[ chapter 5 ]

575 25 0
                                    

Qalisha merancang untuk pergi kerumah sewa ibunya.

Qalisha duduk disebelah suaminya , mata Daniel hanya tertuju ke televisyen didepannya

" awak esok saya nak pergi rumah ibu boleh tak , saya rindu lah dengan ibu " Qalisha berharap Daniel dapat mengizinkannya

" ok ,esok aku suruh pak samad hantar kau " sambil bercakap mata Daniel masih tertuju ke arah televisyen

" eh , takpe saya pergi sendiri , lagipun rumah ibu dekat je . biarlah pak samad rehat-rehat dulu kesian dia " . ujar Qalisha.

Daniel hanya boleh mengangguk .

[ ESOK 2:00ptg ]

Qalisha sudah bersiap-siap untuk keluar menuju kerumah ibunya

" cantik cuaca harini ".Qalisha berjalan sambil melihat pemandangan sekeliling,tanpa sedar rumah ibunya sudah didepan mata .

" akhirnya sampun juga rumah ibu "

Qalisha mengetuk pintu dan memberi salam " assalamualaikum ibu..."

pintu rumah ibunya dibuka dan tidak kelihatan sosok ibunya , kerana ibu Qalisha sudah meninggal dunia pada 3 tahun lalu.

Qalisha mwmbuka kasutnya dan meletaknya di rak kasut

" ibu , Qalisha dah balik ni , harini Qalisha nak kemas rumah ibu " Qalisha mengambil penyapu dan menyapu segala habuk di dalam runah itu , Qalisha juga tidak lupa membuang sampah .

setelah mengemas Qalisha yang berasa letih terus berbaring di katil milik ibunya .

" Qalisha rindu ibu ".Qalisha seketika itu teringat almari ibunya belum dikemas .

Qalisha berjalan menuju almari milik mendiang ibunya .

barang dan baju mendiang ibunya masih terletak rapi dan tersusun . Qalisha melihat sebuah buku yang tidak pernah dilihatnya .

Qalisha mengambil buku itu dan baru menyadari itu ialah buku diari ibunya .
" ni diari ibu..."

Qalisha membuka diari itu dah hanya tersenyum melihat banyak gambar dirinya sewaktu kecil bersama ibunya .

" comel jugak aku dulu , ehek " Qalisha membuka lembaran kertas yang terakhir dan terdapat beberapa tulisan yang dibuat oleh mendiang ibunya.

" kanak-kanak terlalu cepat membesar
"tanpa sedar masa yang berlalu tidaklah cukup "
"dari bayi hinggalah dirinya menjadi milik seseorang"
" Nur Qalisha Khayra ibu sayang sangat dekat Qalisha ."
"terima kasih dah jadi anak ibu yang ibu banggakan "
"walaupun masa berlalu ibu takkan melupakan memori kita bersama "

tanpa sedar air mata Qalisha mengalir kerana membaca kata-kata ibunya itu

"Qalisha pun sayangkan ibu".seketika itu mata Qalisha tertuju di depan pintu bilik ibunya dan terlihat sosok suaminya berdiri di depan pintu bilik ibunya .

" aku dah agak dah " daniel berjalan mendekati Qalisha , daniel melutut lalu memandang Qalisha yang masih menangis

"shh shh jangan nangis nanti ibu pun ikut sedih"

Daniel membersihkan air mata Qalisha dengan tisu yany dibawanya .

" kau ada nak kemas apa-apa lagi ke ? kalau ada biar aku yang buat "

Qalisha menggelengkan kepalanya
"awak jom balik, saya nak kena siapkan makan malam untuk awak"

Daniel menghulurkan tangannya " jom"
Qalisha memegang tangan daniel hingga mereka keluar dan berjalan menuju ke rumah mereka .

Qalisha berjalan memasuki perut kereta . seketika sadar . suaminay hari ini sedikir berbeza dari hari yang lain . biasanya beku sombong semacam

ni macam rama-rama pulak

cekik kang ..

"kau ada apa-apa nak cakap ke ? " tanya Daniel

tangannya masih ralit memandu stereng kereta .

" tak ada apa-apa lah awak.."balas Qalisha singkat

seketika Daniel memandang Qalisha yang masih lagi dengan raut sedih

namun dia hanya membiarkannya . biarlah mood tu membaik sedikit

𝐒𝐮𝐚𝐦𝐢𝐤𝐮 𝐄𝐧𝐜𝐢𝐤 𝐒𝐨𝐦𝐛𝐨𝐧𝐠![c]Where stories live. Discover now