehaald door de gevangene achter hem. Blijkbaar blokte hij de deur. "Sorry." Een beetje beschaamd loopt hij de kant op richting Matthy en Lieke. Nu moet hij gaan genieten van dit moment.

-

"Waarom blijft hij daar zo staan?" Matthy en Lieke wachten tot Raoul hun kant op komt. Maar Raoul blijft staan in de deuropening? Hij lijkt wel in een soort trans ofzo. Beide snappen ze niet wat er aan de hand is en waarom Raoul niet hun kant op komt. Ze weten dat hij ze wel heeft gezien, want ze konden zijn ogen zien oplichten. Dat moment. Er zijn geen woorden voor.

Opeens lijkt hij uit zijn trans te komen door iemand die hem aanstoot en iets tegen hem zegt. Matthy en Lieke zien hoe hij een beetje beschaamd is. Maar dan, dan is het moment daar. Raoul komt op hen af.

Door alle spanning is de eerste ontmoeting nogal awkward. Een beetje een eerste date ofzo. "Uh hoi." Raoul staat naast ze. Matthy is stil en Lieke, Lieke steekt haar hand op en zwaait een soort. Ze kan haarzelf wel voor haar kop slaan, maar gelukkig kan Raoul erom lachen. Dan is opeens die awkward ontmoeting voorbij en staat Lieke op voor de langste knuffel van haar leven.

De tranen staan in haar ogen en niet alleen bij haar, maar ook bij haar vriend en zelfs Matthy zijn ogen glinsteren.

Na een tijdje kletsen met z'n drieën is Raoul nog steeds niet teruggeroepen. En dus is er nog tijd voor vragen. Zal ze het doen? Ze kan ook gelijk vertellen over het filmpje en over de drugs die ze heeft gekregen. Zal het hem breken of zal hij juist opgelucht zijn? Misschien is er dan meer duidelijkheid.

"Roel?" Het klinkt gespannen. Raouk trekt zijn ene wenkbrauw omhoog zoals hij vaker deed als zij onzeker klonk. Het ziet er vertrouwd uit. Totaal niet als iemand die een onschuldig meisje zou vermoorden.
"Ja lieverd?" Het klinkt lief.

"Heb je het echt gedaan? Geef alsjeblieft een eerlijk antwoord Roel. Ik hou van je dat weet je en daarom verwacht ik een eerlijk antwoord, ookal is het negatief." Lieke ziet hoe Raoul toch schrikt van deze vraag. Matthy kijkt ook verbaasd, maar al vrij snel zegt hij dat hij het net Lieke eens is. Tijd voor duidelijkheid.

"Nee...nee echt niet...ik weet niet hoe ze DNA op dat mes hebben gevonden, ik begrijp het gewoon niet." Hij ziet er oprecht uit. Alsof hij de waarheid spreekt. Nu is het moment om alles te vertellen van het filmpje, besluit Lieke.

"Ik heb een filmpje gevonden.." Begint ze. Raoul kijkt verbaasd. "Een filmpje?" "Ja, laat het me uitleggen." Net op het moment dat ze wilt gaan praten klinkt er een stem: "Alle gevangen, neem afscheid van uw dierbaren en verzamel in een rij bij de deur."

Geschrokken kijken ze elkaar aan. Dit kan niet. Dit mag niet. Maar het is de werkelijkheid. Ze moeten nu afscheid nemen. "Ik vertel het je de volgende keer oké?" Ze ziet hoe Raoul droevig knikt. Matthy geeft Raoul eerst nog een knuffel. Wat een mooie vriendschap hebben die twee! Daarna opent Raoul zijn armen voor haar. Ze duikt er nog voor ene laatste keer in. Snikkend, omdat ze weer afscheid moet nemen. "Hey, het komt goed oké! Ik zie je hopelijk de volgende keer weer. Let goed op jezelf Liek en ga geen verkeerde dingen doen. Doe het voor mij." Fluistert hij in haar oor. Daarna hoort ze hem wat tegen Matthy zeggen. "Wil jij alsjeblieft een beetje op haar letten?" Matthy antwoord met een ja. "Oh en Matt, let jij ook op jezelf. Ik wil niet dat je depressief wordt door mij. Blijf doorgaan, ik kom vanzelf wel weer terug. En weet je, je emoties mogen er zijn. Tot hopelijk de volgende keer, ik ben trots op jullie beide." Een laatste kus belandt op haar mond en ze zien hoe Raoul achteraan de rij gaat staan. De tranen glinsteren in hun ogen, ook in die van Raoul, maar wat was het fijn om hem even gezien te hebben.

-

Drie bankzitters zijn op kantoor. Zij hebben geen idee wat er zich in de gevangenis afspeelt en vragen zich dus af waar Matthy is. Ze zouden toch gaan opnemen vandaag?

Dan eindelijk komt Matthy binnen gelopen. "Yo gasten." Is het enige wat hij zegt. "Yo Matt waar was je?" Rob stelt gelijk de vraag die ze allemaal wilden stellen. "Oh uhm ik moest mijn vriendin nog even helpen met.......iets."

Vaag antwoord, maar weet je het is een antwoord. Ze lijken er niet teveel aandacht aan te besteden en lopen gelijk naar de opnamekamer. Dit zou de derde video worden zonder Raoul. Weer een nieuwe smoes verzinnen. Vandaag wordt de smoes: 'Raoul is op vakantie' gebruikt. Niet echt een logische tijd voor vakantie misschien, maar goed ze konden niks beters verzinnen. Misschien moeten ze maar gaan brainstormen over een lijstje met allemaal smoesjes over waarom Raoul er niet is. Dan kunnen ze vlak voor de opnamens even het lijstje scannen en er iets uit kiezen. Handig toch?

Zolang de kijkers niks door hebben  vinden ze het wel best zo. Maar wat gaan ze doen als er fans beginnen met vragen? Alles negeren? Alles uitleggen? Nee, uitleggen is echt geen optie. En voor nu is er niemand die iets heeft gevraagd, dus nu moeten ze gewoon video's maken en hopen dat alles stil blijft. Hopen dat er niemand achter komt dat er iemand in de gevangenis zit. Het is wel mogelijk om het stil te houden, toch?

In de video gaan ze dingen die de kijkers hebben ingestuurd ontkrachten. Er worden dingen in gestuurd als: 'Bankzitters gaan weer samenwonen' 'bankzitters kunnen eigenlijk heel goed zingen' 'Er komt binnenkort nieuwe bankzitters muziek' en 'Koen heeft een hekel aan Matthijs.' Best wel normale dingen dus.

"Goed de volgende: 'Raoul zit in de gevangenis'." Matthy verslikt zich in zijn drinken, terwijl Milo de stelling voorleest. "Wat nee, hoe kom je daarop?" Rob probeert de boel te redden en ook Koen antwoord dat dit een leugen is en dat deze stelling dus is ontkracht. Matthy heeft niks meer kunnen zeggen en ziet eruit alsof hij een spook heeft gezien.

Maar jongens? Kunnen jullie dit niet beter uit de video knippen?

Gegroet fans (ik bedoel bankzitters fans, niet mijn fans snap je ik heb geen fans ik ben niet beroemd- wtf Meike wat zeg je allemaal? Het is 23:23, ik ben moe en slaapdronken oké?)

1180 woorden aan verhaal dus zonder dit dikgedrukte stuk wauw👍 Mijn arm doet pijn.

Wat ik allemaal wel niet voor jullie over heb. Nee nee grapje, ik vind het schrijven van dit boek echt heel leuk.

Ohja ik denk dat ik me de komende tijd meer focus op dit boek en dat er van "Ruzie" Misschien heel af en toe een deel komt (waren jullie eigenlijk al gewend dus niks nieuws) Maar dat komt omdat ik dus veel trotser ben op dit boek en hier meer plezier in heb :) dus dan weten jullie dat.

Nou groetjesss<3

Prison // Ft. BankzittersWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu