"Assalamualaikum, Faiz." Umairah memberi salam.
Faiz pula sedang sibuk membasuh kereta di laman sebelah rumah. "Waalaikumussalam," jawabnya, langsung tidak memandang Umairah.
"Ermm, aku ada hal sikit nak cakap dengan kau." Umairah berbasa-basi. Bahunya disandarkan ke dinding pengadang di bahagian parkir kereta yang sudah pecah.
"Cakap jelah."
"Kat tempat kerja kau ada vacancy?"
"Apasal?"
"Hah, Oh... ermm... adalah." Umairah tersengih-sengih.
"Kau nak kerja ke?"
"Bukan aku. Tapi Aira. Dia kena pecat sebab company tempat dia kerja dah nak bankrap." Umairah mengulas panjang lebar.
"Dia yang nak kerja, kenapa kau yang tanya?" Kain lap kereta diperah. Kali ini matanya memandang Umairah dengan kening terangkat sebelah.
Umairah tersengih. "Dia segan. Lagipun aku yang nak tolong dia."
Faiz menjeling mata. "Suruh dia emel aku CV dia."
"Okey. Thanks, Faiz." Umairah menuju semula ke pintu rumahnya. "Eh, jap. Before that, Encik Raid kerja apa, eh?"
"Apasal?"
"Sebab aku tengok dia hari-hari ada dekat rumah. Dia tak kerja ke?"
"Entah. Tanya dia sendiri," balas Faiz endah tak endah. Malas hendak berbual dengan Umairah.
"Hmm... malaslah. Dia tu creepy."
"Kau tu pula annoying." Faiz pulang paku buah keras. Sedikit sentap apabila ada yang mengata sahabat baiknya. Faiz mengerling Umairah dengan tajam.
"Erm, sorry. Aku tak maksudkan macam tu. Aku-"
"Dah, dahlah tu. Kalau tak ada benda yang nak dibincangkan, kau blah. Semak." Nada Faiz mencuram. Jengkel dengan orang yang mengata sahabatnya. Bros before hoeslah katakan.
"Sorry." Ungkap Umairah dengan perlahan dan terus meninggalkan Faiz berseorangan. Umairah sedikit terguris - banyak - dengan apa yang baru dikatakan Faiz. "Siot punya jantan. Menyampah betul aku dengan dia. Tanya sikit pun tak boleh."
"Siapa?" Aira yang sibuk memasak, keluar dari dapur apabila terdengar pintu rumah dihempas dengan kuat.
"Siapa lagi kalau bukan boyfriend kau?"
"Huh? Boyfriend aku?"
"Faiz lah."
"Kenapa dengan dia?" Muka Aira membahang apabila mendengar usikan Umairah.
"Aku tanya sikit je pasal Encik Raid tu, dia terus melenting. Ntahapahapatah." Umairah menarik muncung. Bantal sofa digenggam dengan geram.
"Yelah, kau cakap apa? Kadang-kadang mulut kau tu jahat."
"Aku cakap Encik Raid tu creepy je. Itu pun dia nak marah."
"Dah kau cakap macam tu. Memanglah dia marah. Cuba kalau ada orang cakap benda tak elok pasal aku kat kau, mesti kau marah kan?" Aira duduk bersebelahan dengan Umairah di atas sofa.
YOU ARE READING
Memoir
RomanceKisah tentang caretaker rumah dah majikan artisnya. Bahasa: Melayu Rating: T Tema: Umum, Percintaan, Hubungan, Kekeluargaan, Fiksyen,Perkahwinan, Kehidupan, Persahabatan Status: Lengkap (Self-publish)