_الفصـل السـادس_
أوشك أملُها علي الإنتهاء ، خمسة عشر يومًا و والدها لا يزال فاقدًا للوعي ، حبيس الجدران طريح الفراش.
لم تملّ يومًا من التحدث إليه و توسّلهُ أن يعود إلي الحياة لأجلها و لكنهُ يأبي الإستجابه..
إنطفأت ملامحها بالكامل و أصبح جسدها هزيلًا و وجهها عابسًا.
كانت تقف أمام الغرفه التي يرقد بها والدها وتسند رأسها إلي زجاج الغرفه و تبكي دون هوادةٍ إلي أن إنتبهت علي يدهُ تربت فوق كتفها مردفًا : متعبتيش من الوقفه؟
نظرت إليه بعينان جافتان وقالت: فِكرك لو أنا اللي مكانه كان هيتعب من الوقفه قدام ازاز الاوضه يستناني أقوم و أضحك في وشه من تاني ؟
إلتوي قلبهُ وقال ملهوفًا: بعد الشر عنك يا آصال .
قاطعته وقالت: شر أكتر من كده؟!
و بكت عيناها الفقد و الإشتياق و تابعت: بابا.. الوحيد اللي بيحبني في الدنيا دي.. الحضن و الايد اللي بتسند و بتطبطب.. ابويا يا تميم.. ابويا راقد علي سرير في مستشفى وعنده جلطه وداخل في غيبوبه بقاله اسبوعين ومش عارفه اذا كان هيقوم منها ولا لا.. وانت تقولي بعد الشر عليكي ؟! ده أكبر شر ممكن أتعرض له يا تميم.
تنهد الآخر بحزنٍ شديد وقال: إن شاء الله هيبقا كويس.. أنا واثق و متأكد إن عمي هيقوم بالسلامه بإذن الله ، خلي عندك يقين في ربنا.
أزالت دمعاتها وقالت: ونعم بالله.
إبتسم بلطف وقال بنبرةٍ حنونه: مش هتاكلي معايا بقا؟! إفتحي نفس إبن عمك!
أومأت برأسها أن لا فقال: فاكره وإنتي صغيره لما كنتي بتسرقي مني الأكل ؟
إنتزع منها ضحكتها عُنوةً حتي إتسعت إبتسامتها وقالت: فاكرة.
تابع فقال : طب فاكرة الواد أحمد كان بيقولك إيه لما كنتي بتسرقي سندوتشاته؟
إنفلتت ضحكتها و صدحت عاليًا ثم قالت: كان بيقوللي الأكل فيه سم و هتموتي بكره.
هز رأسه مؤكدًا وقد دخلا سويًّا في نوبة ضحك هيستيريه سرعان ما إنسحبت منها سريعًا وقد عادت دمعاتها تهاجمها من جديد وقالت بصوتٍ خفيض: كل حاجه إتغيرت.. حتي إنتوا.
آلمهُ حديثها و ودّ أن يبرر لها ما بَدَر منهُ حيث قال: آصال ، صدقيني أنا لو كنت عرفت الموضوع اللي حصل معاكي ده قبل ما أسافر أنا إستحاله كنت أسافر و أسيبك لوحدك..
قاطعتهُ قائلة: خلاص يا تميم مفيش منه فايده الكلام ده دلوقتي.
_بس أنا مش قادر أسامح نفسي علي تقصيري في حقك و في حق عمي ، مش قادر أتخيل إني لو كنت سمعت كلامك ومسافرتش جايز كنت عرفت أتصرف ومضطرتيش وقتها تقولي لعمي وحصل اللي حصل..
أنت تقرأ
عشرون رساله قبل الوقوع في الخطيئه
Misterio / Suspenso.بدأت في ٢٠٢٢/٦/٢ إنتهت في ٢٠٢٢/١١/٢١