_الفصـل الخامـس والثلاثـون_
كانت السيده " فريـده " تجلس برفقة زهره يشاهدان التلفـاز سويًّا لتنتبه حينها علي رنين جرس الباب الذي تبعهُ قدوم " مراد " .
_ ما هو بصوا بقـا .. مش واحد يتجوز والتاني ينعزل وأنا اللي أتحط في وش المدفـع! .. الوضع ده ميرضيش حد، ده أنا كنت فضلت في الغيبوبـه أريح!
ألقي مراد بكلماته تباعًا بضجر ثم تهاوي علي الأريكه إلي جوار والدته التي إلتفتت إليه بإهتمـام وقالـت: مالـك بـس يا حبيبـي، بتخانق في دبان وشـك ليه يا مراد؟
نظر إليها بإنزعاج وقال: دبان وشي!! ده أنا حتي دبان وشي مش فاضي أتخانق معاه! أنا مسحــول يا أمـي، مسحــول!! .. هو أنا يعني إكمني الصغيـر يبهدلوني كده!
و أردف وهو يُلقي عليها الأوامر التي كُلِف بها: هتروح الموقـع يا مراد ، هتنزل المصنـع بتاع العاشـر يا مراد ، متمشيش غير لما تحضر الإجتماع يا مراد!! ليه يعني المرمطه دي؟ هو أنا عليا ليكوا ديون وبتخلصوها ولا حاجه؟
ضحكت والدته علي حنقهُ الطفولـي وأردفت رابتةً علـي كتفه كما الأطفال تمامًا: متزعلش يا حبيبي ، يوم إنت تشيل عن إخواتك و يوم هما يشيلوا عنك. ملكوش غير بعض يا بابا.
نظر إليها بطرف عينه وتنهد بهدوء ثم سألها: شايفه كده؟
أومأت بتأكيد وقالت: طبعًا يا حبيبـي ، مهو أكيد مش هتكلم معتـز علي شغل وهو عريس! ميصحش يا حبيبي ، وفي نفس الوقت ريـاض إنت شايف حاله ملخبط إزاي، هو من نفسه لو عنده شوية طاقه بينزل الشغل.
فركَ مؤخرة رأسه ثم دلّك عنقه بتعب وقال: و أخرتهـا ؟!
تنهدت بيأس وعجز ثم قالت: والله يا مراد ما عارفه حلها إيه! إمبارح إتكلموا بس تقريبا موصلوش لحل .. آصـال منشفه دماغها جدااا وهو مش عايز يضغط عليها أكتر من كده .. وأنا عملت زي ما قولتلي و روحتلها و إتكلمت معاها لكن واضح إنها مقتنعتش بكلامـي.
توقفت عن الإسترسال لبرهه ورفَعَت عيناها نحو الأعلـي وقالت برجاء: ربنـا يحنن قلبهـا عليـه و يهديهـا.
أطرق مراد رأسه أرضًا بتفكيـر طال لدقائق ثم رَفع رأسه سريعًا وقال بإبتسامه واسعه: لقيتـها.
_هـي إيه دي؟! .. تسائلت أمهُ بتعجب ولهفه ليقول: آصـال مش هترجع لرياض إلا تحت ضغـط ..
إنعقد ما بين حاجبيها بغرابه شديدة وسألتهُ: تحت ضغـط إزاي ؟!
أخذ يحك ذقنهُ بتفكير مطنَب ثم قال: جتلي فكره كده هعملها و إدعيلي إنها تنجح، لأن لو منجحتش رياض هيعلقني.
رفعَت كفّيها وهي تتمتم بدعاء: ياارب يسر الأمور من عندك.
_ إن شاء الله ، هو فين ريـاض ؟! في اوضته؟!
أنت تقرأ
عشرون رساله قبل الوقوع في الخطيئه
Misterio / Suspenso.بدأت في ٢٠٢٢/٦/٢ إنتهت في ٢٠٢٢/١١/٢١