SUARA keramaian di tingkat satu menjadi alarm ketakutan baginya, jam yang terpampang pada skrin iphone miliknya dilirik sebentar membuatkan peluh dingin di dahi mengalir perlahan. Sejak tadi terasa panas punggung tidak senang duduk menanti masa yang menjadi penentu tamatnya zaman bujang miliknya.
"Tak lama lagi ni, dia kat bawah tu okey ke?"
Pintu bilik dibuka sedikit mengintai kearah tangga. Adele berbisik sendirian sambil menggenggam erat baju kurung berwarna putih yang terletak kemas pada tubuhnya.
Dari celahan pintu dia masih mencuba untuk melihat setiap sosok tubuh yang melintasi pintu kamarnya, sesekali merapatkan telinga untuk mendengar bait-bait perbualan para tetamu yang semakin riuh menyerigau hampiir di setiap pelosok rumah agam milik keluarga Ayan.
Bibir diketap untuk menambahkan lagi fokus dalam menangkap perbualan yang penuh gelak ketawa, dia tahu pemilik suara itu, si dia yang bakal bergelar suami serta penghulu tetap hatinya, yang sedang berbual dengan beberapa orang tetamu yang lain.
Dari sudut pendengarannya, dia tahu Ayan sedang berbual, dan bergurau senda dengan Ayahnya di tingkat bawah, dapat ditangkap setiap bait perbualan mereka yang mampu membuatkan Adele dapat meneka bahawa masanya telah tiba.
Sedang kusyuk mencuri dengar, tiba-tiba terasa dirinya terundur sedikit apabila pintu bilik yang menjadi tempat dia bertandang sebentar tadi ditolak lembut oleh seseorang dari arah luar.
"Ehh, kenapa Adele dekat depan pintu ni?"
"Adele curi dengar erk, aik tak sabar nak jadi bini orang dah ke?".
Terpancar senyuman nakal dari bibir manis Haraa, apabila melihat pipi merah Adele semakin bertukar warna.
"Akak ni, malu lah Adele".
"Bukan curi dengar, cuma tu hah, orang kat bawah tu riuh semacam, dah macam majlis hari jadi, meriah sangat".
Adele berkata sambil memuncungkan bibirnya kearah tangga.
Tertawa kecil Haraa apabila melihat gelagat Adele yang mencuba untuk menjelaskan sesuatu kepadanya.
"Memang lah meriah, semua sepupu sepapat datang menyakat bakal raja sehari ni".
"Ni dah siap kan, dah sampai waktu dah ni, tadi diorang suruh akak bawa Adele turun"
Haraa menyambung kembali sambil menyampaikan hasrat sebenar dia datang berjumpa dengan gadis itu.
"Adele nervous lah kak".
Tangan Haraa digenggam erat, bagi menunjukkan betapa gementar dia sekarang, jantung yang semakin berdegup laju tidak terkira detakkannya.
"Biasalah tu, masa-masa macam ni lah Adele kena banyak selawat dan istighfar, jangan diikutkan sangat nervous tu tak elok, Kita turun ye?".
Lembut Haraa memberi nasihat kepadanya sambil mengelus perlahan tangan Adele yang terasa sejuk dan sedikit mengeletar.
YOU ARE READING
AYAN SHAQEEL [OG] : BOOK 2
Romansa[𝐎𝐍 𝐆𝐎𝐈𝐍𝐆] "𝐈'𝐦 𝐩𝐨𝐥𝐢𝐜𝐞, 𝐧𝐨𝐭 𝐲𝐨𝐮𝐫 𝐛𝐨𝐝𝐲𝐠𝐮𝐚𝐫𝐝, 𝐓𝐨𝐮𝐫𝐧𝐞𝐬𝐨𝐥, 𝐈'𝐦 𝐣𝐮𝐬𝐭 𝐜𝐚𝐫𝐫𝐲𝐢𝐧𝐠 𝐨𝐮𝐭 𝐚 𝐭𝐫𝐮𝐬𝐭"-Tengku Ayan Shaqeel "𝐒𝐚𝐲𝐚 𝐚𝐝𝐚 𝐧𝐚𝐦𝐚, 𝐧𝐚𝐦𝐚 𝐬𝐚𝐲𝐚 𝐀𝐝𝐞𝐥𝐞 𝐛𝐮𝐤𝐚𝐧 𝐓𝐨𝐮𝐫𝐧𝐞...