الأخير

800 69 38
                                    

_الفصــل الأخيــــر_

كانت إطلالتها جميله، أنيقه، تتنقل من هنا إلي هنا كالفراشه في فعاليات حفل توقيع كتابها الذي نظمته دار النشر بعد أن لقى جماهيرية كبيرة إذ بِيعت منه جميع النسخ.

هنا تُوقّع لإحداهن، وهنا تناقش أحداث وفكرة الكتاب، وهنا تلتقط الصور مع الفتيات التي أتين خصيصًا لأخذ الصور التذكاريه معها بعد أن إستحوذ الكتاب علي إعجابهم الشديد.

_ممكن توقيعك هنا يا أستاذه؟

إلتفتت للخلف لتتسع إبتسامتها عندما رأت ريـاض يقف مبتسمًا و بيده نسخةً من الكتاب، قبّل كلتا وجنتيها قائلًا: ألف مبروك يا حبيبي، عقبال الكتاب الجاي إن شاء الله.

إحتضنته بإمتنان وحب ثم قالت بأعين لامعه: مبروك علينـا يا ريـاض، لولاك مكانش أي حاجه من دي حصلت، إنت السبب إن الكتاب ده يخرج للنور.

ربت فوق يدها قائلًا: ربنا يخليكي ليا وأعيش وأشوفك وإنتي بتنجحي وبتكسري الدنيا،وأكون فخور بيكي زي دلوقتي وأكتر كمان.

لمَعَت عيناها بدموع الفرحه والحماس يختلطان بعيناها وتمتمت بكلمات لا تَفيه حقه أبدًا: ربنا ميحرمنيش منك.

إلتفتت عندما إستمعت إلي صوت والدها وهو يقول: مبروك يا حبيبة أبوكـي.

إحتضنته علي الفور وهي تقول بسعاده: الله يبارك فيك يا حبيبي، ربنا يرزقك الصحة والعافية ويخليك ليا يا بابا.

ربت فوق ظهرها وقال بصوتٍ مرتجف: فخور بيكي أوي يا آصـال.

نظرت إليه بعينان دامعتان متأثرتان ليردف قائلًا: ربنا يديني طولة العمر وأشوفك أنجح وأكبر واحده في مجالك.

لم تجد ما تقوله فإحتضنته و طوقت عنقه بذراعيها في إمتنانٍ وحب.

إنتبهت إلي تلك الخطوات الوقوره فأدركت هوية صاحبتها علي الفور والتي قالت: ألف مبروك يا حبيبتي، ربنا يوفقك دايمااا ياارب.

إحتضنتها آصال بإبتسامة حب وتقدير وقالت: الله يبارك في حضرتك.

أهدتها باقةً من الزهور وهي تبتسم وتقول: أنا عارفه إن كلهم دلوقتي مجاش في دماغهم يجيبولك ورد! عشان كده جبتهولك أنا.

إلتقطت باقة الورد من يدها وهي تطالعها بإعجاب وتقول: الله، ميرسي جداا يا طنط.. الورد عجبني جداا متحرمش منك.

_علي إيه يا حبيبتي، عقبال البوكيه بتاع الكتاب الحاي إن شاء الله.

_مرات أخويااااا… ألقاها مراد وهو يتقدم منها مبتسمًا بإتساع ثم صافحها قائلًا: أنا فخور بيكي والله، ألف مبروك يا آصال، وعقبال الكتاب الميه إن شاء الله.

إبتسمت آصال إبتسامه واسعه ثم قالت: الله يبارك فيك يا مراد، عقبال ما نحتفل بخطوبتك إن شاءالله.

لقد وصلت إلى نهاية الفصول المنشورة.

⏰ آخر تحديث: Nov 21, 2022 ⏰

أضِف هذه القصة لمكتبتك كي يصلك إشعار عن فصولها الجديدة!

عشرون رساله قبل الوقوع في الخطيئهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن